A fost odata Transilvania from Victor Roncea on Vimeo.
Un documentar realizat de Manuela Morar. Sursa video si mai multe marturii si informatii, inclusiv fotografii, la Muzeul National al Refugiatilor “Pro Memoria 1940 – 1945″ – Muzeul Refugiatilor si Martiri Romani din Transilvania
Un documentar similar: NU UITA! Masacrele comise de unguri asupra romanilor. Un film tulburator. VIDEO EXCLUSIV
Vezi si UDMR.info
Cronologia Proiectului „Autonomia Ţinutului Secuiesc” (I) schitata de un general (r) SRI
Cuvant despre Transilvania
Transilvania a fost şi este, va fi mereu! – o scoică profund vuitoare, în alveolele căreia a sunat sau a strigat, a cântat sau a clocotit cu mânie, sufletul însuşi al Ţării, sufletul şi gândul întregului popor românesc. Fiindcă Transilvania a fost şi termen de raportare, ea a dat enorm de mult şi de multe culturii şi literaturii române, atrăgând, în acelaşi timp, spre sine, ca un magnet fascinator, tot ce a avut mai bun şi mai sclipitor Ţara. Eminescu e de neconceput fără străbaterea şi cunoaşterea Transilvaniei; ca şi Iorga; ca şi Sadoveanu; ca şi Bălcescu, înainte de ei. Atracţia aceasta nu poate fi explicată numai printr-o firească solidaritate cu românii de aici, a căror situaţie era, în genere, mai rea şi mai grea decât a fraţilor din principate. A fost şi asta, bineînţeles; mai puternic, însă, decât sentimentul acesta de solidaritate a fost sentimentul, sau convingerea, că aici, în Transilvania, în pământul de aici şi în sufletul românului din Transilvania, stă ascunsă conştiinţa de sine a poporului român, care s-a închegat şi s-a cristalizat încă din primele secole ale închegării şi cristalizării acestui popor nou (nou în aparenţă, fiindcă, în realitate, el ducea mai departe, unificându-le, două civilizaţii, două posibilităţi de a fi: dacică şi romană). Iar conştiinţa de sine a românilor, mai ales a românilor de aici, din Transilvania, s-a închegat şi s-a menţinut trează în raport cu pământul pe care oamenii au apucat să-l stăpânească o bună bucată de vreme, prin obştiile ţărăneşti, în principal, prin colectivităţile care au fost deposedate pe urmă de pământ, pe masură ce s-a extins şi s-a consolidat ocuparea şi colonizarea Transilvaniei, deposedarea aceasta amintindu-le mereu băştinaşilor – adică românilor – cine sunt şi ce sunt ei. Scopul nu era acesta, nu se dorea să se menţină treaz un gând, aşa cum nici mai târziu, de-a lungul a încă 500 de ani – de la Bobâlna până la Unirea de la Alba Iulia – nu s-a dorit şi nu s-a urmărit să se apere viaţa şi interesele unui popor, dorindu-se şi urmărindu-se, dimpotrivă, ca acest popor să nu mai fie, fără a se observa că efectul este complet opus şi că măsurile cele mai draconice nu au alt rezultat decât asprirea dârzeniei celor pe care aceste masuri îi vizau, întărirea şi perpetuarea convingerii că ei au fost şi sunt adevăraţii stăpâni ai acelor pământuri, tot ce s-a întamplat pe urmă – împingerea lor spre locurile mai rele, şerbizarea şi sărăcirea lor – fiind uzurpare, fiind nedreptate şi mişelie. De aceea cred că se poate spune despre conştiinţa de sine a românului de aici, din Transilvania, că ea s-a suit în fiinţa lui, încălzindu-i-o, direct din pământ, cum se suie seva în copac, luminându-i coroana, întărindu-i totodată tulpina, înmulţindu-i rădăcinile în jos, spre adâncuri, săltându-l, astfel, în sus, către frumuseţea luminii şi către asprimea furtunii. Nu e nimic misterios în această relaţie firească, dintre om şi pământul pe care îl munceşte, dintre om şi ţinutul în care s-a născut, dintre om şi colectivitatea împreună cu care se apără el de intemperii. Ar fi de spus doar că aceste colectivităţi au dus o viaţă ceva mai lesnicioasă dupa retragerea aureliană. Imaginea care s-a închegat, în legatură cu această epocă, e una sumbră, grea, ceea ce e îndreptăţit în oarecare măsură. Dar numai în oarecare măsură. Pentru că, alături de puhoirile invaziilor, care vizau mai mult pe stăpânul imperial, decât pe localnici, exista şi posibilitatea de a trăi mai lesnicios, în mai multă slobozenie. Ba poate că chiar pericolul acesta permanent obliga populaţia locală, daco-romană, să fie mai unită, iar unirea nu se putea face decât intr-o relativă şi dreaptă slobozenie a tuturor oamenilor; a dacilor liberi, a dacilor care rămăseseră liberi după retragerea aureliană, cât şi a coloniştilor romani, în măsura în care mai existau aceste distincţii. Conştiinţa de sine de care vorbeam n-a fost, aşadar, o simplă conjugare, ea nu s-a bizuit doar pe comuniunea dintre om şi pământul pe care îl muncea şi îl iubea; a fost, din contra, rodul unor relaţii, intrând, firesc, într-o continuitate de aspiraţii şi de năzuinţe mai puternice decât se crede de obicei. Drept pentru care frustrarea omului de aici nu a fost simplă, deposedarea lui de pământul care îi aparţinea împletindu-se în permanenţă cu deposedarea lui de libertate, cu şerbirea lui, cum spuneam, cu transformarea lui într-un animal de lucru (cu dorinţa de a se realiza aşa ceva, fiindcă de realizat nu s-a realizat niciodată). Se poate spune, deci, că venirea maghiarilor în Transilvania a dat ceasul înapoi, din punct de vedere social, menţinându-l, după aceea, într-o încremenire feudală din ce în ce mai rigidă, din ce în ce mai reacţionară, din ce în ce mai oarbă şi mai orbită de interese şi