La 18 februarie 2008 Mitropolitul Bartolomeu i-a trimis Patriarhului Daniel o adresă oficială referitoare la prezenta unui text apocrif în ultima versiune a Statutului bisericesc, text care nu a fost supus aprobării Sfântului Sinod. Sperând într-o rezolvare administrativă a cazului, asa cum o propusese, nu a socotit de cuviintă să-i înstiinteze pe colegii sinodali si nici să dea publicitătii un demers care încă astepta un răspuns.
Între timp, mânăstirile cele mai importante au luat cunostintă de textul care, în fapt, anula autonomia eparhială si le punea la dispozitia unui principiu autocratic. Asa se face că institutiile monahale din Arhiepiscopia Sucevei si Rădăutilor au reactionat, urmate de acelea din Arhiepiscopia Clujului, care ne-au autorizat să dăm publicitătii Procesul Verbal al sinaxei din 28 februarie 2008, precum si scrisoarea Mitropolitului Bartolomeu adresată Patriarhului Daniel, la care nu s’a primit nici un răspuns.
Preafericitului Părinte DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Preafericite Părinte Patriarh
,Citind Statutul pentru Organizarea şi Funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române în varianta presupusă definitivă, parafată de guvernul României şi publicată în Monitorul Oficial, am descoperit cu stupoare că în articolul 26, care enumeră atribuţiile Patriarhului, a fost intercalat un paragraf inexistent în varianta ultimă, aprobată de Sfântul Sinod, şi anume litera s (care devine astfel penultima) în următoarea formulare: Conform tradiţiei ortodoxe are dreptul de a înfiinţa stavropighii patriarhale şi a le conduce prin delegaţii săi, în limitele competenţelor stabilite prin Decizie Patriarhală, aducând la cunoştinţa chiriarhului locului acestea.
După părerea mea, scopul acestei inserţii este acela de a-l compromite pe Patriarh, atribuindu-i aspiraţii jurisdicţionale fără nici o acoperire canonică şi prezumându-i delicte penale precum abuzul de putere, falsul şi uzul de fals.
(Notez doar în treacăt că autorul anonim al acestei inserţii a scris-o în mare grabă, de unde neglijenţele de ordin gramatical, cum este absenţa virgulei după cuvântul ortodoxe, sau plasarea pronumelui acestea la sfârşitul frazei, locul său corect fiind după verbul aducând).
Cred că e de competenţa şi datoria Preafericirii Voastre de a întreprinde o cercetare pentru identificarea autorului, dar mai importantă şi mai urgentă este o notă către guvernul României în sensul că, datorită unei erori de redactare, paragraful s din articolul 26 trebuie eliminat în întregime, modificare ce va fi publicată în Monitorul Oficial. Urgenţa e motivată de faptul că, până la publicarea acestei modificări, Statutul rămâne inoperant.
Cu frăţească îmbrăţişare în Domnul,
†BARTOLOMEU
Arhiepiscop şi Mitropolit
Încheiat azi, 28 februarie 2008, cu ocazia întrunirii, în şedinţă extraordinară, a sinaxei stareţilor şi stareţelor mânăstirilor din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului, cu binecuvântarea şi prezenţa Înaltpreasfinţitului Arhiepiscop şi Mitropolit Bartolomeu.
După rugăciunea „Împărate ceresc…” , Mitropolitul Bartolomeu a fost informat de către soborul stareţilor despre scopul acestei întâlniri, şi anume că noul Statut al Bisericii Ortodoxe Române, prin art. 26 lit. s, îi dă Patriarhului dreptul de a înfiinţa stavropighii fără acordul chiriarhului locului, fără exprimarea voinţei obştilor monahale şi fără suport canonic, textul acestui paragraf fiind următorul: „Conform tradiţiei ortodoxe are dreptul de a înfiinţa stavropighii patriarhale şi a le conduce prin delegaţii săi, în limitele competenţelor stabilite prin Decizie Patriarhală, aducând la cunoştinţa Chiriarhului locului acestea.”
Întreaga adunare şi-a exprimat dezacordul faţă de articolul în cauză, cerând Arhipăstorului să solicite Sfântului Sinod radierea lit. s a art. 26 din Statut şi să vegheze la alcătuirea Regulamentului de organizare a vieţii monahale mai ales cu privire la lit. d şi e ale art. 76 din statut.
Ca urmare, stareţii şi stareţele mânăstirilor din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului îşi doresc să rămână pe mai departe sub ascultarea şi îndrumarea duhovnicească şi administrativă a chiriarhului locului, ca parte integrantă din Arhiepiscopia Vadului, Feleacului şi Clujului.
Semnat şi parafat în 2 exemplare.
Bartolomeu,
Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului
şi Mitropolit al Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului
Arhim. Teofil Roman,
exarhul Arhiepiscopiei Clujului
Arhim. Dumitru Cobzaru,
stareţul Mânăstirii Nicula
Protos. Alexandru Ghenţ
stareţul Mânăstirii Feleacu
Protos. Chiril Zăgrean,
stareţul Mânăstirii Parva
Protos. Paisie Iloaie,
stareţul Mânăstirii Nuşeni
Ierom. Irineu Paneş,
stareţul Mânăstirii Soporu de Câmpie
Ierom. Andrei Coroian,
stareţul Mânăstirii Râşca Transilvană
Ierom. Emanuel Scarlat,
stareţul Mânăstirii Băişoara
Ierom. Antonie Flore,
stareţul Mânăstirii Piatra Craiului
Ierom. Ilie Cira,
stareţul Mânăstirii Bichigiu
Ierom. Teofil Popescu,
stareţul Mânăstirii Cheile Turzii
Stavr. Varvara Georgiu,
stareţa Mânăstirii Căşiel
Stavr. Emanuela Moisa,
stareţa Mânăstirii Salva
Stavr. Pamfilia Solcan,
stareţa Mânăstirii Piatra Fântânele
Stavr. Teodora Câmpan,
stareţa Mânăstirii Floreşti
Stavr. Veronica Coţofană,
stareţa Mânăstirii Dobric
Monahia Inocenţia Filip,
stareţa Mânăstirii Ciucea
Monahia Ecaterina Ghiran,
stareţa Mânăstirii Cormaia
Monahia Hristofora Marinca,
stareţa Mânăstirii Ilva Mare
Monahia Epiharia Brumă,
stareţa Mânăstirii Strâmba
Monahia Paraschiva Buculei,
stareţa Mânăstirii Cristorel
Monahia Meletina Morozan,
stareţa Mânăstirii Mihai Vodă
Monahia Siluana Burducea,
stareţa Mânăstirii Muntele Rece
ZIUA relateaza astfel :
Pumnul lui Daniel