Theologhia analizeaza: Propunerea de canonizare a Sfantului Inchisorilor, Valeriu Gafencu, “scena mimetica a unui teatru ieftin”

Am urmarit indeaproape si eu reactiile starnite de emisiunea parintelui Savatie Bastovoi din 9 ianuarie 2011, care-l avea drept invitat pe IPS Vladimir, Mitropolitul Chisinaului si al intregii Moldove, mitropolie din Republica Moldova, aflata sub jurisdictia Patriarhiei Moscovei (Rusia).

Subscriu comentariilor exprimate de fratii de la Razboi intru Cuvant in articolul “Mitropolitul Vladimir si Sfantul Martir Valeriu Gafencu: instrumentalizarea politica a sfintilor inchisorilor. Conflict deshis cu IPS Petru al Basarabiei prilejuit de emisiunea Parintelui Savatie”.

Totodata, vreau sa completez cu inca cateva obiectii personale, mai ales in urma vizionarii intregii emisiuni:

1. In primul rand nu “Mitropolia Moldovei propune canonizarea marturisitorului Valeriu Gafencu”, asa cum reda in mod disimulat titlul postarii parintelui Savatie, ci la nivel mediatic mitropolitul doar a comentat intre altele intrebarea ierom. Savatie, care fie intre noi, era mai mult o propunere.  Din doua una: ori mitropolitul a raspuns evaziv si diplomatic, dar fara sa aiba o baza reala in ceea ce spune (lucru putin probabil), ori totul a fost scena mimetica a unui teatru ieftin (cel mai probabil). De ce? Pai cum sa vrei sa canonizezi pe cineva cand tu ca mitropolit spui public in aceeasi emisiune ca ai citit “decat cate ceva despre” acea persoana, si cum gazda emisiunii  intreaba, inainte de a lansa “propunerea”, daca cumva mitropolitul a auzit macar de acea persoana; ca mai apoi, culmea!, sa scrii pe blog ca “mitropolia propune canonizarea” acelei persoane. Dar oare pentru mitropolitul Vladimir canonizarea lui Valeriu Gafencu inseamna ceva? Dacă da, atunci ce? Cred ca ierom. Savatie stie sa raspunda acestei intrebari…

Redau textual intrebarea-propunere a Parintelui Savatie:

“[…] Poate ca ar fi si el [Valeriu Gafencu – n.m.] bun de alaturat [cetei sfintilor mucenici si marturisitori victime ale comunistilor, canonizati de Biserica Rusa – n.m.], desi nu provine din cler […] Si poate alaturi de ei, cu mila lui Dumnezeu, sa avem si noi o ceata de noi mucenici din pamanturile noastre, care imbarbateaza si incurajeaza crestinii in vremuri atat de tulbure, pentru ca asta e rostul canonizarilor: ca sa avem o legatura mai stransa cu Cerul prin cei care provin din pamantul nostru”.

2. Tot parintele Savatie, care apartine canonic de mitropolitul Vladimir, a folosit in emisiune, in doua ocazii, formularea destul de interesanta despre mitropolia condusa de IPS Vladimir: “o mitropolie atat de complexa cu o istorie atat de incurcata”, nerecunoscand practic existenta celeilalte mitropolii basarabene, care apartine de Patriarhia Romana si care este condusa de IPS Petru Paduraru sau, mai mult decat atat,  incorsetand-o pe ultima in granitele mitropoliei lui Vladimir si aratand-o drept pricina tulburarilor. De consemnat si faptul ca emisiunea a avut loc in… biroul mitropolitului Vladimir.

3. In legatura cu relatia de azi a celor doua patriarhii privitor la situatia celor doua mitropolii existente in Basarabia, calificata de mitropolitul Vladimir in emisiune in mod diplomatic drept una destul de buna, prieteneasca chiar, precum si a faptului ca Patriarhul Daniel incearca “ameliorarea” si iesirea din aceasta situatie “critica”, dar si ca doreste indreptarea problemelor “anticanonice” – cu referire stricta la IPS Petru,  trebuie amintit cititorilor ca printre primele hotarari luate de PF Daniel de cand a fost intronizat ca patriarh a fost aceea de a reactiva in 2007, in cadrul Mitropoliei Basarabiei, trei episcopii istorice. Ele au fost reactivate, cu toate ca sunt inca vacante. Mai mult decat atat, mitropolia lui Vladimir a primit de curand un nou episcop in eparhia de Edinet si Briceni (a fostului episcop Dorimedont, mort in cauze suspecte, in urma unui accident de masina – nota mea,  VR: PS Dorimedont era considerat un adversar al mitropolitului Vladimir Cantarean cu care intrase în mai multe conflicte cum ar fi cel legat de dorința mitropolitului de a ceda în anul 2001 Mănăstirea Nou Neamț din Chițcani către Episcopia de Tiraspol și Dubăsari. Episcopul, care fusese 8 ani stareț la acea mănăstire, s-ar fi opus categoric, reușind să obțină rămânerea ei în cadrul Arhiepiscopiei Chișinăului), in persoana Arhim. Nicodim Vulpe, care a avut, alaturi de episcopul Marchel de Balti (pe atunci protopop), o contributie importanta in “prigonirea” IPS Petru de-a lungul timpului, incepand inca din anul 1992, de cand PS Petru a fost acuzat de “romanism” si a trecut sub tutela Patriarhiei Romane.

