Cu cine si unde merge, de fapt, Danion Vasile? Este el mai presus decat Sfintul Inchisorilor Valeriu Gafencu si Duhovnicii Ortodoxiei Arsenie Boca si Ilie Cleopa, ca sa aiba dreptul sa-i compromita sau conteste? O lectie de la Parintele Justin Parvu

Marturisesc ca nu am dorit absolut deloc sa ma bag in scandalul pe care a reusit sa-l declanseze si agite tocmai in Saptamana Mare predicatorului Danion Vasile, teologul care considera ca marii nostri duhovnici Arsenie Boca si Ilie Cleopa “au avut limite in credinta”. Dar reactia sa – iata, el e diferit de cei doi Avva – intrece limitele; limitele bunului simt. Observ cum, dupa aceste forme de insulte la adresa parintilor ortodoxiei romane, care au produs efecte in lant, in loc sa mearga la cauza, si sa-si recunoasca vina, Danion prefera sa se afunde in marasm existential, sa se auto-victimizeaze si sa-i acuze cu aplomb pe organizatorii propriei sale conferinte, inclusiv pe un fiu duhovnicesc al Parintelui Justin Parvu. Zelotii lui ii merg pe urme. Din aceste motive discutia a depasit deja, rapid, aspectele strict teologice legate de “calendar”. Raspunsul lui Danion la observatiile Astradrom si ale Parintelui Eftimie, ucenicul Parintelui Justin, in loc sa ofere o dovada de smerenie, pune paie pe foc cu o mandrie de nezagaduit. Dupa ce despica firul ierbii de pe dealurile Sihastriei in patru pornind de la un cuvant – “sinod” (cu “s” mic – deci o adunare bisericeasca nu Sfant Sinod), Danion se repede din nou – intr-un stil care imi aminteste de cel al agresivului anti-ortodox Cristian Badilita -, la memoria Parintelui Cleopa si ii da chiar niste lectii postume: “trebuie precizat ca si aici parintele Cleopa vorbeste in necunostinta de cauza“, etc, etc. Danion le stie pe toate. Si Parintele Ilie Cleopa si Parintele Ioanichie Balan, care i-a realizat cartile, ar fi niste afoni pe langa el: “totusi, in editia din 1991 a cartii sale ar fi fost potrivit ca parintele Cleopa sa retracteze toate afirmatiile inexacte”, mai “explica” smeritul teolog. El merge mai departe, si il considera si pe Sfantul Ardealului, Arsenie Boca, “eronat” si necanonic. Nici fratii nostri monahi romani de la Muntele Athos nu-i scapa: niste eretici. Numai zelotii sunt buni, desi recunoaste ca nu i-a vizitat! Apoi, contrazicandu-l pe Parintele Eftimie de la Manastirea Huta – fara dovada inregistratrii (oare unde-o fi pierduta?…) -, purcede la o jalnica delatiune la adresa acestuia, scoasa din tiparele deloc crestinesti ale Securitatii. De ce trebuia sa mai adauge “fratele” Danion ceva “dezvaluiri picante” care, acum, pe fondul diputei acutizate, nici nu mai pot fi considerate reale?

Departe de mine ideea de a ii contesta cunostintele teologice ale lui Danion Vasile („Inteligenţe sunt dese, caractere foarte arare”). Dar, ma intreb, ca un simplu si foarte pacatos credincios:

Oare daca erau atat de “eronati” marii nostri duhovnici nu ar fi fost normal sa fie discutate aceste “neconcordante” de duhovnici la fel de mari ca ei si, pe deasupra, si frati de temnita, ca Parintii Arsenie Papacioc, Justin Parvu, Adrian Fageteanu, Dumitru Staniloae, si altii. I-ati auzit vreodata pe vreunul dintre acestia punand la indoiala in public vreo virgula de-a lui Cleopa sau Boca? Si, atunci, de ce se crede Danion Vasile mai mare decat toti duhovnicii neamului?

Iata ce lectie ii da, apriori, bunul Parinte Justin, in interviul realizat pentru Sfintele Pasti: “Asa tre­buie sa mar­tur­isim: indrep­tand dege­tul spre noi, nu spre celalalt”. Nu pe marii duhovnici ai Ortodoxiei romane trebuie sa-i impungem cu degetele noastre aratatoare, de multe ori murdare dupa cei cu care dam mana, tradand Romania, peste Prutul romanesc sau aiurea; ci pe noi. Suntem noi la inaltimea trairii si credintei lor, a suferintei si biruintei lor? Suntem noi in drept sa-i judecam?