de orgolii. E absolut necesar să precizez, în ce priveşte conştiinţa de sine a românului de aici, din Transilvania, că ea n-a fost explicită de la începuturi, n-a avut înţelesul pe care l-a căpătat mai târziu, după Unirea realizată de Mihai Viteazul, după Răscoala lui Horea şi după Revoluţia de la 1848, dar a existat, având un caracter de masă, stând în aţipire uneori, manifestându-se nestăvilit alteori, aşteptând, în genere, zile mai bune şi mai lesnicioase, favorabile binelui şi dreptăţii. Dovada cea mai puternică şi mai greu de combătut a acestei realităţi complexe o constituie felul cum s-au manifestat în anumite împrejurări esenţiale – ţăranii, mai ales, dar nu numai ei – în timpul Unirii din 1918, în zilele când a avut loc la Cluj procesul memorandiştilor, în timpul Revoluţiei de la 1848, în timpul Răscoalei lui Horea şi înainte de asta, până la izvoarele începuturilor noastre. Un rol anume au jucat, în acest sens, şi acţiunile întreprinse de corifeii Şcolii Ardelene pentru trezirea şi luminarea poporului, aşa cum au jucat un anumit rol în această direcţie şi acţiunile şi activităţile scriitorilor şi gazetarilor din Transilvania, rezultatele însă nu ar fi fost niciodată atât de spornice, atât de mari, atât de imbatabile, dacă nu ar fi existat conştiinţa de sine despre care vorbeam mai sus, datorită căreia am rămas ceea ce am fost, în ciuda tuturor opresiunilor, din care am făcut până la urmă, datorită stăruinţei, datorită răbdării noastre milenare, armă de luptă şi scut de apărare, ca în poveste, ca într-o epopee nesfârşită, de-a lungul căreia sângele a curs de multe ori în văi, iar lacrimile s-au pietrificat peste tot, scrâşnind pe poteci şi pe drumuri.
* * *
Transilvania a fost şi continuă să fie unul din locurile cele mai frumoase şi mai bogate din lume – bogat nu numai în aur şi grâne, dar şi în energii constructive, darnic nu numai din punct de vedere material, dar şi spiritual, eticismul transilvan fiind pe drept şi cu temei renumit; ca şi aplecarea spre construcţie; ca şi temeritatea şi curajul; ca şi lirismul şi adâncimea de simţământ a omului din Transilvania, care s-a gândit dintotdeauna, din cele mai vechi timpuri, la fraţii lui din celelalte Ţări Româneşti. Toate sunt altfel aicea, pe la noi, pe Crişuri şi pe Olt, pe Tisa şi pe Iza, pe Târnave şi pe Someş, pe Mureş şi pe Arieş. Stropul de sânge s-a prefăcut demult în corolă de lumină, iar lacrima plânsă cine ştie când, la începutul celuilalt mileniu, sau mai demult, s-a prefăcut într-un drob mare şi sur, de sare, pe care îl ling oile cu plăcere neştiută, şi cu melancolie, în jurul căruia stăruie de multe ori, iarna, ciutele şi cerbii, ca în poveste. Eu însumi, dacă mi se îngăduie, sunt altfel când vin aicea, când simt sub picioare pământul acesta fascinant şi fascinator, care m-a iradiat cu cea mai puternică şi mai pura emanaţie, iubirea pe care i-am purtat-o şi i-o port fiind una şi aceeaşi cu gândul meu, cu tot ce sunt şi voi fi. Transilvania nu mi-a fost, aşadar, numai leagăn, mi-a fost şi îmi este şi scut; şi motivaţie pentru tot ce am săvârşit bun şi constructiv; şi îndemn mi-a fost; şi suiş pe crestele înalte ale muncii. Ea m-a ajutat să mă cunosc, să străbat cu bine şi consecvenţă treptele fireşti ale devenirilor. Ea m-a învăţat să înţeleg Ţara şi să-mi iubesc fără ură poporul. Îmi dau seama, la sfârşitul acestor rânduri simple şi sincere, de modest şi simplu cronicar al acestor vremuri, că nu am reuşit să cuprind în aceste pagini decât puţin din ceea ce ar fi de spus despre Transilvania, atât de mult şi de multe mi-a dat ea, atât de organic a fost şi este ea legată de Ţara prin care s-a definit, pe care a ajutat-o să se definească şi să-şi înfrunte viitorul cu demnitate şi cu încredere.
Ioan Lăncrănjan, 1982
(fragment)

October 28th, 2010
VR
Posted in
Tags: 

















asta eee ungurii fac pasi mici si repezi spre ce au urmarit dintotdeauna .
asta din cauza ca avemm o conducere infecta, carora nu le pasa de poporu acesta ci doar de ei insisi, care au uitat ca sunt romani.
In istoria Transilvaniei ocupata dealungul a catorva secole de catre imperiul Austroungar,mosii si stramosii nostri au platit cu viata atunci cand au cutezat sa-si revendice drepturile legitime legate de un trai decent.Despre cruzimea pedepselor aplicate razvatritilor stau marturie martiriul capilor rascoalelor taranesti dinTransilvania,Horia,Closca,Crisan
zdrobiti cu roata de catre calaii unguri.Astazi urmasii acestora expun cu mandrie uneltele sinistrei torturi la muzeul istoiei din Budapesta dovedind astfel ca mostenesc cruzimea stramosilor huni pripasiti de prin stepele Mongoliei.Sa ne miram atunci ca au ucis fara mila copii,lauze,femei,barbati,batrani doar pentru faptul ca sunt romani.Ura lor ancestrala impotriva a tot ce este romanesc nu se manifesta pe fata doar datorita faptului ca in calitate de membrii ai marii familii Europene nu o pot manifesta.Aliantele actuale ale partidelor romanesti cu UDMR au la baza doar interese meschine reprezentand de fapt tradarea iealurilor poporului roman pentru care si-au dat viata adevaratii fi ai neanului.Orice slabiciune din partea guvernatiilor in relatia cu UDMR-ul va fi urgent taxata si ne vom trezi ca ne-am bagat singuri grumazul in jugul pierzaniei.Sa nu fim razbunatori dar nici indiferenti.
