INEDIT: Mihai Viteazul, “Conducatorul absolut – Afthentis – de care le este frica tuturor turcilor, tineri sau batrani”, in doua miniaturi remarcabile de la 1624 aflate in manuscrisele de la British Library. REPRODUCERI RONCEA RO

Desen de pe pagina de garda a manuscrisului de la 1624 Viata lui MIhai al III-lea, Voievod al Valahiei - Mihai Viteazul

Desen in foita de aur de pe pagina de garda a manuscrisului de la 1624 “Viata lui Mihai al III-lea, Voievod al Valahiei – Mihai Viteazul”

Doua picturi extraordinare ale marelui voievod martir Mihai Viteazul, unificatorul romanilor, denumit “Afthentis” – Conducatorul absolut – dintr-un manuscris de miniaturi grecesc aflat la British Library, realizat de Georgios Palamedes si “scribul” Demetrios Temeno in 1624, in Tara Romaneasca, devin astazi disponibile in spatiul online romanesc prin intermediul unui blog amarat – Roncea.Ro. Imaginile nu se regasesc in sectiunea romana a portalului cultural al Europei www.Europeana.eu si nici pe vreun alt portal al Romaniei. Milioane de euro se aloca anual pentru promovarea “culturii” chipurile romanesti in lume si niciodata nu s-au gasit cativa lei pentru copierea, traducerea si tiparirea acestei bijuterii artistice, totodata importanta si pentru continutul istoric al relatarii scrise in 1607, la doar sase ani de la uciderea lui Mihai Viteazul, cel “de care le este frica tuturor turcilor, tineri sau batrani”, dupa cum sta inscris pe miniatura nefinalizata. De ce nu s-au gasit niciodata acesti bani, cel putin in ultimii ani de “democratie”? Poate pentru ca s-au bagat cu nemiluita in dosul unuia ca Cartarescu, tradus si plimbat pe banii nostri in toate limbile si colturile pamantului de gasca antiromaneasca instalata de Basescu la ICR, cu Patapievici in varf de bat…

Manuscrisul din Colectia Harley a British Library, avand dimensiunile de 268 x 200 (170 x 115) mm, a fost reprodus in Romania o singura data, in 1905, sub titlul “Poema despre viata lui Mihai Voda Viteazul, scrisa în 1607”, ed. O. Tafrali, Bucuresti 1905. Manuscrisul a fost procurat din Tara Romanesca de un anume John Covel (1638 – 1722), capelan la Constantinopol intre 1670-1676, apoi vândut, împreună cu alte manuscrise ale lui Covel lui Edward Harley, pentru 300 de lire sterline, pe 27 februarie 1715.  Colectia Harley a fost creata de Robert Harley (1661 – 1724 ), primul conte de Oxford și Mortimer, politician, și Edward Harley (1689 – 1741), al doilea conte de Oxford și Mortimer, colectionar de carte și patron al artelor. Edward Harley a lăsat moștenire biblioteca sa văduva sale, Henrietta Cavendish, născută Holles (1694 – 1755), care a transmis-o fiicei lor, Margaret Cavendish Bentinck (1715 – 1785), Ducesă de Portland. Manuscrisele au fost vândute Regatului si natiunii britanice de către Contesa și Ducesa în 1753 pentru 10.000 de lire sterline (o fracțiune din valoarea lor contemporana), dupa cum noteaza British Library. Cele doua miniaturi, dintre care una a ramas in stadiul de schita – pe care le prezint mai jos impreuna cu prima si ultima fila de manuscris, unde, de asemenea, un desen reprezentand un craniu este lasat neterminat de artistul vremii (sa fie cel al voievodului, aflat la Manastirea Dealu?) – au fost semnalate de monahul Filotheu de la Petru Voda, un pasionat cercetator al manuscriselor bizantine aflate in manastiri si in marile biblioteci ale lumii.

Portret Miniatura Mihai Viteazul din Viata lui Mihai Viteazul - 1624 -Manuscris de Georgios Palamedes British Library via Roncea Ro

Desen neterminat din Viata lui Mihai Viteazul - 1624 -Manuscris de Georgios Palamedes British Library via Roncea Ro

Viata lui Mihai Viteazul - 1624 - Introducere Manuscris de Georgios Palamedes British Library via Roncea Ro

Viata lui Mihai Viteazul - 1624 - Pagina finala Manuscris de Georgios Palamedes British Library via Roncea Ro