Iata ca o alta veste ingrijoratoare vine de la locul vizitelor dese ale lui Danion Vasile. Rusoii cu care s-a infratit vor sa creeze o miscare politica nationalist-“moldoveneasca” de tineret care sa-l preia ca efigie pe Sfantul Inchisorilor, Valeriu Gafencu, ba chiar sa-l propuna spre canonizare la ei, in BOM de sub Patriarhia Moscovei, ca – nu-i asa – era “moldovean”. Adica urmasii celor care au ucis barbatii familiei Gafencu, tatal si fiul, sa-l confiste si sa-i terfeleasca definitiv memoria. Pentru acest sacrilegiu este folosit Danion: ca sa-si poata legitima agitatorii serviciilor de informatii rusesti si “moldovenesti” actiunile anti-romanesti. Un alt hot cu rost de expozitii de martiri calca pe aceleasi urme. In final, dincolo de teologie, o sa le spun eu cat de simplu se rezuma povestea asta la o analiza informativa: sunt agenti sau doar rataciti? Raspunsul il stiu, fara indoiala, cei specializati. Dar, indiferent de acesta, raul oricum e facut.

Danion sa ia degraba o pauza de lotus si sa citeasca spusele Parintelui Justin. Inainte de a se apuca sa ne impunga duhovnicii si martirii cu dilemele lui calendaristice sa ia aminte la urmatoarele cuvinte:

Par­inte, am dori sa ne spuneti un cuvant despre modul in care sa putem dis­tinge invata­turile bune de invata­turile min­ci­noase in aceste vre­muri inse­la­toare de azi. Au mai fost asa inse­lari si rataciri?

Cand a intrat in Europa diho­nia asta rasariteana, comu­nis­mul, terenul era foarte prop­ice pen­tru intro­duc­erea gre­selilor si erezi­ilor si rat­acir­ilor. Pen­tru ca peste Nistru si peste Prut au tre­cut mereu, val dupa val, vesti despre toata „feri­cirea” asta bol­se­vica. La noi in tara a prins foarte putin, pen­tru ca noi nu am avut oameni care sa cul­tive comu­nis­mul, care nu au avut ori­en­tari spre ast­fel de lucruri. Noi eram deja ori­en­tati spre ce avem de facut, pen­tru ca ime­diat dupa primul razboi mon­dial am avut oameni care au con­sol­i­dat cul­tura si viata bis­ericeasca. Apoi a venit curen­tul acesta al Occi­den­tu­lui – hit­leris­mul, si din Italia Mus­solini, ast­fel incat s-a for­mat unghiul acesta al mor­tii: Tokyo-Roma-Berlin, un unghi tot la fel de pagan ca si comu­nis­mul. Hit­leris­mul nu era altceva decat un comu­nism nation­al­ist in favoarea Ger­maniei. Noi stim ca Ger­ma­nia avea planul sa se extinda in Bal­cani cu toata forta lor polit­ica si eco­nom­ica; tan­jeau dupa petrolul si graul din Bal­cani. In aceste momente grele pen­tru noi de a ne pas­tra echili­brul a avut un rol impor­tant curen­tul reli­gios, care a inceput prin man­a­s­tirea Vladimiresti si a con­tin­uat cu Rugul Aprins si a avut un efect foarte poz­i­tiv asupra cresti­natatii noas­tre. In pofida tuturor con­tro­ver­selor, inceputul maicii Veron­ica a fost bun si prin ea s-a dus mai departe o lucrare; e altceva cum a dep­a­sit ea ispitele si greu­tatile de mai tarziu. Apoi a venit vre­mea lui Petra­che Lupu care a fost com­pro­mis de Carol al II-lea, si care mai mult a com­pro­mis decat sa ajute viata Bis­ericii. L-a luat Antonescu pe front si asta a derutat mai mult tara, Roma­nia noas­tra. In tim­pul acesta la noi in tara s-au facut lucruri fru­moase prin orga­ni­za­ti­ile oame­nilor int­elec­tu­ali si mist­ici, cum a fost Rugul Aprins care a dat oameni mari, de mare folos vietii bis­ericesti. Si asa, in fiecare perioada istor­ica a poporu­lui roman, au fost per­soane care sa mentina un echili­bru duhovnicesc. Dar de data aceasta a patruns diho­nia mon­di­al­ista, care vine cu inselaciunea unei paci false, in care sa nu mai poti spune ade­varul, sa ne faca jus­ti­fi­ca­bila tac­erea. Preo­tul din fata altaru­lui nu vorbeste nimic; tal­maceste acolo un frag­ment evanghelic si incolo nimic, la cat ar fi nevoie, cu cate ne con­frun­tam cu greu­tatile si cu cate necazuri care vin asupra noas­tra; cred­in­cio­su­lui i se explica prea putin cum sa se lupte in lumea de azi si ast­fel intra in deruta. Toc­mai asta este esen­tial in taina duhovni­ciei, ca omu­lui sa ii spui atunci cand are nevoie, sa raspunzi la nevoile lui, nu numai asa sa dai niste sfa­turi reci din carti.

