"Predarea Religiei in scoli este un act de dreptate"

Parintele profesor Gheorghe Dogaru, inspector de specialitate la disciplina “Religie” in Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB), explica valentele studiului religiei in scoli.

Proiectul Legii Invatamantului a fost, pana de curand, in dezbatere publica. Ce ne puteti spune in privinta statutului orei de religie?
Actuala Lege a Invatamantului nr. 84/1995, la art. 9(1) prevede ca “planurile cadru ale invatamantului, gimnazial, liceal si profesional includ religia ca disciplina scolara parte a trunchiului comun”. Prin aceasta trebuie sa intelegem ca exista, pe fiecare an de studiu din invatamantul preuniversitar, un anumit numar de ore si discipline gandite in asa fel incat sa contribuie la dezvoltarea intelectuala a elevului. Pentru aceasta, nu se spune niciunde ca matematica, limba si literatura romana, informatica sau desenul au caracter obligatoriu in anul de studiu respectiv, ci ca ele fac parte, alaturi de celelalte discipline, din numarul de ore stabilite formarii elevilor, intre care este trecuta si religia, cu aceeasi valoare si importanta. Iar in urma intalnirii desfasurate la Palatul Patriarhal, in ultima zi a lunii februarie, dintre reprezentantii MECT, respectiv ai tuturor cultelor recunoscute oficial de catre statul roman, s-a decis ca ora de religie sa fie predata in invatamantul primar, gimnazial, liceal si profesional dupa acelasi statut ca si in actuala Lege. Prezenta orei de Religie la nivel liceal nu trebuie privita doar ca demers religios, ci ca un mod de reprezentare corecta a culturii nationale si universale, antrenarea in respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale semenilor, care reprezinta, de fapt, deziderate ale actualului Proiect de Lege, art. 4(1), lit. a-g.
Prezenta icoanelor in scoli nu s-ar putea incadra in acelasi context?
Ba da, fiindca prin argumentul ca elevii de alte confesiuni se simt lezati de prezenta simbolurilor religioase, ii privam pe cei ce le recunosc de valorile despre care vorbeam mai sus. Iar discriminati sunt acum cei majoritari. Trebuie sa invatam, o data pentru totdeauna, ca democratie inseamna sa asculti parerea fiecaruia, sa selectezi cele mai bune opinii care vor naste cele mai bune valori si, mai presus de orice, sa respecti vointa celor multi.
Ne puteti spune care este punctul de vedere oficial al Bisericii Ortodoxe?
Biserica Ortodoxa, prin vocea Intaistatatorului ei, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel si a Sfantului Sinod, sustine ca “religia este parte integranta a culturii europene, iar prezenta acestei discipline in sistemul de invatamant public nu reprezinta o inovatie sau un model romanesc, ci un act de dreptate, bazat pe cultura romaneasca europeana, si o necesitate permanenta in procesul nobil de formare moral – sociala a elevilor”. Momentul 1989 a dat Bisericii posibilitatea sa reinnoade traditia culturala a scolii romanesti, de dinainte de 1948, prin reintroducerea orei de Religie in invatamantul de stat. (A consemnat Ileana Cornea)
“Adevarul” a inceput sa prezinte si alte opinii: “Religia islamică va deveni obiect de studiu în şcolile de stat din Germania”. Ce exemplu “laic” vor mai da anti-crestinii deghizati in “liber-cugetatori” (vorba lui Tutea: nici liberi nici cugetatori)
https://www.adevarul.ro/articole/religia-islamica-va-deveni-obiect-de-studiu-in-scolile-de-stat-din-germania/344839

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress

toateBlogurile.ro

customizable counter
Blog din Moldova