Aeronava care îl transporta pe preşedintele Poloniei, alături de soţia sa, s-a prăbuşit în vestul Rusiei, în apropiere de oraşul Smolensk. La bord se afla si seful Marelui Stat Major si seful Bancii Centrale plus o serie de oficiali de rang inalt. Delegatia poloneza urma sa mearga la Katyn pentru a comemora asasinarea a peste 22.000 de ofiteri polonezi de catre rusi in urma cu 70 de ani.
“Un număr de 96 de persoane, dintre care 88 de membri ai delegaţiei poloneze, se aflau la bordul avionului Tupolev-154 care s-a prăbuşit în apropiere de Smolensk “, într-o pădure, a precizat, la rândul său, purtătorul de cuvânt al Ministerului rus pentru Situaţii de Urgenţă, citat de agenţiile ruse. Nu există niciun supravieţuitor, a declarat purtătoarea de cuvânt a ministerului, Irina Andrianova, potrivit imaginilor difuzate de geleviziunea rusă. Cadavrele victimelor catastrofei aeriene vor fi transferate la Moscova pentru a fi identificate, a declarat premierul rus, Vladimir Putin, potrivit agenţiilor ruse. Cadavrul preşedintelui polonez, Lech Kaczynski, a fost găsit la locul catastrofei, a anunţat agenţia RIA Novosti, citând o sursă din cadru forţelor de ordine ruse. Preşedintele polonez, soţia sa şi numeroşi alţi oficiali polonezi mergeau la Katin, în apropiere de Smolensk, pentru a se reculege la mormintele ofiţerilor polonezi executaţi în urmă cu 70 de ani de poliţia stalinistă NKVD.
Preşedintele României, Traian Băsescu, a transmis sâmbătă, 10 aprilie a.c., un mesaj de condoleanţe poporului polonez, în urma tragicului eveniment aviatic produs în cursul zilei de astăzi:
“Am primit cu profundă tristeţe vestea tragediei aviatice în care şi-a pierdut viaţa Preşedintele Poloniei, Lech Kaczyński, alături de numeroşi demnitari şi cetăţeni polonezi. Comemorarea a 70 de ani de la Masacrul de la Katyn, ceremonie la care urma să participe astăzi Preşedintele Poloniei, adaugă o dimensiune istorică şi simbolică tragediei prin care trece astăzi poporul prieten polonez. În acest moment de durere profundă, poporul român şi eu însumi ne alăturăm doliului poporului polonez.
Dumnezeu să-i odihnească în pace!”
Fotografii in paralel: 2010 – 1940 Dumnezeu sa-i ierte!
Printre pasageri:
- Lech Kaczynski – preşedintele Poloniei
- Maria Kaczynska – soţia preşedintelui Lech Kaczynski
- Ryszard Kaczorowski – în perioada 1989-1990 a fost ultimul preşedinte al Poloniei în exil.
- Jerzy Szmajdzinski – vicepreşedintele Camerei inferioare a Parlamentului polonez, candidat la alegerile prezidenţiale din 2010.
- Wladyslaw Stasiak – directorul biroului de presă al Preşedinţiei.
- Aleksander Szczyglo – preşedintele Biroului Naţional de Securitate.
- Pawel Wypych – secretar de stat al Cancelariei prezidenţiale.
- Mariusz Handzlik – subsecretar al administraţiei prezidenţiale.
- Andrzej Kremer – ministru adjunct al Afacerilor Externe.
- Franciszek Gagor – şeful Statului Major al armatei poloneze
- Andrzej Przewoznik – vicepreşedinte şi secretarul Comisiei pentru comemorarea vicrimelor masacrului de la Katin a premierului în perioada 1994-1998.
- Grzeogrz Dolniak – membru al Camerei inferioare a Parlamentului.
- Przemyslaw Gosiewski – membru al Camerei inferioare a Parlamentului.
- Zbigniew Wassermann – membru al Camerei inferioare a Parlamentului.
- Janusz Kochanowski – avocatul polonez al poporului
- Slawomir Skrzypek – guvernatorul Băncii Centrale a Poloniei.
- Janusz Kurtyka – preşedintele Institutului Polonez pentru Memoria Naţională.
- Tadeusz Ploski – preot romano-catolic.
Dumnezeu sa-i ierte !
Pai macar nu era si Wajda in avion, sau pe Waja il calca avionul pe strada? Bref: Katynizarea Poloniei continua.