Transilvania a fost si va ramane un model de convietuire interetnica.
Ignorantilor………..
Traim intr-o tara vanduta pe nimica si care orice ar fi sau ar fi fost trebuia sa ramana a romanilor, insa datorita intereselor anumitor persoane, acum aflate in varful societatii romanesti, sa ajuns ca noi romanii sa fim condusi de o alta tara, Ungaria, care prin puterea lor de decizie in guvern, obtin tot ceea ce isi doresc pentru ca interesele unora is mult mai mari decat binele unei intregi natiuni. Oare unde sa mai pomenit ca o tara sa fie condusa de vecini, nu cred ca exista in lume vreun astfel de caz. Oare cat o sa mai inghita poporul aceste atrocitati si nelegiuirii?! Probabil am devenit prea lasi, delasatorii, totul se prabuseste….si in final Romania va disparea-:(-. Cei care mai sunt in viata si au trait in acele vremurii din documentar ar trebui sa arate intregii lumii printr-o plangere penala la CEDO, ce au patit si cata suferinta a adus acele vremurii, astfel incat sa ii faca si pe unguri sa inteleaga unde l-e este locul, iar in tara noastra, ce a mai ramas din ea…sa n-e respecte asa cum si statul roman care evident tot prin puterea lor, santajista, ii respecta si care pana la urma l-i se platesc tot felul de ajutoare, din banii nostrii, care ar trebui sa mearga la pensionarii nostrii si la interesele natiunii romane nu la cei unguri sau oricare alta nationalitate care convietuieste acum la noi in tara… Haideti romanii sa n-e trezim odata, sa n-e desteptam pentru ca altfel vom pierii lent dar dureros…. Sa traiasca cei care mai au curajul sa vin sa zica adevarul in fata camerei de filmat chiar daca sunt amenintati prin telefoane si tot felul de mesaje….Dumnezeu sa fie cu cei drepti si nevinovati iar celor vinovati si nedreptati sa l-e rasplateasca raul facut cu suferinta direct proportionala cu raul ce l-au facut ei.
Cutremurător.Avem datoria să nu uităm !Roata istoriei nu trebuie învârtită din nou ,altminteri,mielul cel blând va mușca mai rău decât un leu…Iartă-i Doamne ,că n-au stiut ce fac !Doamne ocroteste-i pe români !
Locuiescin Las Vegas, Nevada, USA, iar in plimbarile mele spre California am trecut printr-o localitate numita Little Rock. In mijlocul soselei este un magazin deli unguresc , cu steagul Ungariei in berna iar noi ne-am oprit sa cumparam. Pe perete mare, harta Ungariei, care cuprinde intreaga Transilvanie in spatiul Ungariei,si nu al Romaniei. M-am nascut la Turda, jud Cluj si am incercat sa le spun ca harta este gresita, ca intreg Ardealul si Transilvania sint teritorii romanesti, ca eu sint romanca, si stiu asta foarte bine, fiind nasuta acolo. Raspunsul ungurilor de la magazin? NU mai avem marfa pentru voi! Harta afisata era datata in anul 2000!…
Pt Andrei TM
Sunt de acord cu ceea ce ai scris, dar urasti gramatica limbii romane.
L-e, n-e,l-i sunt pronume si nu se despart. Cauta sa inveti gramatica limbii romane daca esti un adevarat patriot. Altfel totul poate fi ridiculizat de cei care nu sunt romani, dar care culmea, se exprima si scriu romaneste mai bine ca multi romani.
Patriotismul are mai multe aspecte si unul din ele este respectul pt limba materna. sper sa nu te superi si sa intelegi corect observatiile mele. Apropo, sunt inginer, nu profesor de limba romana.
Cum ar spune taranul nostru iubit: Of, Doamne, Of!!! E greu sa te uiti la un astfel de material si sa nu fii zdruncinat. Cand nu a fost poporul nostru hartuit intr-un fel sau altul? Dar vorba Mantuitorului: sa nu ne temem de cei ce ne omoara trupul, ci de cei care ne pot omori sufletul. Sa nu lasam sufletele noastre sa isi uite radacinile, sa nu lasam sa creasca ura in ele si sa avem taria sa le raspundem cu demnitatea si forta romanului care nu s-a ridicat decat sa se apere.
CUTREMURATOR!!!
Si mai au curajul sa-si ceara drepturi!Oare nu cer prea multe favoruri??
Cred ca DA! Ar trebui sa ne deschidem, in sfarsit , ochiii, sa-i privim pe vanzatorii de tara cu mai multa atentie si sa alegem ce votam atunci cand ne “CERSESC” voturile.Romani, aduceti-va aminte trecutul! Este al nostru , la fel ca prezentul si viitorul copiilor nostri!
Dumnezeu sa-i Odihneasca in Pace pe cei ucisi precum Mantuitorul! In numele Domnului iertare si asasinilor care si-au manjit mainile si patat inima cu cei ucisi pe nedrept! Doar Dumnezeu poate judeca drept si El o va face! Sa ne rugam si pentru sufletele nemangaiate ale supravietuitorilor care au patimit de atata vreme cosmarul asasinatelor infioratoare! Dumnezeu Fie-va alaturi dragi romani!
Ungaria ar trebui sa plateasca despagubiri Romaniei pentru crime de razboi, dar cum diplomatia romaneasca este inexistenta, iar conducerea tarii aservita fortelor straine, banuiesc ca o sa ajungem tot noi sa ne cerem scuze ungurilor. Sa le fie rusine acestor tradatori de neam si de tara care ne-au condus si ne conduc inca si acum. Romani treziti-va! Printre voi sunt si iubitori de tara si pot ajunge sa conduca Romania pentru romani. Iesiti in fata nu va fie teama, toti acesti parveniti vor disparea curand!
