Ce bloguri trebuie sa citesti pentru a afla ce se intampla in politica romaneasca? Vorba aia, secretul mersului pe apa este sa stii unde sunt pietrele .
Pe multi dintre noi nu ne intereseaza politica (desi parafrazandu-l pe Trotki, ea se intereseaza de noi ). Cu toate astea, politica e peste tot: in ziare, la televiziune, pe strada, pe bloguri si chiar pe Twitter. Uneori chiar si in cutia postala- aia de-acasa (mesajele electorale), e-mail sau in telefonul mobil (sms-uri).
Intrebarea care se pune este: unde putem sa ne informam pentru a ne da seama ce se intampla in politica? Presa traditionala (pe hartie sau pe sticla) nu mai este o varianta.
Si-atunci ne ramane online-ul. In articolul asta discut numai sursele din blogosfera.
Inainte de toate, o discutie despre surse, adevar, cunoastere, analize si diferenta dintre a informa si a influenta
Cunoasterea, ne spune epistemologia, este cautarea adevarului.
Adevarul este o marfa extrem de perisabila, e ca un bulgare de zapada trecut din mana in mana, se topeste extrem de repede daca nu este conservat. Ati jucat cu totii jocul “telefonul fara fir”. De aceea este necesar ca un adevar sa treaca prin cat mai putine surse pana la noi, iar acele surse sa-l transmita mai departe nealterat. Cu cat exista mai multe surse intermediare intre noi si o sursa primara, cu atat adevarul se altereaza mai mult.
Alterarea adevarului se face prin mai multe feluri, dar o sa enumar doar doua:
1. Bias-urile cognitive, datorate mecanismelor prin care creierul proceseaza informatiile.
2. Manipularea (constienta a) informatiei.
Sa le luam pe rand.
1. Biasurile cognitive ne afecteaza pe toti. Deci orice sursa poate fi afectata de un asemenea mecanism inconstient. O metoda de a limita efectele biasurilor cognitive este sa le constientizam, ceea ce e destul de greu. Alta metoda este grila DEI:
Descriere – ce observ (sau ce a observat altcineva; faptele);
Interpretare– ce gandesc despre ce observ;
Evaluare– ce simt despre ce observ.
Aceasta grila ne permite sa deosebim faptele de opinii, “a sti” de “a crede”. Pana in ziua de astazi, n-am intalnit niciun jurnalist din Romania care sa foloseasca aceasta grila. Analizele facute de jurnalistii romani au doua mari pacate (in afara de faptul ca probabil 90% dintre ele sunt facute dupa ureche):
– analistii nu detin informatii si atunci construiesc pe presupuneri, “vad padurea in ceata, pentru ca nu vad copacii”;
– reporterii detin informatii, dar nu stiu sa le bage intr-un sistem ( trenduri, patternuri) si sunt subiectivi pentru ca sunt prea apropiati de surse- “nu vad padurea din cauza copacilor” .
Analizele sunt extrem de greu de facut pentru ca pornind de la date partiale si informatii incomplete, ele trebuie sa umple golurile de cunoastere. Din cauza asta, as asemana un analist bun cu un arheolog, care dezgroapa adevarul, realitatea primara, slujindu-se de instrumente (fapte si intuitii verificate).
2. Manipularea informatiei se face prin mai multe metode. Exista patru functii ale comunicarii, dintre care doua sunt: a informa si a influenta. Cand o sursa trece de la “a informa” la “a influenta”, deja a facut primul pas spre manipularea cititorilor. Asta se face pe fata, prin demonizarea celui vizat, sau mai subtil, prin sugestie, de exemplu adaugand informatiilor o componenta emotionala.
Pentru a ne da seama de raportul informare/influentare, trebuie sa apelam la analiza continutului.
Analiza continutului este o tehnica de cercetare folosita in sociologie, care ne spune care este continutul “latent” al unui blog, partea asunsa care tine de influentare. Se analizeaza temele, trendurile, patternurile, frecventa etc.
Primul reflex al unui jurnalist este scepticismul, nu trebuie sa inghita informatiile nemestecate, este necesar sa-si puna intrebari.