Rusia ca Rusia, UE ce parere are ? Ca nici Bruxelles`ul nu`l avea la inima pe fostul presedinte al Poloniei.
Dreptatea, vine in curand !
Fiecare dusman al Omului, va plati pentru pacatele sale !
Doamne Ajuta !
Aproape sigur rusii sunt de vina, nu s-au putut stapani si au profitat de ocazie. Ar trebui sa ne deschidem mai bine ochii: fratii nostri intru credinta sunt niste nemernici care si in saptamana luminata nu se astampara din vechile obiceiuri. Ce se va alege de noi?
In timpul anilor petrecuti la putere, cei doi frati eurosceptici au provocat numeroase blocaje la nivelul Uniunii Europene, opunand-se ratificarii noului Tratat de la Lisabona si amanand termen nelimitat perspectiva aderarii la zona euro. Totodata, ei s-au opus negocierilor dintre UE si Rusia privind un extins acord economic.
Cred ca asasinarea Presedintelui Lech Kaczynski si al celorlalti care se aflau la bord, a fost pusa la cale de dusmanii lui HRISTOS. Vom afla Adevarul despre moartea lor, cât de curând. Lech Kaczynski si-a iubit Poporul din care facea parte si pentru aceasta a fost asasinat.
DUMNEZEU sa-L odihneasca în pace pe Presedinte si pe toti cei care si-au pierdut viata în acest înfricosator atentat.
VESNICA LOR POMENIRE!
intrebarea e inevitabila…
sigur dle Roncea, rusii au fost. Au obiceiul de a chema delegatii oficiale in tara lor si de a le face felul acolo, ametiti de vodka si in numele lui Lenin. Despre CE, FMI, Mossad, nimic. Ar trebui sa va mutati la Click!
Cum a scăpat Gh. Gheorghiu-Dej de la moarte
Articol de Cornel Şomâcu
La începutul lunii noiembrie 1957 a avut loc un accident aviatic al delegaţiei României care mergea la Moscova la ceremoniile legate atunci de împlinirea a 40 de ani de la declanşarea Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Atunci a pierit liderul comunist Grigore Preoteasa dar au scăpat alţi lideri comunişti ca Nicolae Ceauşescu, preşedintele de mai târziu al ţării. Grigore Preoteasa a fost închis mai mulţi ani în lagărul de la Târgu-Jiu, loc unde i-a întâlnit pe Gh. Gheorghiu Dej şi Nicolae Ceauşescu. Rămâne o enigmă dacă „gripa” lui Gh. Gheorghiu Dej pentru a nu merge la Moscova a fost reală, inspirată de serviciile secrete române sau doar fler politic.
Gheorghe Gheorghiu Dej şi Nicolae Ceauşescu cu circa nouă ani înainte de accident
Grigore Preoteasa, ministru al propagandei în regimul Dej, şi-a pierdut viaţa în urma unui ciudat accident aviatic. Subliniem ciudat deoarece ceilalţi membri ai delegaţiei, printre care şi Nicolae Ceauşescu, au scăpat teferi. Rămâne o problemă dacă a fost un accident sau un atentat care viza alte persoane decât cele aflate în avion. Cea mai importantă urmare a acestui accident a fost crearea unei flotile aeriene pentru transportul conducătorilor români, până atunci zborurile fiind asigurate de Moscova.
De ce n-a plecat Dej?
În toamna anului 1957 s-au desfăşurat la Moscova importante manifestări dedicate împlinirii a 40 de ani de la declanşarea Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Cum era normalul acelei vremi, au participat şefi de partide comuniste din ţările controlate de URSS dar şi alţi oaspeţi. Doar delegaţia României nu a fost condusă de liderul partidului comunist din România. S-au făcut multe speculaţii atunci şi de atunci pe seama acestei neparticipări, varianta oficială fiind o gripă rebelă pentru primul secretar al C.C. al P.M.R., Gh. Gheorghiu Dej. Un comunicat radio difuzat în seara zilei de 4 noiembrie, şi reprodus apoi în “Scânteia”, a explicat românilor că liderul român nu a mers la Moscova, fiind “suferind de gripă şi conform avizului medicilor nu se poate deplasa”.