Redau mai jos franturi de corespondenta cu un nenorocit de roman care e redactor sef la un ziar al cozilor de topor numit ACUM. Romanul se numeste CLEJ PETRU si care ma pocaieste cum ii vine la gura cand spun ca Ardealul e romanesc. “Cum uitam ce facea, de fapt, actul de la 1 Decembrie 1918 ? Invingea el pe cineva sau punea la loc ceva pe care altcineva il luase fara sa ii apartina ? Cum era sa fie Ardealul unguresc cu o populatie ungureasca absolut minoritara ? Si care nu devenea majoritara nici daca ii aduna si pe ceilalti alogeni cu care facea rusinosul unio trium nationum ? Desi facusera tot ce se putea pentru deznationalizare, le daduse pamant ca sa ia nume unguresc, ii trimisese prin politici foarte subtile in America [aproape un milion de romani ardeleni in 50-70 ani, etc. etc,] Era cineva invins atunci sau lua sfarsit, in sfarsit, o seculara nedreptate ? Cum era de drept ca un grof maghiar sa detina zeci de sate de iobagi, in care singurii unguri era familia lui ? Cine se afla in tara cui, ei in tara lui sau el in tara lor ? Cum devine chestiunea aceasta ? Ehei, cum s-ar mai rotunji ea Ungaria cu campiile, padurile, muntii, aurul, scl, ale Ardealului, nu ? E mai mare asa zisa nedreptate ca s-a luat inapoi, dupa sute de ani, ceea ce nu le apartinuse de drept niciodata decat ca o detinusera pe nedrept atata amar de vreme, pana cand – iata – erau pe punctul sa uite cum a devenit a lor ? Sa fim noi numai zece milioane si voi douazeci si ceva, am vedea noi pe dracu. Apropo, de ce fiind noi majoritari nu am incaput in unio trium nationum ? de ce trium ? noi, ce eram, niste unelte vorbitoare, eram mai prosti, nu ?
N-ati mai stiut cum sa ne amagiti in a ne termina, numai ati infiintat si aberatia si schizofrenia aia de credinta [cu ghilimele, bineinteles,adica nu e o credinta, e o erezie], de greco-catolici, doara – doara ne bagati ca pe oi in tarcul unguresco – catolic.Era cat pe-aci sa reusiti. De ce sa mai vreti voi limba romana in scoli cand v-ati gandit ca nu mai e mult pana n-o sa mai aveti nevoie de ea, trebuind sa o invatam noi pe-a voastra, cum a mai fost candva , nu ? Eu zic ca ar fi bine sa va lasati de goange. Voi sunteti normali, ? va dati seama ce iese ? Ce credeti ca tac – pac, si gata ? Oho – hooo si vai, vai !!!!!!!!
Ca sa nu fiu primitiv si sovin si de mucava, cum imi spui dta, ci poate dimpotriva, ar trebui sa spun ca, una peste alta, nu numai Ardealul, ci poate, toata Romania, nici nu prea au existat, de fapt.
Dar ar fi mai cool ca romanii din Ardeal sa sara-n sus de bucurie la 15 martie decat la 1 Decembrie ? Imi plac toti ungurii [bozgori le zici dta, nu eu] care nu doresc Ardealul. Cum, nu exista niciunul care sa nu vrea Ardealul ? Ei, atunci imi pare rau pentru ei, raman neiubiti, ce sa zic ! V-a scapat, [desigur neintentionat ...] sa spuneti ceva despre unio,trium,etc.De fapt ce sa si vorbesti cu niste unelte,[vorbitoare-nevorbitoare,dar tot unelte, nu ?]ca mine, nu ?
Atat de multe stiu despre tema pe care cu un fariseism si un tupeu nemarginit ai pus-o in discutie, incat nu imi ajunge acest spatiu sa spun cat de nedrept si de inveninat si de rautacios poti sa fi. Cand ungurii le rupeau oasele cu roata [iti dai seama ce luminati si europeni mai erau si nu isi dadeau seama ca si in strafundurile Asiei de unde migraserati, nu se mai folosea, intre timp, metoda] lui Horia si Closca, fruntasii romanilor, ei, ungurii, le doreau binele, nu ? si de aceea le-au ciopartit trupurile punandu-le la raspantii, sa inteleaga uneltele astea, de romani majoritari, ce natiune [cu ghilimele] inaintata ii conduce. Si daca venim mai aproape stiti cu ce se ocupau prin Ardeal, generalii Bukow si Bem ? Ce faceau ei p-ici-sa ? Dar cpt. Hatvany cum se distra intr-o sambata noaptea la Iosasel [langa Gurahont] dupa ce il dusese pe Ion Buteanu, legat de o caruta cu cai, sub seile carora fleicile de carne
dospeau, ? Iti spun eu ce facea un asa de onorabil reprezentant al unei natiuni care de superioara ce era, merita sa domine niste unelte ca romanii. Il legasera de o salcie si oasele care ramaneau de la festinul lor de adevarati domni, nu ? i le aruncau lui si se distrau de rasuna valea de asemenea gest nobil. Nici nu mai pun ghilimelele. Spre dimineata si-au facut siesta spanzurandu-l de salcia respectiva ragaind de placere privindu-l cum moare. Dar un consatean de-al meu, care avusese proasta inspiratie sa lupte alaturi de Avram Iancu stii ce a patit ? Iti spun eu. A fost legat de tarusi batuti in pamant, si fixat bine la sol ca sa nu poata strica distractia unor unguri localnici. Un ungur, [care are, din pacate, descendenti pana azi] taia cu briceagul [crapa, de fapt] carnea nenorocitului si altul ii umplea crapatura cu praf de pusca. Al treilea dadea foc prafului. Cand au obsrvat ca urmeaza sa isi dea duhul de… placere, i-au umplut gura cu praf de pusca si i-au dat foc. Distractie de popor luminat si superior, nu ? Sau astea-s minciuni comuniste ? Daca pataniile lui Horea, Closca, Iancu, Buteanu, consateanul meu, Vasile Lucaciu, si ale altor cateva milioane sunt minciuni nationalist-comuniste si ceea ce au patit cei din satele Ip si Trasnea sunt tot minciuni ? Si ce s-a facut in Nordul Ardealului din 1940 pana la 25 oct. 1944 sunt tot inventii ?
