Turismul si literatura
-povestile locurilor-
Organizator: Muzeul National al Literaturii Romane
Partener: revista Vacante&Calatorii
Context:
· Turismul se sprijina pe povesti, imagini, pe descoperirea altor identitati decit cele natale.Tarile cu traditie turistica isi promoveaza locurile, obiectivele turistice antropice sau naturale cu povesti bine articulate, care ofera o intelegere foarte clara asupra identiatatii(care face si diferenta) locului/zonei/tarii respective.
· Din alta perspectiva, privind tema anuntata, literatura a avut tot timpul rolul central in viata culturala a localitatilor, deci a influentat insasi formarea identitaii locului/orasului/tarii.
· In ultimii ani, discursul public, a fost dominat de construirea unui branding de tara. Stim, formele fara fond sunt sortite esecului. Demaram, astfel un poriect ambitios, care va necesita multa munca dar foarte necesar deopatriva muzeelor, minsiterului turismului, calatorilor insisi, in ultima instanta.
· Localitatile si obiectivele turistice din Rromania au multe lipsuri. De la cele mai vizibile (infrastructura, transport public etc.) pana la cele “imateriale”, dar poate cele mai importante: identitate.
· Desi au avut tot timpul o viata culturala extrem de bogata, lipsa unei identitati este din ce in ce mai vizibila. Nu se cunosc povestile locurilor prin care trecem sau sunt atitea variante incit nu se intelege nimic etc.
· Sunt multi care au franturi de informatii, care cunosc un anumit aspect al unei povestiri, dar foarte rar sunt cei care stiu o istorie clara, fara informatii contradictorii.
· MNLR este o institutie care, datorita prestigiului sau, poate impune niste “standarde” niste “istorii” alternative “oficiale”.
· Fundatia Amfiteatru, poate organiza (avand experienta necesara) o manifestare atat de importanta, dar poate cel mai important, poate disemina continutul in mod eficient, catre publicul tinta.
· In cadrul acestui seminar vor fi reuniti istorici, scriitori, muzeografi, reprezentanti ai directiilor de cultura din judet, oameni de cultura dar si cei care pot folosi cel mai bine aceste povestiri: reprezentanti ai agentiilor de turism, ghizi, reprezenanti ai primariilor etc.
· Cu cateva zile inainte ca seminarul sa inceapa, lucarile vor fi inainte catre cei care vor fi prezenti pentru a-si putea forma o opinie din timp. In urma unei dezbateri ce se va intinde pe durata a 3 zile, aceste povestiri vor fi adaptate conform concluziilor dezbaterii.
· Rezultatul acestui seminar, o serie de povestiri ausmate de catre organizatori vor fi editate iar apoi multiplicate in brosuri iar apoi impartite catre primarii, consilii judetene, muzee, oficii de turism, agentii de turism etc.
· Tot din aceste povestiri, va putea fi extrasa informatia necesara pentru un branding de comunitate coerent.
· Localitatile cooptate in acest proiect sunt cele mai reprezentative de pe valea prahovei: localitatile dintre Campina si Predeal.
Scop:
· Principalul scop al acestei conferinte “standardizarea” istoriilor alternative ale localitailor si obiectivelor turistice, astfel incat un ghid, de exemplu, sa stie ce sa le povesteasca turistilor, iar toti turistii sa afle aceeasi poveste.
Produse:
· In urma lucrarilor acestei conferinte, dar si pe baza altor texte, va fi editata si tiparita o carte (in mai multe volume) de istorii alternative.
· Publicarea rezultatelor in principalele reviste de cultura si turism
Participar
· Specialisti din muzee
· Reprezentanti ai turismului (agentii, oficiali etc);
· Reprezentanti ai comunitatilor locale
· Animatori ai vietii spirituale (cadre didactice, preoti, etc);
· Reprezentanti ai institutiilor de cultura
Promovare:
· Promovarea se va duce pe 5 coordonate:
o Presa scrisa. Vor aparea anunturi atat in presa culturala, cat si in cateva cotidiene centrale, de mare notorietate (Evenimentul Zilei, Romania Libera etc.)
o Radio. Popularizarea conferintei dar mai ales a produselor se va face in cadrul un spoturi radio pe: Radio Romania Actualitati
o Televiziune. TVR-ul prin produsele sale (TVR Cultural, TVR 3, TVR 1) este partenerul ideal pentru acest eveniment. Desi nu se mai bucura de aduiente foarte mari, publicul a ramas unul de calitate, exact celui caruia ne adresam.
o Online. Poate cel mai eficient mediu de comunicare din ultima vreme, onlineul romanesc, prin blogurile si siturile de specialitate.
· Sinaia
Buget orientativ:
· Organizare conferinta (sala de conferinte, hotel, sceno-tehnica, coffe-break-uri, hotel, masa, transport): 40.000 euro
· Promovare: 50.000 euro
· Productia editoriala (carti, cd-uri): 15.000 euro
· Total: 105.000 euro