Liceanul anului 2008 nu mai are nevoie de lirica lui Eminescu, copilaria lui Creanga si ironia lui Caragiale. Ministerul Educatiei a constatat, dupa indelungi cercetari desigur, ca adolescentul modern nu mai traieste cufundat in carti, ci zburda vesel pe Internet in cautare de Cartarescu si Scheele.
Ca proaspat adult, nascut odata cu Revolutia, elevul care termina liceul anul acesta si-a dat demult seama ca marii clasici ai literaturii noastre sunt ingusti si desueti. In schimb, Raportul Tismaneanu si Pactul pentru Educatie sunt texte pe care le devoreaza, care ii vor largi orizontul si il vor forma ca cetatean european.
Venind in sprijinul acestor tineri descuiati si creativi, Ministerul Educatiei a decis sa scoata din subiectele de la proba orala la limba si literatura romana de la Bacalaureat scriitori invechiti ca Ion Creanga, Marin Preda, I.L. Caragiale, George Calinescu, Nichita Stanescu. Iar Mihai Eminescu a supravietuit cu greu cu un singur text – nu cu o poezie sau vreun fragment din proza, ci cu un fragment publicat in “Timpul”.
“Subiectele batranesti” au fost inlocuite cu texte referitoare la cenzura comunista si viata in inchisorile staliniste, fragmente savante din Nicolae Manolescu, citate din “marele” Jonathan Scheele si din Ghidul cetateanului UE, controversatul raport Tismaneanu intocmit de comisia lui Traian Basescu, articole din Declaratia drepturilor omului, articole despre fondurile structurale ale UE pentru Romania si Pactul national pentru educatie.
“Tanarul de 18-19 ani, care sustine bacalaureatul in acest an scolar, nu traieste intr-o eprubeta a criticii literare, ci in Romania anului 2008, membra a Uniunii Europene. De unde si prezenta unor texte nonliterare fundamentale pentru intelegerea lumii in care traim: Declaratia drepturilor omului, Ghidul cetateanului roman in UE, Uniunea Europeana in Romania. […] Prin subiectele pentru examenul de bacalaureat 2008 se cultiva dimensiunea europeana a Romaniei, si nu spiritul ingust si dogmatic al altor vremuri” – este explicatia oficiala a MECT (fostul Minister al Educatiei Nationale).
Bun, deci Caragiale e ingust, dogmatic, neeuropean si nu poate dezvolta capacitatile de comunicare ale elevilor. Ciudat, avand in vedere ca piesele lui ofera o maniera sanatoasa de a trata cu umor si inteligenta eternul balci din politica romaneasca.
Insa oficialii din Minister au decis ca analiza literara a unor texte despre copilarie, dragoste si natura umana este mult prea “ingusta”. Asa ca au inlocuit “Floarea albastra”, “Amintirile din copilarie” si “Noaptea furtunoasa” cu texte abstracte, care teoretic le vor dezvolta elevilor capacitatile de comunicare.
Iata un exemplu din Andrei Plesu: “Efectul e descurajant: daca esti cat de cat realist, stii, de la bun inceput, ca n-ai sa poti acoperi niciodata materia care se revarsa, asfixiant, asupra ta. Scrupulul investigatiei exhaustive e condamnat la utopie si ridicol. Risti sa mori in preliminarii sau sa cazi intr-un soi de diletantism eroic“. Dupa ce li se deschid astfel ochii asupra lumii, nu ne mai miram ca adolescentii aleg calea Emo.
E usor de inteles de ce ministrul Cristian Adomnitei, care s-a facut de ras nestiind numarul de stele de pe steagul UE, vrea ca tinerii sa studieze Ghidul cetateanului european. Actualele subiecte de Bacalaureat par, mai degraba, adaptate la nevoile si lacunele culturale ale ministrului decat la cele ale elevilor de liceu.
Insa, sute de profesori si elevi din toata tara au protestat fata de aceste subiecte “inedite”, care, spun ei, sunt mai degraba valabile pentru un examen la comunicare si integrare europeana. Scandalul de la Bac a prins repede si o nuanta politica. Deputatul PSD Ecaterina Andronescu a cerut Ministerului Educatiei sa scoata proba orala din lista subiectelor de la Limba romana a examenului de bacalaureat, pe cele care nu se regasesc in programa scolara precum raportul Tismaneanu sau Pactul pentru educatie. Andronescu a precizat ca este vorba despre aproximativ 12 astfel de subiecte si a acuzat ca prin introducerea acestora s-a ajuns la “o politizare” a invatamantului.
Tot degeaba, oficialii ministerului o tin una si buna: nenea Iancu si Nica din Humulesti sa faca bine si sa isi reia frumusel locul doar pe raftul de anticariat, pe care MECT nu le da nicio sansa sa-l paraseasca. Copiii de azi nu mai au nevoie de eternul Luceafar. Nici nu au auzit de Sarmanul Dionis. Suntem in generatia Internet, generatia Emo, generatia care nu citeste nimic. Ba s-avem pardon, MECT stie ce citesc liceenii mai nou: Plesu si Cartarescu.