Ma opresc din exemplificari si te conjur sa imi dai si dta cateva exemple de astfel de manifestari civilizate [iar nu mai pun ghilimele] de-ale romanilor contra binefacatorilor [...] lor unguri. Despre sadismul si cruzimea ungureasca vreau sa iti mai dau un singur exemplu din zilele noastre. Stii cum isi invata un ungur [inginer] copiii sa nu se apropie de soba ? Le-a pus fortat mana pe plita incinsa de zbierau copiii de rasuna cartierul, ca sa tina minte ca nu e voie acolo. Iti suna cunoscut asa ceva ? Sunt sigur ca nu consideri ceva inacceptabil. Asa ceva face parte din gena voastra, din sangele vostru fino-ugric de provenienta mongoloid-altaica. Daca nu vrei sa mai auzi, [dta si cati or mai citi] asa ceva si cate altele, opreste-te. Vorba lui Dan Iosif… Las-o-n sange”.
Multumim! Nu va lasati! Doamne ajuta!
Trist dar FOARTE adevarat; mama mi-a povestis multe atrocitati care s-au intamplat si care au fost ascunse pana acuma. Este primul articol despre adevarata istorie a Ardealului pe care am avut sansa sa-l citesc. MULTUMESC.
Cum ii rabda pamantul pe acesti conducatori. Sunt capabili sa ignore istoria Ardealului cand in lume se dezvaluiesc asemenea atrocitati. In Ardeal a fost un genocidul al populatiei romane. Nimeni nu vorbeste despre el si lumea nu are de unde sa-l cunoasca.
Domnule Nicolae Carastau:
Nu ma surprinde ce spuneti despre numitul Petru Clej.
El este un renegat aciuat pe unde apuca de cind a fost ‘disponibilizat’ de la BBC.
Nu ciinele turbat este cel mai periculos ci cel fara stapin.
Multumim pentru acest film. E nevoie sa ni se spuna si adevaruri, care din pacate se repeta in forme mult mai evoluate si mai parsive. Va felicit pentru documentar si sper ca veti mai face si altele. Totusi este trist pe lume….
[...] roncea.ro) Duminică, 13 februarie 2011 la 22:40 Categories: Actualitate, Anti-ecumenism, Lupta spre [...]
Multumim Ruga.ro!
CUTREMURATOR !!!
Dar stiti ce este mult mai cutremurator ??? Faptul ca in continuare nu facem nimic ca sa ii pedepsim pe vinovati si sa se afle tot adevarul, si iarasi nu facem nimic ca sa nu se mai intample ceea ce s-a intamplat !! Oare nu ne meritam soarta ????
Soarta ne-o facem noi cu ajutorul Celui de Sus!
Terifiant,dar,din pacate,EU cred ca este adevarat 100%…..Din pacate pentru mosii,stramosii nostri si pentru ce ce vor urma ….nenorocita natite,ungurimea….cotropitori…acum vor independenta…..Pacat de tara noastra daca ii lasam….pacat de copiii nostri,pacat de mortile celor care s-au opus invadarii/cotropirii/dominatiei/colonizarii, fiinte ce au platit cu viata in zadar……Nu degeaba li se spune “BOZGORI”(am inteles ca inseamna popor fara istorie)…….Nenorociti…….Se vorbeste in mod curent ungureste in Argeal,sunt scarbit sa vad tineri de 17-18 ani ce nu-ti pot oferi informatii,dupa ce ii rogi frumos in romaneste,ca suntem totusi in Romania, despre unde te poti caza,unde poti manca,de unde poti sa pui benzina,de unde sa iei medicamente,unde este Politia,unde este cel ma apropiat SPITAL…..etc……da……..da………….da……..in Romania.De ce? Pentru ca noi ii lasam,noi le permitem,poate prin nepasarea noastra,prin lipsa noastra de implicare in ceea ce se intampla in tara nostra…..Rusine ar trebui sa ne fie noua,da,noua celor ce mai avem un pic de respect,constiinta si creier. TRIST…..dar,ADEVARAT…….
Judecati o natie dupa ce au facut stramosii lor….am intalnit cetateni romani de origine maghiara mai onesti si mai primitori decati foarte multi romani….si toate astea din cauza unora care sunt la putere si fac tampenii…vrei ura ura o sa primesti ….dar cand omul te invita in casa te asaza al masa lui si iti ofera tot ce are mai bun nu pot sa i zic ca este un nenorocit..pentru ca este cetatean roman de origine maghara …in schimb cretinii aflati al putere DA…SUNT NISTE NENOROCITI
cutremurator,dar,din pacate,adevarat!pacat ca avem o asemenea conducere,nu ne ajuta cu nimic,rusine!merita pedepsiti de la mic la mare,indiferent de functia pe care o ocupa!suntem romani,dar ne lasam calcati in picioare,desi nu ar trebui!PACAT!!!
A fost ingrozitor! totusi,in 1956 ungurii si-au gasit refugiu la noi! poporul roman este prea tolerant, este imprimat in constiinta neamului nostru(intoarce obrazul,capul plecat sabia nu-l taie, intinde-te cat ti-e plapuma..)In zilele noastre sa nu uitam tendintele de acaparare a rromilor-tigani,mai perfide decat ale ungurilor!
Oare inrobirea economica a cetatenilor din Transilvania , de catre Bucuresti , lasarea lor sub limita de supravietuire prin distrugerea totala a unor mari zone economice ,de catre guvernantii de dupa 89 , din interes sau prostie nu e cam acelasi lucru?
Difera ei mult de ce au facut ungurii cu ani in urma?
Rog pe d-l Vitor Roncea sa-mi raspunda la intrebarea: Merita sa mori pentru ideea pe care o transmiteti in acest post? (aveti un caz similar drept exemplu de bine sau rau? Care-ar fi solutia? Sa-i batem pe toti? Facem vre-o rascoala?