Continuarea la Revista Atitudini – Despre dezmostenirea Ortodoxiei

You can leave a response, or trackback from your own site.

15 Responses to “Cu cine si unde merge, de fapt, Danion Vasile? Este el mai presus decat Sfintul Inchisorilor Valeriu Gafencu si Duhovnicii Ortodoxiei Arsenie Boca si Ilie Cleopa, ca sa aiba dreptul sa-i compromita sau conteste? O lectie de la Parintele Justin Parvu”

  1. John says:

    In sfarsit Danion isi da arama pe fata!!

    Asa zis convertit, cu ifose de teolog in virtutea unui doctorat de doi lei pe care nu-l mai termina, intrat sub inspiratia “duhurilor” schismaticilor stilisti din Grecia, uns bine bine cu alifii de Slatioara, infratit cu biserica moldoveneasca de peste Prut (care e convinsa ca suntiem ieretici pintru schimbaria calindarulu), acum Danion a inceput dezvaluirea planurilor sale de a se rupe de BOR. Vorbind despre lipsa harului in BOR, la intrebarea unui duhovnic roman, fratele Dani vorbeste despre biserica din care “faceti parte” (i.e.BOR).

    Danioane!!!

    Decat drac dezbinator mai bine yogin frate. Ca acelasi duh te inspira!!

    Asa cu marele convertit!!!

    Sa intelegem frate Dani ca te-a inselat dracu de te-ai convertit la ortodoxie in BOR???

    Uiti ca ti-ai facut rating cu dulcegarii siropoase despre cum devenisei crestin ortodox roman???

    Vai tie pui de… CENZURAT RONCEA.RO – Va rog folositi un limbaj civilizat!

  2. Aurelia says:

    Victor, nu am inteles cum se pune Danion mai presus de Sfintii Inchisorilor. De unde si pana unde? Nu cumva tu faci dezinformare si manipulare in stil comunist. Cat despre compromiterea Pr. Cleopa si Pr. Arsenie, Danion doar a mentionat cateva greseli ale lor, nu le-a negat valoarea. Tu ce parere ai de picturile lui Arsenie Boca, de exemplu?
    Cat despre canonizarea lui Gafencu peste Prut, care ar fi problema, ce interes ar avea KBG-ul in asta? Iarta-ma, dar nu inteleg, pare absurda argumentarea ta. Am citit de asemenea si articolul despre introducerea religie in scoala in Moldova de peste Prut. Nici acolo nu am inteles care e problema, ce e rau in asta si de ce vezi tu kgb-isti peste tot?

  3. VR says:

    Daca nu intelegi ce interes are Biserica KGB – la care e invitat Danion – sa-l “canonizeze” pe Valeriu, ce rost are sa mai vorbim?
    Dar stii ca tatal lui Valeriu a fost ucis de ei?!
    Dumnezeu sa te aiba in paza!

  4. karmapolice says:

    @aurelia-ma intreb eu, care nu sint crestina, ce smerenie ai tu, de indraznesti sa ii JUDECI pe parintele Arsenie si Cleopa, a caror prezenta zdrobea efectiv egoul nostru….nu mai judeca icoanele parintelui, pentru ca sint inspirate de Duhul Sfint si in mod clar, nu avem capacitatea de a le deslusi…si da, le-am vazut

  5. mihaikon says:

    sunt iconar …privitorii icoanelor parintelui Boca le trebuie ochelariisi totul capata sens…par necanonice la prima vedere ,cred ca e vorba de o dragoste nesfarsita a parintelui care s-a invrednicit de vederea sfarsitului lumii.