4. Mitropolitul Vladimir il acuza pe IPS Petru in doua puncte majore: oprirea de la slujirea celor sfinte inca din anul 1992 si reprimirea clericilor caterisiti de el *(mitropolitul exemplifica chiar cu doua cazuri de la Ungheni). Referitor la primul punct, situatia se poate rezolva (acum, zice-se) formal printr-o adresa a IPS Petru la Moscova. Cel de-al doilea punct se poate rezolva prin incetarea reprimirii caterisitilor in Mitropolia Basarabiei. De cealalta parte, IPS Petru trimite un comunicat de presa in care demonteaza argumentat doar primul punct. El califica declaratiile mitropolitului Vladimir ca fiind “deplasate si jignitoare”, cere in aceasi timp mitropolitului Vladimir sa aiba o “reactie de regret” si sa aduca “scuze fraesti” si, nu in ultimul rand, il acuza de colaborationsim “cu trupele de poliţie, ale armatei şi ale forţelor separatiste, în luarea cu asalt a reşedinţei episcopale din Bălţi” in anul 1992 si de “comportament abuziv, politizat, agresiv, violent, românofob şi plin de ură al său şi al anturajului său corupt”, manifestat de el in aplicarea “tratamentului umilitor şi nedrept la care a fost supus vlădica Petru”. Vlad Cubreacov, membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei si vicepresedintele PPCD din Rep. Moldova, dar si un fervent apropiat al Mitropoliei Basarabiei, merge mai departe cu acuzele impotriva IPS Vladimir in cateva postari ale sale pe blog si il numeste “mitropolitul-colonel”. In fine,  “paradoxul” este urmatorul: pe data de 15 octombrie 2010, IPS Petru cu IPS Casian de la Galati au mers in vizita “frateasca” la IPS Vladimir, chiar in biroul sau, si au discutat despre aceste lucruri. Se parea ca starea de “ura si confruntare” incepuse sa fie depasita, conform specificatiilor hotararii comune a celor doua patriarhii din 15 ianuarie 1999. Gestul IPS Vladimir de atunci pare sa fi fost insa disimulat, potrivit afirmatiilor aceluiasi Vlad Cubreacov, care spune ca de fapt “Inaltpreasfinţia Sa [Vladimir – n.m.] ar dori doar să le transmită un semnal de avertisment mai-marilor săi de la Moscova, care l-ar fi invitat delicat să se gândească la o retragere din scaun”. Ramane insa de vazut, cel putin in urma emisiunii ierom. Savatie aceste lucruri prind acum din ce in ce mai mult contur.

Cateva consideratii:

Dupa IPS Vladimir, responsabilitatea crearii acestei situatii cu cele doua mitropolii din Basarabia este pusa in marea majoritate pe seama politicului si a contextului de dupa revolutia lui ’89,  dar uita ca acum el nu face decat o banala politichie bisericeasca. In acelasi timp, intrecerea lumeasca in a canoniza sfinti este deopotriva si politica, si politichie bisericeasca.

Toata lumea stie de propunerile parintelui Savatie indreptate indeosebi Patriarhiei Romane de a condamna public comunismul.  Daca tot a facut acest lucru si daca tot a facut aceasta emisiune, avandu-l mai ales ca inviat pe IPS Vladimir, de ce oare nu i-a “propus” si lui public acelasi lucru??? Raspunsul cred ca-l stim insa cu totii…

Dan Camen – Theologhia

Vezi si Martirul roman Valeriu Gafencu, dorit ca mucenic al “poporului moldovenesc” inventat de Stalin. Provocatorul Savatie Bastovoi a reusit sa tulbure apele Ortodoxiei Romane si sa sminteasca oile lui Dumnezeu. Interesul “Noii Rusii”

Print Friendly, PDF & Email
You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Responses to “Theologhia analizeaza: Propunerea de canonizare a Sfantului Inchisorilor, Valeriu Gafencu, “scena mimetica a unui teatru ieftin””

  1. CAILE BUNULUI DUMNEZEU SUNT NECUNOSCUTE… Anul 1812.Rusia Rapeste Basarabia din Turma Neamului… Au trecut peste doua sute de ani de cand Rusia Continua sa Faca Ordine in Frumoasa Noastra Basarabie…

Leave a Reply

Powered by WordPress

toateBlogurile.ro

customizable counter
Blog din Moldova