Este foarte simplu sa nascocesti o idee si sa-i lasi pe ceilalti sa-si dea cu parerea. Doar asa poti determina ce gandesc masele si doar asa concluzionezi care e metoda de manipulare cea mai usoara. Eu as fi de parere sa ganditi mai profund impactul pe care il poate avea un astfel de documentar si mai ales PROMOVAREA lui.
Eu sunt din Dobrogea. Poate nu stiati ca aici au invatat sa traiasca impreuna: turci, tatari, armani, tigani, rusi, hahuli, greci, italieni si nu in ultimul rand romani. Sunt dovezi istorice clare in care ne-au cam calcat pe “coada” dar asta nu inseamna ca trebuie sa-i casapim cu prima ocazie. Toleranta este cuvantul de ordine!
D-l Roncea, stiti ca, la vremea lui, romanii nu au lasat acest subiect “netratat” si au infiintat asa zisele pelerine negre?
Eu v-as propune inchiderea acestui post deoarece a fost deschis in necunostinta de cauza (cauza fiind istoria)
Formator de opinie my as!
Cred ca subiectul “O Romanie mai buna” ar fi avut mai mult succes decat actualul!
Va recomand sa cititi Scrisoarea a III-a de Mihai Eminescu de vre-o suta de ori poate intelegeti ceva de acolo.
“Când vedem că toţi aceia care vorbe mari aruncă
Numai banul îl vânează şi câştigul fără muncă,
Azi, când fraza lustruită nu ne poate înşela,
Astăzi alţii sunt de vină, domnii mei, nu este-aşa?
Prea v-aţi atătat arama sfâşiind această ţară,
Prea făcurăţi neamul nostru de ruşine şi ocară,
Prea v-aţi bătut joc de limbă, de străbuni şi obicei,
Ca să nu s-arate-odată ce sunteţi – nişte mişei!”
raspuns pentru hadrian Da sunt unguri care merita respect pentru ospitalitate si felul de a convetui alaturi de romini.Dar asta nu rezolva problema .Majioritatea lor nu dau dovada de aceste calitati si deaceia nu putem trata majioritatea prin prizma minoritati,Este cunoscut ca in momentul de fata duc o politica de autonomie teritoriala nu economica asa cum isi flutura ei ideile si asta nu poate fi tolerata.nu se pote tolera intrun stat unitar unde este o limba si o lege pentru toti sa acepti ca ei sa aiba limba lor oficiala. Scolile trebuie sa predea in toata tara limba romina,limba materna o pot invata dupa scola in scoli construite de ei nu din din bani tari,e problema lor daca vor sa isi tranzmita copiilor limba strabunilor nimeni n-ui opreste .Dar de a cere ceace nici un stat democrat nu acepta e o impertinenta grosolana Hai sa vedm california texaxul si florida au fost teritori mexicae si actualmente populatia care vorbeste spaniola e mejioritara a auzit cineva ca americani sa acepte in aceste teritori o a doua limba oficiala sa acepte autonomie majioritati sau ridicare drapelul mexican linga cel american pe sediile guvernamentale?mai gindeste.Ce trebuie inlocuit in Romania e clasa politica o noua constitutie care sa acepte un maxim de 4 partide politice care sa nu cuprinda elemente din partidele actuale sau ale fostei nomenclaturi comuniste.Si asta o poate face generatia tinara de studenti, intelectuali tarani muncitori ei sunt viitorul si speranta Romaniei,dar deocamdata ei sunt intro stare de moarte clinica.O TARA O LIMBA SI O LEGE PENTRU TOTI DE LA OPINCA LA CACIULA O CONVETUIRE ARMONIOASA CU MINORITATILE CARE RESPECTA STATUL POPORUL LEGEA SI DATINILE NOASTRE STRAMOSESTI ASA CUM II ACEPTAM SI I-AM ACEPTAT SI NOI DE-A LUNGUL SECOLELOR…..TRAIASCA ROMANIA JIOS CU TIRANII, TRADATORI DE TARA SI JEFUITORI AI AVUTULUI NATIONAL O NOU JIUSTITIE IN ADEVARATUL SENS AL CUVINTULUI NU CONRUPTA SI SUPUSA PARTIDELOR POLITICE SI INTERESELOR LOR MESCHINE
Pt. Dan. Prietene imi pare rau sa iti spun ca esti un PROST . Oi fi traind tu in Dobrogea , mai multe natii la un loc, dar eu traiesc in Transilvania. Javrele de unguri nu se compara cu alte natii. Nu bag in aceeasi oala pe toti ungurii. Daca ai fi trait o viata intre ei ai fi inteles de ce ii urasc roamnii din Ardeal. Ungurii au ravnit mereu la Ardeal . Tu cum ai trai cu ideea ca vecinul tau ravneste la casa ta si atunci cand tu ai fost plecat a trecut pe acolo si a omorat pe cine a gasit acasa , fara discernamant. Apoi cand tu vii tu acasa cum ar trebui sa te comporti ? Ca si cum nimic nu s-a intamplat ca sa nu superi opinia publica ?
Din cate stiu eu noi avem o tara _ ROMANIA care are o limba oficiala si niste legi .De ce dintre toate minoritatile doar nesimtitii de unguri vin cu pretentii teritoriale , culturale si administrative ?
Sti cum e cu adevarul supara omul – oare de ce toti ungurii se enerveaza la culme cadn le spui BOZGORI , CEANGAI – ca doar asta sunt ?
Asa cum tiganii sunt TIGANi , pot sa le spuna ONG si vanzatorii de neam si tara rromi. Si unii si altii vor fi in veci pentru poporul roman BOZGORI si TIGANI. Consider ca asemenea filme trebuie sa existe in numar cat mai mare si cu cat mai multe prezentari, sa stie toata lumea care e adevarul.
Pe evrei de ce ii sprijina toata lumea cu holocaustul ?
Noi de ce nu avem dreptul la adevar ?