Print Friendly, PDF & Email
You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Responses to “INEDIT: Mihai Viteazul, “Conducatorul absolut – Afthentis – de care le este frica tuturor turcilor, tineri sau batrani”, in doua miniaturi remarcabile de la 1624 aflate in manuscrisele de la British Library. REPRODUCERI RONCEA RO”

  1. ilie says:

    Marele PONTIFEX MAXIMUS MIHAI ! OTOMANII ( nu devenisera curcani / TURKEY ) de la cel cu barba sura pana la cel cu tata – n gura se temeau de ADEVARATUL PONTIFEX MAXIMUS AL RUMENIEI / RIMINIEI / RUMELIEI iar elinii nu devenisera GREEK GREEK / greieri . Cat de ETRUSCI E TURCII nici nu visezi . Fa niste traduceri turca – romana denumiri din operele HOMERIZILOR , localitati et c. daca – ti da ELI / mana sau te lasa ILI / provincia sau cele ON / zece AILE / familie … Privind craniul flancat de CLEPSIDRA / X ( zecele etrusc numit roman V / OMUL de sus si cel de jos “PRECUM IN CER ASA SI PE PAMANT ” ) MITRA ( pestera ) PONTIFICALA ( a papala are deasupra OMUL PE PAMANT ) ce se odihneste si e pazit de SARPELE / BALAURUL / DRAGONUL care e prezent si pe icoana tip LABARIUM a lui STEFAN CEL MARE ( ce ne e prezentat drept DRAPEL DE LUPTA dupa ce a fost furat de la Muntele Athos ) consider ca e reprezentarea craniului lui MIHAI de la Manastirea Dealu

  2. VR says:

    In ce priveste asertiunea din urma si eu m-am gandit la acest lucru.
    Vedeti aici: http://art-historia.blogspot.ro/2012/02/craniul-lui-mihai-viteazul.html

  3. ilie says:

    Victore , nu stiu cum sa -ti multumesc pentru link … Concluzii la prima vedere : 1. Craniul existent AZI la Manastirea Dealu NU E AL LUI MIHAI ! ISLER s – a speriat cand a vazut PIATRA UNGHIULARA sau capita ( cum se zice in popor ) , adica , o piramida triunghiulara echilaterala cu baza spre coloana vertebrala dar, baza e intrerupta de urma unei sfere ISLER a facut desenele 5 , 6 , 8 din link si a dat “material de cercetare” urmasilor SPANULUI si SARPELUI CRESCUT IN SAN DE OM ” Sa distrugem reptilienii precum am distrus uriasii ” , sa cunoastem toate miscarile vietuitoarelor biometric si radiometric . Vine Baba , moasa comunala SPANUL a pus -o …radio 2. Cand spui 1/3 ADEVAR dai impresia de SARPE CRESCUT IN SAN .Nu vii si vinzi castraveti la gradinari :”La finele anilor 80, manastirea ctitorita de Mihai Viteazul, dispare de pe fata pamantului, odata cu deal;ul pe care fusese ridicata. Ceausescu nu avea nevoie de concurenta. In afara de biserica si turnul principal de intrare, translate cateva …” Sa explic : 1984 ( nu e finele anilor ’80 dar nici buricul ) AM PARTICIPAT din 1984 LA RADIEREA CONSTRUCTIILOR din zona Clea 13 Septembrie , Uranus , Podul Izvor et c si coborat de la cota 60 la cota 0 Marea Baltica .Cat am injutat atunci ” tagma arhitectilor ” e alta poveste , ca -i injuram de prin ’68 cand raschetau hale , licee , monumente , cetati et c , ca ii asteptam cu “sistematizarea “( prima a fost cu Regulamentul organic / organigrama cui ? ) la olteni ca nu stii cand treci din Amarastii de Sus in Amarastii de Jos decat daca vezi indicatoarele puse de CONDUCATORUL STATULUI MIHAI ANTONESCU ,si le trece prin cap si fac cum au facut blocul ala langa Bucuresti spre aeroport : aspect exterior , suprafata locuibila OK doar ca bucataria e comuna si WC comun in curte ca asa zis NC ,nenea ing proiectant ,nenea ing sef de santier pai , NC facu proiectul ? Victore , vezi sarpele crescut in san ?
    3. Am impresia ca trebuie sa – mi fac un blog sau video blog . PS Cu clepsidra si cu mitra o sa te lamuresc o data ( sa nu zici ca vorbesc in dodii ca am patit-o cu unul mai tanar cand i -am zis “Ieftin ca braga ” si cand l-am privit in ochi am constatat ca nu stia ce -i aia braga.

Leave a Reply

Powered by WordPress

Stiri

customizable counter
toateBlogurile.ro Blog din Moldova