MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor NESECRET Nr. 709958 Data 09.03.2009 Ex. nr. ___ Asociaţia Pentru Educaţie şi Libertate – Asociaţia Civic Media Domnului VICTOR RONCEA
Urmare memoriului dvs. transmis, în data de 06.03.2009, pe adresa de e-mail a Guvernului României, precum şi pe adresa Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, în referire la introducerea paşapoartelor electronice ca măsură premergătoare introducerii cărţilor de identitate cu cip biometric, precum şi la modificarea cadrului normativ care reglementează aceste domenii, avem onoarea să vă facem cunoscute următoarele: 1. Potrivit dispoziţiilor art.9 alin.(1) lit.b) din Ordonanţa Guvernului nr.83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta paşapoartelor simple şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, cu modificările şi completările ulterioare, Direcţia Generală de Paşapoarte este structura căreia îi sunt conferite competenţe privind activitatea de reglementare în materia paşapoartelor. În consecinţă pentru obţinerea precizărilor solicitate, în referire la Hotărârea Guvernului nr.557/2006 privind stabilirea datei de la care se pun în circulaţie paşapoartele electronice, precum şi a formei şi conţinutului acestora, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele aduse prin Hotărârea Guvernului nr.1566/2008, vă recomandăm să vă adresaţi Direcţiei Generale de Paşapoarte, Directorului General – d.lui chestor de poliţie Sime Aurel. 2. În ceea ce priveşte actele de identitate electronice precizăm că acestea fac obiectul de reglementare al Ordonanţei Guvernului nr.69/2002 privind regimul juridic al cărţii electronice de identitate, aprobată cu modificări prin Legea nr.126/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Reţine atenţia faptul că, în prezent, cartea electronică de identitate este pusă în circulaţie în 9 state membre ale Uniunii Europene respectiv: Belgia, Estonia, Finlanda, Italia, Olanda, Portugalia, Slovenia, Spania şi Suedia. 2.1. Arătăm faptul că, termenul de punere în circulaţie a noului tip de act de identitate – cartea electronică de identitate a fost prorogat pentru data de 01.01.2011, din considerentele menţionate în preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.184/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.803 / 02.12.2008. În context menţionăm că, în situaţia în care vor fi propuse modificări ale cadrului normativ privind regimul juridic al cărţii electronice de identitate, acestea vor fi realizate cu respectarea procedurilor dispuse de art.6 din Legea nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică. Cu deosebită stimă, DIRECTOR GENERAL, Chestor de poliţie SILVIU-CRISTIAN LUNCAŞU D:\S8\PIC\ 2009\03\ BDF – 2 ex. Tel. 021-413.54.42,021-746.70.47/8/9;Fax. 021-413.50.49 E-mail:[email protected]; www.evidentapersoanelor.ro Str. Obcina Mare Nr. 2, Sector 6 RO – Bucureşti
Studiu CES al UE despre RFID-Biometrie (DOC, 107 kB) Descarca » Cu ajutorul documentelor biometrice, orice om poate fi depistat oriunde si de catre oricine dispune de tehnologia necesara, afirma un raport al unei Comisii Europene. “Astfel, se poate construi o retea de dispozitive de citire si urmarire a etichetelor RFID strategic amplasate. Acest lucru nu trebuie permis”, recomanda aceeasi sursa. ZIUA va prezinta extrase dintr-un aviz solicitat de Comisia Europeana Comitetului Economic si Social European (CESE) al UE. O dezbatere vie s-a nascut in Romania de la inceputul acestui an odata cu introducerea pasapoartelor electronice. Lipsita de o expunere adecvata, dezbaterea a incercat sa compenseze cele 18-36 de luni prevazute de UE pentru informare in privinta Identificarii prin Frecvente Radio (RFID) si de care Guvernul Tariceanu a uitat cand a semnat Ordonantele de urgenta pentru actele electronice. Cea privind cartile de identitate electronice