Până la urmă, conducerea delegaţiei a revenit lui Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Miniştri. Din delegaţie făceau parte Alexandru Moghioroş, Nicolae Ceauşescu, Ştefan Voitec, Leonte Răutu şi Grigore Preoteasa, membru supleant al Biroului Politic şi secretar al C.C. al P.M.R., ales la Congresul partidului din 1957.
A curs multă cerneală pe acest eveniment deoarece se crede că accidentul din Vnukovo era destinat secretarului general al PMR, Gheorghiu-Dej, care începuse să-i cam deranjeze pe ruşi pentru că a insistat pentru retragerea trupelor şi a consilierilor de la Bucureşti. Nu se ştie nici la peste cinci decenii de la evenimente ce s-a întâmplat atunci, dacă a fost vorba de un accident sau un sabotaj?
Comunicatul oficial al TASS spunea la vremea aceea că aeronava cu care călătorea delegaţia română “ a suferit în timpul aterizării pe aerodrom o avarie. În vremea accidentului a murit tovarăşul Grigore Preoteasa (…) Ceilalţi membri ai ai delegaţiei şi persoanele care o însoţesc-se spune în continuarea comunicatului de presă-au suferit contuziuni şi răniri uşoare. Situaţia generală a sănătăţii lor este în prezent mulţumitoare”.
Vina piloţilor sovietici
Unui gorjean, regretatului profesor Mircea Chiriţoiu de la Arhivele Militare ale Statului Major General, îi datorăm publicarea după anul 1990 a raportului Comisiei Sovietice de Anchetă a acestui accident. Concluzia a fost că vinovaţi erau piloţii sovietici. Comisia a fost condusă de A. N. Kosîghin, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al URSS. Accidentul a avut loc la orele 17.58. Concluziile comisiei au fost următoarele: “Cauza nemijlocită a avarierii este greşeala comandantului avionului, Sleakov, care a executat bine zborul de direcţie, dar după ce a văzut (după raportul lui) luminile pistei, probabil, şi-a concentrate toată atenţia la observarea pistei de aterizare şi, în ciuda comenzii date de la pământ, de a nu coborî mai jos, a continuat escala şi a admis pierderea timpurie a înălţimii”. De fapt, s-a stabilit că avionul a coborât mai devreme şi s-a agăţat de vârfurile copacilor din pădure, la o înălţime de 10-15 m, pe un parcurs de 120 m, în urma cărui fapt a căzut în pădure făcând o înclinare spre stânga şi a luat foc”.
Fără transport rusesc
Misteriosul accident a stârnit multe întrebări în epocă. Şi nu doar la Bucureşti. În afara biografiei oficiale a decedatului, comunicatele oficiale din “Scânteia” conţineau foarte puţine detalii. Nu se spunea nici că aeronava şi echipajul erau de la Moscova, deşi delegaţia era de la Bucureşti.
Aşa erau vremurile pe atunci, în lipsă de un “Air Force 1” românesc, oficialii români şi umbrele lor, “consilierii sovietici”, erau obligaţi să se servească de flotila “marelui vecin de la Răsărit”. În 1957, la 12 ani după terminarea războiului şi la 12 ani de la impunerea guvernului dominat de comunişti, călătoriile conducerii ţării peste hotare se efectuau cu un avion sovietic şi mai ales cu echipaj sovietic. Chiar dacă formal acest echipaj se supunea Cancelariei CC al PMR, nimeni nu controla nimic şi poate că lipsa de pregătire a piloţilor a fost cauza principală.
În februarie 1948, printr-o hotărâre a Biroului Politic al CC al PMR, s-a creat o unitate specială românească de aviaţie pentru transportul delegaţiilor oficiale la nivel înalt, de partid şi de stat.
Alte accidente la Vnukovo
Catastrofa de la Vnukovo nu este singurul accident din istoria aeroportului moscovit, care consemnează 11 asemenea evenimente. Primul a avut loc la 11 iunie 1957, cu 5 luni înainte de drama din care Ceauşescu a scăpat teafăr. La bordul avionului Ilyuşin 14P se aflau 13 oameni, din care 5 au supravieţuit. Cel mai grav accident din istoria aeroportului Vnukovo s-a întâmplat la 17 martie 1979, când avionul Tupolev 104B s-a prăbuşit la puţin timp după decolare, din cauza faptului că greutatea transportată depăşea cu mult limitele admise. Din cei 106 oameni aflaţi la bord au murit 86.
https://www.verticalonline.ro/cum-a-scapat-gh-gheorghiu-dej-de-la-moarte
Foarte bun raspuns dle Roncea si instructiv. Nu il stiam. Sa nu uitam ca Gh. Dej a sfarsit pana la urma tot la vointa unor servicii secrete externe, fiind iradiat cu uraniu cand a fost la o conferinta din Varsovia 1965. In numai cateva luni l-a “apucat” un cancer de l-a daramat. Mai multe aici: https://www.lovendal.net/wp52/a-fost-iradiat-gheorghe-gheorghiu-dej/ .
