“Filosofia” “Afacerii Kuraev”: KGB-ul arunca o piatra si tot KGB-ul vine sa-ti explice ca tu esti KGB-ist. 1.Pentru ca n-ai prins-o; 2. Pentru ca incerci sa o scoti. 🙂
Savatie Bastovoi: La rugămintea cititorilor români public primul fragment al discuției mele cu Kuraev din cadrul emisiunii ”Priamoi razgovor” la Jurnal TV.
FILOSOFIA SCANDALULUI
Moderator: Bună seara stimați telespectatori. Sînt Iulia Feodorova și urmăriți Talk Show-ul ”Priamoi razgovor”. Astăzi din nou îl avem ca oaspete pe misionarul Bisericii Ortodoxe Ruse, vestitul publicist bisericesc, protodiaconul Andrei Kuraev. Bună seara, părinte Andrei. Vă prezint încă un oaspete, este scriitorul ortodox și publicistul Savatie Baștovoi. Bună seara, părinte Savatie.
Andrei Veaceslavovici, v-ați ținut de cuvînt și, după scandaloasa primire de la Academia Teologică din Chișinău, nu v-ați temut să veniți iar în Moldova. După o lună de la ultima dumneavoastră vizită la Chișinău patimile din jurul incidentului cu participarea dumneavoastră și a duhovnicului asociației Fericita Matrona nu se liniștesc. Mai mult decît atît, peste 15.000.000 de oameni au vizionat pe internet ediția emisiunii noastre care a premers scandalului. Reacțiile sînt multe, opiniile sînt împărțite, această chestiune o cercetează și judecata bisericească. Schimb emoțional de replici dintre sfințiții slujitori în toiul campaniei electorale, scandal grandios… Pe blogul dumneavoastră (pentru cei ce nu știu, părintele Andrei e un bloger vestit), ați reacționat extrem de dur, cel mai moale epitet cu care i-ați decorat pe membrii asociației este ”neaveniți”. Nici ei n-au rămas datori, v-au numit provocator. Părinte Andrei, atunci cînd ați numit asociația Fericita Matrona ”sectă” v-ați așteptat la o asemenea reacție? În genere, ce gîndiți despre incidentul petrecut pe douăsprezece octombrie (cand KGB-istul Kuraev a fost luat la suturi de sectantii KGB-istului Cibric – nota mea)?
A. K.: Există lucruri care trebuiesc făcute indiferent de reacția care ar urma. Pur și simplu pentru că trebuie să spunem adevărul. În cazul de față aceste cuvinte ale mele răspîndite în mass media moldovenească precum că asociația Fericita Matrona în esență este o sectă mi se pare că au fost un fel de veste eliberatoare pentru mulți viețuitori ai Moldovei. Pentru oamenii cărora le era greu să accepte cuvintele părintelui Anatolie Cibric ca pe o normă a credinței și vieții bisericii. Adică, să presupunem un om care are evlavie față de biserică, mitropolitul Vladimir, patriarhul Kiril și așa mai departe, dar brusc el vede că unul dintre preoți vorbește lucruri foarte stranii și comite acțiuni agresive ca fiind de la numele bisericii și omul nu simte în sine posibilitatea de a se împotrivi bisericii, dar totodată educația lui bună din familie nu-i permite să se împace cu această intonație, cu aceste cuvinte. Și atunci începe un conflict psihologic interior. De aceea consider că în cazul de față a fost ocazia de a da oamenilor un fel de spațiu al libertății, de ale spune ”așteptați, nu trebuie să confundați orice glas din biserică cu glasul Bisericii”. În cazul părintelui Anatolie Cibric, unele cugetări din păcate poartă un caracter schizmatic și sectar, iar oamenii în acest caz au ocazia să facă o alegere cinstită: dacă tu împărtășești aceste poziții și acțiuni, e dreptul tău, dar află că prin aceasta tu alegi o cale deosebită, alături cu biserica. Dar dacă vrei să fii cu biserica, atunci lasă să-ți treacă pe lîngă urechi cuvintele părintelui Anatolie Cibric.
Moderator: Anatolie Cibric, în interviul de azi pe care l-am făcut, afirmă că tocmai el grăiește adevărul și este un luptător pentru adevăr. Dar despre aceasta mai tîrziu. Părinte Savatie, sînteți misionar și slujitor al Bisericii din Moldova. Cum comentați cele întîmplate?
S. B.: Bună seara. De la bun început doresc să-mi cer iertare de la ruși și vorbitorii de limbă rusă pentru imperfecțiunea limbii ruse vorbite de mine, dar eu mă voi strădui să-mi exprim gîndurile în așa fel încît ele să fie cu putință de înțeles. În cazul de față, părinte Andrei, gîndesc că ați acordat o mult prea mare atenție părintelui Anatolie Cibric și obștii Fericita Matrona în general. Ei nici pe departe nu reprezintă Ortodoxia din Moldova și chiar cred că nu există o astfel de posibilitate ca ei să adune în jurul lor mai mulți oameni decît au acum. Iar faptul că acțiunile acestei organizații sînt în atenția unei anchete sinodale, că asupra lor lucrează Patriarhia Moscovei în persoana vlădică Feognost, și dumneavoastră știați de asta, reacția dumneavoastră ar putea fi receptată ca o încercare de a influența mersul evenimentelor, deși mersul evenimentelor mi se pare a fi clar, e o ieșire pur jurnalistică. Eu însă cred că noi avem Sfînt Sinod și îndeobște Biserica se conduce după niște norme foarte clare. Singurul lucru pe care eu îl pot înțelege este acela că ați dorit să grăbiți puțin evenimentele, iar faptul că asta s-a petrecut în campania electorală, cînd la noi și așa totul este foarte încordat, cînd politicienii aruncă unii în alții cu fel de fel de cuvinte, mi s-a părut că biserica a apărut într-o lumină nu tocmai plăcută pentru noi. Aceasta este, pentru început, reacția mea.
A. K.: Eu sînt foarte bucuros că un părinte cu autoritate din Moldova a confirmat că glasul părintelui Anatolie Cibric nu este glasul Bisericii, nici a Bisericii din Moldova. Eu cred că asta e cel mai important acum.
S. B.: Vai nouă atunci cînd glasul unui singur preot va deveni glasul întregii Biserici, fie că e Cibric, Savatie sau Kuraev.
Continuarea la: Traducerea discuției mele cu Kuraev de la Jurnal TV (I)
Vezi si istoricul afacerii:
Bastovoi: ”Filosofia scandalului” meu cu Andrei Kuraev la Jurnal TV
”Bazele culturii ortodoxe” sau necrologul Sfintei Rusii
Cubreacov: Misiunea „misionarului” sau ce caută Kuraev în Moldova?