  6. Antonia says:

    Suntem ortodocsi, deci nu cred ca e bine sa fim atat de impatimiti nici in dragoste, nici in ura. Discernamantul si dreapta masura in toate prin raportarea la Sfintii Parinti din vechime cred ca ne feresc de greseli. Chiar si prin anumite carti duhovnicesti se spune despre cate-un sfant ca a cazut intr-o ispita sau in alta, dar cu dragoste, ce e drept. Cu dragoste fata de sfantul respectiv, dar si fata de adevar. Caci nu avem voie sa idolatrizam pe nimeni.

    Iar greseala tot greseala ramane indiferent cine a savarsit-o. Il pretuiesc pe paritele Cleopa, caci multe sfaturi utile am aflat din cartile sale. Ce e drept, am cautat si pareri referitoare la pecetluire, dar nu am gasit o pozitie ferma. Poate ca nu avea acest dar sau curaj de a da marturii incomode nici despre pecetluire, nici despre calendar. Avea in schimb alte daruri pentru care merita pretuirea noastra. Poate ca lucrarea parintelui Cleopa era alta: de a-i indruma pe miile de crestini care i-au trecut pragul.

    Unii risca sa cinsteasca memoria parintelui Cleopa intr-un mod strain Ortodoxiei, dand nastere la reactii adverse, asa cum deja s-a putut constata.

    Fiecare om si fiecare duhovnic are talantul lui, are darurile lui si nu putem cere nimanui sa le aiba pe toate. Dar nici nu putem pretinde ca cineva are toate darurile si ca tot ce a spus de-a lungul unei vieti intregi a fost inspirat de Duhul Sfant, caci astfel ne indepartam de adevar.

    Atunci cand sfintii scriu despre alti sfinti au doua variante: fie trec sub tacere greselile lor, fie le comenteaza cu dragoste, avertizand cititorul sa se fereasca de o alunecare ca aceea.

    Pe parintele Arsenie Boca de asemenea il pretuiesc mult. Daca ar fi spuse cu dragoste anumite aspecte pe care nu le intelegem sau care pot fi interpretate intr-un mod strain de credinta ortodoxa, poate ca si disensiunile s-ar atenua. Cine are de castigat de pe urma acestor incrancenari?

    Cred ca ar fi mai bine sa privim mai nuantat lucrurile, cu dragoste de Dumezeu si de aproapele.

  7. Luminita Nicolescu says:

    Nu stiu ce se intampla, dar mie imi sta mintea in loc.Eu am citit doar din pura curiozitate problemele legate de “calendar”. Am incredere totala in ceea ce au spus parintele Cleopa, Paisie Aghioritul, gheron Iosif etc.Imi pare rau de Danion Vasile…pacat.Observ (ma mai uit pe fuga la Trenul vietii..asa de amuzament}ca Danion are o privire “ciudata” si un accentuat tic motor.Tare mi-e teama sa nu aiba in curand probleme psihice. Bunul Dumnezeu sa ne intelepteasca pe toti si sa ne dea puterea sa discernem lucrurile. Hristos a inviat!

  8. Iulia says:

    Am si eu o intrebare, nu am rabdare sa citesc tot blogul lui Danion Vasile, unde a scris sau cand a adus corectii Pr. Arsenie Boca, Pr. Cleopa s.a.m.d.p? Daca a facut acest lucru este ingrijorator si ar trebui sa ne gandim ca ne bate Dumnezeu daca acceptam asa ceva. Pr. Arsenie Boca a fost unul dintre cei mai mari sfinti romani oameni buni, daca nu l-am trecut in randul sfintilor asta este ceva, dar sa ajungem sa-l si criticam. Poate ar trebui sa luam exemplul cel bun al sarbilor care l-au canonizat pe Sf. Nicolae Velimirovici. Din aceste fapte ar trebui sa ne dam seama ce vremuri traim, cine si-a permis sa corecteze un sfant?

    Dumnezeu sa ne ierte!

  9. constantin says:

    nu cred ca cineva sar mai ridica la nivelul sfintilor parinti arsenia,cleopa si altii.sa le urmam exemplul de viata si cum spunea parintele cleopa :rabdare rabdare rabdrae pana la sfarsit si vom fi mantuiti.iertatima ,doamne ajuta

  10. maria says:

    Dezbinarea , acesta va fi rezultatul final al discutiilor in contradictoriu pentru ca sunt destui romani, buni ortodocsi dar inca ignoranti.Si exista pericolul ca unii dintre acestia sa se indeparteze de Sf Biserica datorita acestor contradictii.

  11. VR says:

    Pai cu asta se ocupa tovarasul stilist in cauza…

Leave a Reply

Powered by WordPress

toateBlogurile.ro

customizable counter
Blog din Moldova