Cat despre ce s-a intamplat azi… Dumnezeu sa-i odihneasca!
Un posibil pretext pentru al treilea razboi mondial? Ex-presedintele polonez devenise extrem de…incomod si nu doar pentru anumiti rusi.
@karmapolice,
Au vrut o Polonie independenta si puternica. Si au creat-o! Uita-te macar la felul in care au trecut “prin criza”…. Parca sunt din alta lume, domnule. Noi ne scufundam in timp ce ei nu s-au udat nici macar la talpi!
Nu, va rog sa nu cadeti si in aceasta cursa. Rusia nu avea de ce sa ii omoare pe teritoriul ei tocmai cind relatiile dintre cele doua tari se incalzeau! Este o cursa pentru a se declansa razboi intre Rusia si fostele tari satelit!!!
Dupa atitea minciuni si inscenari va implor sa va folositi judecata!! Poti sa zici orice despre rusi, dar prosti nu sunt! Asa ceva NU ESTE POSIBIL sa se fi intimplat cu stirea lor, este clar o inscenare!
Motive care au atras moartea lui Kaczynski:
1. a refuzat vaccinurile anti-gripa porcina:
https://www.nydailynews.com/lifestyle/health/2010/01/13/2010-01-13_poland_is_the_only_country_known_to_have_refused_h1n1_swine_flu_vaccines.html
2. A refuzat sa reinoiasca acordurile de imprumut de la FMI:
https://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2010-03/16497165-update-3-polish-cbank-and-finmin-at-odds-over-imf-credit-line-020.htm
3. Polonezii re-incalzisera relatia cu Rusia:
https://www.cer.org.uk/articles/valasek_guardian_blog_18sept09.html
Te inseli profund. Polonezii nu au “re-incalzit” vreo relatie cu Rusia. Pentru simplu fapt ca niciodata nu a existat o relatie macar “calduta” cu Rusia. Ci rece ca gerul Siberiei. Sau ca frigiderul in care sunt ramasitele lui Kackzinski acum.
Nu a avut timp sa se incalzeasca pentru ca a fost taiata din scurt. Faptul ca rusii au admis in sfarsit masacrul de la Katin era un pas important care nu putea sa ramana netaxat… Chiar nu va frapeaza faptul ca o multime de tari din interiorul fostului bloc sovietic au probleme? Moldova, Ukraina, Kyrgyzstan, Georgia si acum Polonia?
A mai fost o tentativa de incalzire a relatiilor ruso-poloneze in 2007 in ciuda faptului ca americanii anuntasera plantarea scutului in aceasta tara:
https://www.eubusiness.com/news-eu/1197054122.54/
https://www.cdi.org/russia/Johnson/2008-26-40a.cfm
https://euobserver.com/9/26730
https://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7133906.stm
De fapt stand si analizand retrospectiv este posibil ca americanii sa nu fi avut nici un moment de gind sa puna scutul in Polonia ci sa fi urmarit doar agitarea spiritelor in zona. Toata lumea stie ca romanii sunt mult mai cheap pentru astfel de (blow)joburi..
Se vede ca nu-i cunosti pe rusi. Tarile alea au probleme exact pt ca vor rusii!
Poate ca nu. Dar ii cunosc foarte bine pe ceilalti si stiu de ce sunt capabili. Deocamdata este interesant de vazut de ce pilotii polonezi au decis sa aterizeze in ciuda avertismentelor turnului de control si cine este cel de-al 89-lea pasager care trebuia sa vina cu Kaczynski si n-a venit..
daca nu joci cum vor lupii…. este mai mult decat clar ca au fost asasinati, si de ce oare au cazut tot pe teritoriul rusiei side ce au trebuit identificati de catre autoritatile rusesti si nu poloneze? probabil care mai misca sa nu mai miste, usurel asa.