De fapt de ce se plang copiii astia? Bine ca au idee ce subiecte li se vor da la examen, noi astia mai batrani nici atata nu stiam si trebuia sa tocim manualele din scoarta in scoarta – ar putea fi replica generatiilor trecute mai demult prin focurile Bac-ului. Asta in cazul in care acestia nu sunt deja parinti si vad fetele perplexe ale copiilor lor fortati sa comenteze aceste texte care si lor le-ar da batai de cap.
Bogdana Boga
Sursa: Ziare.com
Felicitari, Bogdana!
ÎNVĂŢĂMÂNTUL ACTUAL DIN ROMÂNIA.
După revoluţia din 1989, se auzeau o serie de zvonuri că vor distruge în românia sistemele: economic, industrial, învăţământ, sănătate, apărare. Au trecut 21 de ani şi am văzut cu toţii cum s-au distrus aceste sisteme de către elitele Bidelbergului cu ajutorul evreilor din ţară şi a politicienilor români incompetenţi şi corupţi.
Distrugerea învăţământului a început odată cu Ministrul evreu ŞORA, care a dat celebra dispoziţie că în fiecare liceu să se înfinţeze câte un minibar cu tutun şi alcolicale. A urmat revolte ale elevilor împotriva profesorilor,eliminarea din sistem a cadrelor care aveau conştiinţa datoriei la catedră, a urmat apoi pensionările la cerere, au acaparat funcţii didactice la licee cu prestigiu o serie de profesori slabi dar cu avizul celor din securitate care erau turnătorii lor. Tot în îvăţământ au pătruns absolvenţi de facultate slab pregătiţi.
Au urmat o serie de aşa zisele reforme care erau împotriva învăţământului românesc şi o serie de experimente cu rezultate numai negative. Eliminarea uniformelor elevilor, care odată cu îmbogăţirea unor părinţi a apărut tristul sentiment la elevi privind modul diferenţiat al costumaţiilor cu care veneau la şcoală.
Teama profesorilor de agresiunile unor elevi la adresa lor cât şi prostia părinţilor de a-şi trece clasa şi alte examene a odraselor lor, a dus la tăcerea şi neluarea de măsuri disciplinare, scăzând enorm autoritatea cadrului didactic. Au ajuns sub aspect disciplinar ca unele clase întregi de elevi să păşească orele de la 10 sau 11. Când se anunţa un meci naţional de fotbal, profesorii conveneau cu ei să nu mai vină la şcoală a doua zi. Elevi cu absenţe în catalog de nefrecventare câte 3 luni, au fost eliminaţi din şcoală prin hotărâri ale consilului profesoral, dar a treia zi venea ordin dela Inspectoratul şcolar să-i admită din nou la şcoală.
Avem deci în prezent o şcoală în care educatoru este privit fără autoritate şi fără o legislaţie de disciplinare. Pe părinţi nu-i mai interesează cartea ci diploma să o aibă fiul sau fica. Avem Cadre care se tem de prezenţa şi acţiunile turnătorilor la securitate. Sistemul de informare al SRI a rămas acelaşi ca şi în comunism. Cadre slab pregătite foarte multe şi nu mai există nici forme de perfecţionare a lor. Inspectoratele de specialitate foarte rar dau pe la şcoli şi la inspectori le este teamă să tragă la răspundere cadrele slabe că cică NU-I DEMOCRAT să răspundă în faţa celor care-i controlează.
S-au pus în funţii de conducere a şcolilor oameni rataţi, slabi profesional dar care erau în partidul dela putere. ODIOASĂ METOPDĂ.! Nu mai există nici-o organizaţie de tineret în şcoli care cât de cât contribuia la întărirea disciplinei. Au cam dipărut şcolile de meserii în care elevi mai slabi la teorie realizau mai bine fapte practice. I-am băgat pe toţi în aceiaşi cămaşă a liceului de cultură generală şi care mulţi dintre ei abandonează actul teoretic. Cu un astfel de sistem de învăţământ la ce se putea aştepta ?
S-au făcut comentarii unii au adus argumente slabe alţii au dat vina pe minister şi puţini au spus câteva din cauzele reale. Noi am avut un învăţământ bun, a mai fost stricat în comunism cu Seral şi fără frecvenţă care erau justificate în cadrul ideologiei comuniste.
Indiferent de ideologie profesioniştii trebuie să aibă cuvânt hotărâtor.
Eu zic că e foarte bine ce s-a întâmplat cu bacalaureatul anul 2011. Este marele semnal de alarmă al unui sistem de învăţământ distrus cu bună ştiinţă. Este trezirea politicului la realitate şi vizarea duşmanilor poporului nostru din interior. Premenirea psd este prin eliminarea lui ponta din conducerea partidului P.S.D /sub oblăduirea căruia ţara a fost prăbuşită.
Prof. Pensionar Buta Dumitr