Dl Dan,eu personal va platesc calatoria prin tinutul secuilor sau prin tirgu mures,ori ce localitate din zona aceea vreti,asta doar pt a va convinge de realitate,pt ca in zona dacanu stii limba maghiara,nu primesti nici macar o cana cu apa,eu am cumnat maghiar,dar asta nu ma impiedica sa fiu roman,ar trebui sa nu amestecati stampila primariei,[primaria fiind dobrogea]cu coada vacii[coada vacii fiind ungurimea]dar de vreme ce nu cunoasteti aceste realitati,nu aveti cum sa ginditi,ce anume se afla la fata locului!RESPECTE !!!
Fraieri revizionisti
Nu aveti astampar pana nu faceti lumea aste mai rea , raspandind ura intre oameni …
Eu sunt unul care fac contrarul ..
In Vancouver am un magazin Romano-Magiar (Ungur, Bozgor daca vreti) si avem cam 7000 de clienti .
Am Reprezentat Romania la doua festivale (cu mare succes) eu fiind Magyiar.
Gagica care a lucrat 3 ani la mine, fiid Unguroaica din Budapesta si in viata ei nu a fost in Romania , a invatat la magazinul nostru Romaneste asa de bine ca a inteles absolut totul ….
Nevasta mea Unguroaica si ea a gatit la Televiziunea Romana de 3 ori : http://www.youtube.com/watch?v=c6SulLzJRyc sau http://www.youtube.com/watch?v=KOiXcLEaCTs&feature=related
Sper ca intelegeti si Voi majoritatea ca numai cu spiritul asta se poate avansa in civilizatie , si spre imparatia Tatalui , Creatorului nostru.
Dumnezeu sa ne ierte, si sa ne binecuvinteze pe toti.
Toate cele bune
Vili
http://www.AromaEuroDeli.com
pe YouTube : http://www.youtube.com/watch?v=E_0zlAKHl58
Doar o parare:
Locuiesc in Ardeal. Sunt roman si am prieteni unguri. Inainte de a fi unguri, sunt oameni. Oamenii pot fi buni sau rai fie ca sunt romani sau unguri.
Problema cea mai mare este la conducatori si voi explica si de ce.
Pentru noi romanii, problema comunismului si a tot ce a insemnat asta, de la colectivizare la securitate (si altele pe care nu cred ca e cazul sa le mai enumar) este o “PROBLEMA COMUNISTA”! Din pacate aceasta problema este perceputa in comunitatea de etnie maghiara ca fiind o “PROBLEMA ROMANEASCA”. Noua ne-au confiscat proprietatea comunistii, lor romanii. Este o problema de perceptie. Toti ne-am saturat sa fim condusi de acesti oameni. Romanii ii vad ca fiind partidele politice, maghiarii ii vad ca fiind romani. Aceasta ii ideologia cu care reprezentantii maghiarilor isi castiga voturile. Ceea ce nu stiu daca stiti este faptul ca maghiarii isi ajuta votantii, ceea ce nu putem spune despre romani.
Pentru ca in momentul in care vezi nedreptate trebuie sa dai vina pe cineva.
Eu unul sunt ferm convins ca daca lucrurile ar functiona cum trebuie in aceasta tara nu s-ar mai pune problema de independenta teritoriala.
Nemultumirile noastre (romani si maghiari) sunt aceleasi, din pacate este mult mai usor sa castigi voturi indemnand la ura decat sa incepi sa faci treaba.
Ati intrebat vre-odata un cetatean de etnie maghiara de ce vrea autonomie? Pentru ca s-a saturat sa fie condus de la Bucuresti, de hoti.
Un exercitiu de imaginatie pentru romani: Inchipuiti-va ca cei care ne conduc de 20 de ani ar fi de etnie maghiara. Votul vostru ar putea fi castigat daca vi s-ar promite autonomie? putere = manipulare
Din pacate pentru NOI (romani si unguri) problema este ca suntem condusi pe principiul “dezbina si cucereste”.
Noi nu ne uram intre noi, din pacate cei care ne conduc ne indeamna la asta.
In primul rand imi pare rau ca abia astazi am vizionat acest materialce a fost realizat in 2007 si care probabil fara ajutorul internetului nu ar fi fost vazut decat in cercuri restranse.
Cineva spunea in cateva carti publicate dupa 90′ ca se va urmari pirderea sentimentului de identitate nationala, fapt adeverit astazi de toata eorogeneratia pe care o tot vedem pe sticla in cautare avida de etnobotanice. Sincer va spun ca m-am cutremurat de atrocitatile comise de unguri (acum incearca sa le spuna Hortysti) si nu inteleg efectiv de ce autoritatile romane nu cer un “punct de vedere” autoritatilor maghiare cu privire la ce s-a intamplat, mai ales ca toate etniile presupus discriminati (nu am vazut copii nenascuti omorati ca de altfel batrani ,femei ,barbati, am vazut ca ei doresc doar retrocedari si atata tot, sume de bani platite bineinteles de noi ROMANII)
Nu inteleg de ce ne lasam calcati in picioare de toata lumea, NU INTELEG de ce ne este rusine de TRICOLORUL nostru, in timp ce toata lumea il afiseaza peste tot. EFECTIV NU INTELEG.
Raspunsul il veti afla de aici:
http://www.ziaristionline.ro/2011/02/26/cum-sa-distrugi-o-tara-fostul-agent-kgb-yuri-bezmanov-scoteti-va-bananele-din-urechi-videotext/
CÂT VOM MAI TOLERA
Mă întreb de ani de zile
Chiar nu le este ruşine,
Nu observă ei savanţii,
Românii acestei naţii,
Istoricii şi lingviştii
Că ce au lăsat părinţii
Moşii şi strămoşii noştri
Astăzi este sortit morţii?
Cât timp vom mai tolera
Minciuna în ţara mea,
Ca străinii să ne spună
De când suntem împreună
Şi ce limbă să vorbim
Şi cu ce să ne hrănim?
Nu intraţi în panică
Nici o limbă romanică
Nu s-a format cum se crede
Din limba latină veche,
Originea lor derivă
De la o singură limbă,
Vorbită-n partea de sud,
În Europa, demult,
Pe când nordul ocupau
Gheţarii şi-l torturau.