Functia “a informa” a comunicarii implica anumite criterii de obiectivitate, impartialitate, echilibru si corectitudine:
“Impartiality means acting fairly because you are not personally involved or have put to one side your personal views or feelings. The elimination of bias. Fairness means acting in a reasonable, just or right way. Balance means arranging things in equal or correct proportions to one another. But objectivity is different. Objectivity means based on facts or evidence, not feelings or opinion. Objectivity requires evidence and verification. It’s more than just attempting to be neutral. Facts were what led you to the truth – that’s why, like a detective, reporters were meant to go to every effort to uncover them and put them together.” Richard Sambrook, Director of BBC Global News
Deci pentru a ne face o imagine cat mai aproape de realitate asupra scenei politice, ne trebuie surse cat mai apropiate de sursele primare ale informatiilor (politicienii), obiective si impartiale (ca sa nu altereze adevarul).
Iata 7 bloguri care scriu despre politica si care in opinia mea ofera multe insighturi, desi la primele 6 dintre ele trebuie separat graul de neghina (signal to noise ratio ). Primele 4 bloguri influenteaza, dar la un nivel subtil, blogurile 5 si 6 influenteaza pe fata, iar blogul al 7-lea este dupa parerea mea cel mai echilibrat.
1. Blogul lui Dan Andronic. Exemplu de insight.
2. Blogul lui Cristi Sutu. Exemplu de insight.
3. Blogul Adrianei Dutulescu. Exemplu de insight.
4. Blogul Sorinei Matei. Exemplu de insight.
5. Blogul lui Iosif Buble.
6. Blogul lui Victor Roncea.
7. Blogul lui Vasile Dancu. Cel mai bun post despre alegeri (dupa parerea mea).
La multumesc colegilor de la FocusBlog pentru aceasta analiza si remarc si articolul despre Topul influentei in Blogosfera pe octombrie anul trecut, unde sunt clasat pe locul 6 (BlokRank m-a urcat ulterior la locul 3) dar si un altul, mai interesant, legat de alegeri si Razboiul electoral in mediul online, unde se spune, intr-un cadru mai complex:
“Internetul, mai precis informatia, este o noua dimensiune. In acest spatiu, comunitatile, interactiunea sau telefonia mobila joaca roluri esentiale. Televiziunea si presa scrisa erau medii pasive: interactiunea era posibila, dar extrem de greoaie. Internetul a inlaturat aceasta bariera: in online suntem cu totii actori, nu doar martori. Nu stiu daca Internetul a schimbat soarta alegerilor, cum spune Dragos Stanca, dar in mod clar a jucat un rol semnificativ.
Mass media traditionala a fost categoric dominata de PSD. Cu 3 televiziuni in spate (TVR, Antenele, Realitatea), o televiziune neutra (PRO TV) si o televiziune pro-Basescu (B1), cei de la PSD ar fi avut o misiune usoara. Din pacate pentru ei, n-au fost in stare sa exploateze acest avantaj.
Presa scrisa, de asemenea a fost dominata de PSD: cu Jurnalul, Cotidianul ambele virulent anti-Basescu, cu Adevarul care n-a abordat subiecte politice si Evenimentul Zilei care a fost pro-Basescu, intr-o presa in mare parte tabloidizata, interesata mai mult de Blonda lui Bote, Sexy Braileanca etc., totusi alegerile au fost urmarite cu interes.
Mediul online insa n-a fost dominat de PSD. Aici s-au dat lupte grele pentru suprematie. Coalitia de la Grivco a reusit sa domine pe partea de siteuri de stiri (cu Antenele, Realitatea si siteurile ziarelor Cotidianul, Jurnalul vs. Evenimentul, Hotnews si neutrul StirileProTv), insa au intampinat o opozitie hotarata in blogosfera. Bloggerii anti-Basescu (Victor Ciutacu, Mircea Badea, Iosif Buble, Andrei Badin etc.) au primit o replica puternica de la bloggerii pro-Basescu ( Cristian Patrasconiu, Ioan T. Morar, Victor Roncea, Bleen din “primul cerc”, sau Zoso din “al doilea”, ca sa zic asa). Mai subtili au fost comentatorii politici gen Andronic sau Sutu, care au influentat din umbra.”
Integral aici