CEAUŞESCU ŞI REGULILE FLOTILEI 50 AVIAŢIE TRANSPORT
de dr Petre Opris
În anul 1989, existau oameni care se întrebau de ce elicopterul prezidenţial zboară fără să fie înconjurat de motocicliştii Direcţiei a V-a Securitate şi Gardă. Evident, gluma respectivă avea în substrat o doză de cinism. Ce s-ar fi întâmplat dacă o aeronavă prezidenţială, cu Nicolae şi Elena Ceauşescu la bordul acesteia, s-ar fi prăbuşit la un moment dat? Cine era răspunzător de securitatea aeriană a preşedintelui României?
Pentru a răspunde la asemenea întrebări, putem face apel la un document existent în fosta arhivă a Comitetului Central al PCR, pe care îl edităm în continuare. Acesta a fost întocmit la 23 noiembrie 1977, conform indicaţiilor date de Nicolae Ceauşescu în cadrul şedinţei Biroului Permanent al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 21 noiembrie 1977. Printre altele, se poate remarca faptul că toate motoarele aeronavelor din Flotila 50 Aviaţie Transport erau noi şi se înlocuiau în mod automat după consumarea a 60% din resursa garantată, înainte de efectuarea vreunei reparaţii la acestea.
Există şi o coincidenţă întâmplătoare. Documentul respectiv a fost trimis lui Nicolae Ceauşescu la 22 decembrie 1977, de către Ion Stănescu. Toate prevederile enumerate în cadrul acestuia au fost valabile după exact 12 ani, la 22 decembrie 1989, când Nicolae şi Elena Ceauşescu au fost evacuaţi de pe clădirea Comitetului Central cu ajutorul unui elicopter SA-365 N „Dauphin” din Flotila 50 Aviaţie Transport, pilotat de colonelul Vasile Maluţan.
NOTĂ
privind executarea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii la aeronavele din dotarea Flotilei 50 Aviaţie Transport
Pentru menţinerea în bună stare de funcţionare şi executarea zborurilor în deplină siguranţă, la aeronavele din dotarea Flotilei 50 Aviaţie Transport se execută următoarele lucrări:
A. Lucrări de întreţinere
Sunt lucrări de complexitate medie, care constau în verificări periodice în raport de orele funcţionate, înlocuiri de motoare şi agregate după consumarea resursei şi lucrări de trecere la exploatarea de sezon. Lucrările se execută la Flotila 50 Aviaţie Transport, care are prevăzută în acest scop o secţie de lucrări avioane şi elicoptere încadrată cu specialişti de înaltă calificare.
Pentru efectuarea lucrărilor de întreţinere, Flotila 50 Aviaţie Transport este dotată cu aparatură de control specifică şi piese de schimb noi din import.
B. Lucrări de reparaţii
La aeronavele din dotarea Flotilei 50 Aviaţie Transport se execută reparaţii medii şi capitale după consumarea a 70% din resursa stabilită până la reparaţie.
Fiind lucrări de mare complexitate, care necesită instalaţii şi tehnologii speciale de control, aceste reparaţii, cât şi controalele după 1200 (800) ore funcţionare se execută la uzinele de reparaţii din ţară şi străinătate, conform tabelului anexat.
Pentru asigurarea calităţii, aeronavele reparate sunt verificate la sol şi în zbor de către specialişti din Flotila 50 Aviaţie Transport, iar în contracte se stabilesc garanţii în ore funcţionare şi timp de exploatare.
La uzinele din ţară, reparaţiile sunt executate de către specialişti selecţionaţi şi în sectoare de producţie special destinate în acest scop, sub supravegherea reprezentanţilor militari sau a personalului din flotilă.
La motoare nu se execută reparaţii întrucât acestea se utilizează pentru misiuni de importanţă excepţională numai până la consumarea a 60% din resursa stabilită înainte de reparaţie, după care se înlocuiesc şi se exploatează pe aeronave similare din dotarea altor unităţi.
În continuare, propunem ca lucrările de întreţinere şi reparaţii să se execute în acelaşi fel, luându-se măsuri ca atât la uzinele din ţară, cât şi la furnizori, calitatea lucrărilor să fie urmărită pe fluxul tehnologic de către specialiştii flotilei, care vor executa şi recepţia aeronavelor reparate.
Personalul din uzinele proprii, care lucrează la aeronavele din dotarea Flotilei 50 Aviaţie Transport, va fi selecţionat din specialişti cu cea mai înaltă calificare şi va avea avizul Ministerului de Interne.
În perspectivă, în raport de înzestrarea flotilei cu aeronave, se prevede ca lucrările de întreţinere şi reparaţii să se execute în acelaşi mod, asigurând calitatea acestora şi securitatea zborului.
Vice prim-ministru Vice prim-ministru Vice prim-ministru
(ss.) Gheorghe Oprea (ss.) Ion Ioniţă (ss.) Ion Stănescu
Ministrul Apărării Naţionale
General-colonel
(ss.) Ion Coman
TABEL
cu felul şi locul de executare a reparaţiilor necesare la aeronavele din dotarea Flotilei 50 Aviaţie Transport
Nr. crt. | TIPUL AERONAVEI | DENUMIREA LUCRĂRII | UNDE SE EXECUTĂ |
1 | BOEING-707 | Reparaţie capitală | SUA |
Control mediu „C” | SUA; RFG | ||
Control 1200 ore | SUA; RFG | ||
2 | IL-62 | Reparaţie capitală | URSS |
Control 1200 ore | URSS | ||
3 | IL-18 | Reparaţie capitală | URSS |
Reparaţie medie | I.R.M.A. Bucureşti | ||
4 | AN-24 | Reparaţie capitală | URSS |
Reparaţie medie | URSS | ||
5 | IAR-330 | Reparaţie capitală | I.C.A. Braşov |
Reparaţie medie | I.C.A. Braşov | ||
6 | IAR-316 | Reparaţie capitală | I.C.A. Braşov |
Reparaţie medie | I.C.A. Braşov |
La cererea Flotilei 50 Aviaţie Transport, lucrările de îmbunătăţire a amenajării interioare, vopsirii exterioare şi unele controale speciale se execută pe bază de asistenţă tehnică, în raport de tipul aeronavei, la I.R.M.A. Bucureşti, I.C.A. Braşov şi TAROM.
„Suplimentul Jurnalul României 1989 – Acum douăzeci de ani”