Primitivele popoare
Din Siberia cea mare,
Niciodată n-au avut
Un scris propriu, cunoscut,
Ocupate au fost de ruşi,
Multe secole supuşi,
Vorbesc încă a lor limbă
Nu o lasă, nu o schimbă
N-au format o limbă nouă,
Cum ni se întâmplă nouă.
Găseşti cuvinte româneşti
Şi dace unde nu gândeşti
În limbile de pe pămant
Şi asta este ceva sfânt.
Nu mai există în lume
Popor să piardă al său nume
De bună voie să urască
In limba lui ca să vorbească,
Să nu ştie limba română
S-accepte-o limbă străină.
Sunt amănunte pe care
Istoricii români se pare
Nu se obosesc a le da
Şi nu vor a le demonstra,
Importanţa cuvenită
Ce românul o merită.
Cât timp vom mai tolera
Minciuna în ţara mea?
Din volumul HAOS, editura ANAMAROL, 2010
de Rodica Elena Lupu, ISBN: 978-606-8049-58-8
821.135.1-1, © Toate drepturile rezervate
CUTREMURATOR!
AR TREBUI SA SCHIMBAM POLITICIENI NOSTRI PT CA NU BAGA IN CARTI ASEMENEA EPISOADE.
RUSINE CA NU FACEM NIMIC
RUSINE
RUSINE
Cei ce-si uita istoria…, merita sa o repete! En gros si en detail, de fiecare data si daca se poate si mai CRUNT! Pana invata de la bunici, ce pute si ce se poate “inghiti”!
Dar daca ROMANII de aici,din TRANSILVANIA,nu mai vor mitici?Si nici Ungaria,nu-s nebuni sa aibe o minoritate mai majoritara ca populatia lor!Dar o autonomie sau chiar federalizare poate ne-ar scapa de ‘turcismele” miticilor.De ce tot mai multi romani cer ceea ce nu se anunta oficial,cetatenie maghiara?Sa scape sub ORICE forma de mitici si moldoveni!Chiar,nu gandeste nimeni?Ce naiba-i preocupa pe ALTII,ce este aici?Comentarii peste tot sunt facute in general de cei de peste munti,la naiba,sa stea in zona lor.
Domnule Dragoescu, aveti un nume cam ciudat pentru un ungur! Macar mai studiati putin limba romana…
[...] Un documentar cutremurator: A fost odata (in) Transilvania – de Manuela Morar. Marturii si filmari… [...]
[...] Un documentar cutremurator: A fost odata (in) Transilvania – de Manuela Morar. Marturii si filmari… Related postsDe ce a fost mazilit Caragiale din Piata Universitatii. Addenda – Justificarea unor [...]
Si mai vreti sa vina papa in Romania???? Repetam uniatia????Semnati petitia impotriva venirii papei: http://www.petitieonline.ro/petitie/papa_nu_are_ce_cauta_in_romania_-p66477055.html
Conștiința istorică a românilor, din păcate, este și în prezent prizonierul naționalcomunismului ceaușist. Se vede și din faptul că aici a fost citat Lăcrănjan. La fel, se vede și din comentarii. Regret faptul că un jurnalist – un intelectual – gândește astfel: ”Un motiv pentru care sunt impotriva Legii Educatiei Maghiarizate”. Vai de capul lui! Să negi unele drepturi pt că niște soldați, cu decenii în urmă, au comis atrocități? Ce legătură am eu, ca maghiar, cu ei???!!!
@observatorul.ro sunt perfect de acord cu tine . daca eu ca si roman ma duc in ungaria sa lucrez si nu stiu vb aproape deloc limba lor ma da afara imediat poate nici nu apuc sa fiu angajat dar ei la noi primesc nu o sansa ci 1000.afara cu eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
trebuie sa fii retardat complet sa pui asemenea titlu.. pe bune. ce legatura are un maghiar din ziua de azi cu unu complet retardat de acum 70 de ani care era complet needucat si facea crime?
Dar retardatii care au ucis bestial in 1989 si l-au maltratat pe Mihaila Cofar la Targu Mures, exact acum 21 de ani, nu erau tot bozgori de-ai tai? Ia mai bine du-te la Iancu la statuie!
marti 22 martie miting la Campeni::se aduna motii.
Păi domnu’ “A”, cam are legătură “unu complet retardat de acum 70 de ani” cu bozgorii de acum, pentru că atât ăla, cât și ăștia din prezent se pricep foaaarte bine să ia în derâdere cum pot mai bine românii, iar cel mai elocvent exemplu ar fi cel cu magazinele: dacă nu le vorbești în moghioroș se fac că nu te înțeleg. Ce bine le-ar sta cu un telefon la Protecția consumatorului, asta dacă nici ăia nu s-au bozgorizat deja. A, și încă ceva: TOATE ACESTEA, într-o oarecare măsură, asta ca să nu zic CEL PUȚIN 90 de procente, se DATOREAZĂ autorităților incompetente și jecmănoase care ne “CONDUC” țărișoara. De la ei pornește toată nenorocirea, de la Băse cu hoții lui, până la haita de miniștri unguri. Cum se poate să existe în lista de guvernare UNGURI??? Nici dacă era ultima nație din lume, n-aș fi poziționat-o acolo…Dar iar mă întorc la Băselu’ și la toooți, toți HOȚII care s-au aflat la conducerea statului, pentru că vă văd luându-vă de unguri în general. Păi de, domnule, cât ii ține plapuma, atât se întind, nu? Mai dați-le multă plapumă și or să ajungă și autonomi, domnilor MINIȘTRI de rahat. Dar bănuiesc că ăsta vă e și interesul. Pardon, interesELE, de ordin material și nu numai, desigur. Vânzători de țară…
SEMNEZ!Asa ceva nu trebuie admis! L-au anihilat pe CV,era un extremist,nu? Dar astia ce sunt? ne-ar spanzura din nou pe toti, asa cum au dat de inteles de multe ori ,si noi i-am rabdat ,celor care conduc tara nu le pasa. RUSINE!!