a fost deja avizata in Parlament, acestea urmand sa fie introduse de la 1 ianuarie 2011, iar cea privind pasapoartele biometrice va fi votata in plenul Senatului saptamana aceasta. Mai multi senatori au sustinut posibilitatea alegerii de catre cetatean, conform drepturilor sale constitutionale: cu sau fara cip biometric. Ministerul de Interne a sustinut ca la aceasta ora se poate face aceasta alegere prin pasapoartele temporare, pe sase luni, solicitate in regim de urgenta. Vice presedintele Comisiei Juridice, senatorul Iulian Urban a replicat MAI ca aceasta nu este o masura echitabila, mai ales ca unele tari solicita pentru a da viza ca pasapoartele sa aiba termen de valabilitate de peste trei sau sase luni si ca normal ar fi ca oamenii sa aleaga in deplina cunostinta de cauza: cu sau fara cip biometric, dupa cum cer si peste 150.000 de semnatari ai unui apel public. Din pacate, din toata aceasta disputa dintre MAI si societatea civila au lipsit chiar argumentele europene. Raport catre Comisia Europeana ZIUA va ofera, in exclusivitate, extrase dintr-un aviz solicitat de Comisia Europeana-Comitetul Economic si Social European (CESE) al UE cu privire la “Identificarea prin frecvente radio in Europa: etape spre realizarea unui cadru politic”, pe care vi-l oferim integral in versiunea on-line a ziarului. Raportul trateaza cadrul mai larg al tehnologiei RFID, cea care este folosita in cadrul pasapoartelor electronice si admite ca “pe de-o parte, poate aduce beneficii greu de imaginat civilizatiei noastre tehnologice, iar pe de alta parte poate reprezenta cea mai mare amenintare cunoscuta la adresa libertatii si a vietii private”. O alta recomandare a CESE este ca “inainte de alegerea sistemelor RFID si instalarea aplicatiilor RFID, este necesara o examinare detaliata a costurilor si beneficiilor acelor riscuri specifice legate de securitate si de protectia vietii private” si “in cazul in care se autorizeaza aplicatii RFID, instalarea acestora trebuie sa fie pe deplin transparenta pentru toti cei implicati”, ceea ce la noi a lipsit cu desavarsire. Reteaua de urmarire globala Intre Concluziile si Recomandarile Comitetului privind “capcana biometriei” se afla: “Daca RFID nu este foarte atent controlata, ar putea, totodata, sa incalce intimitatea persoanei, sa distruga libertatile cetatenesti si sa ameninte securitatea persoanelor si a intreprinderilor. Codul electronic al produsului da posibilitatea oricarui obiect de pe Pamant sa aiba un numar de identitate propriu. Instalarea RFID necesita crearea unor uriase baze de date, care sa contina datele de pe etichetele unice. Aceste inregistrari pot fi asociate cu date de identificare personale, in special tinand seama de extinderea memoriilor si a capacitatii de prelucrare a calculatoarelor. Etichetele pot fi citite de la distanta, nelimitandu-se la raza vizuala, de catre dispozitive de citire care pot fi incorporate invizibil in aproape orice mediu in care se aduna mai multe persoane. Dispozitivele pot fi si incorporate in dale de podea, tesute in covoare, mascate in cadrul usilor sau ascunse in sertare, ceea ce face practic imposibil ca o persoana sa stie cand este scanata. Daca identitatea personala este asociata cu numerele unor etichete RFID unice, persoana poate fi localizata sau i se poate elabora profilul fara ca aceasta sa stie sau sa-si dea consimtamantul. Astfel, se poate construi o retea de dispozitive de citire si urmarire a etichetelor RFID strategic amplasate. Acest lucru nu trebuie permis. Necesitatea imperativa de a proteja viata privata si anonimatul trebuie sa constituie miezul recomandarii adresate de Comisie statelor membre.” Dispozitivul RFID poate reprezenta cea mai mare amenintare cunoscuta la adresa libertatii si a vietii private – Comisia Europeana – Comitetul Economic si Social European. Victor RONCEA
Ordinea de zi pentru şedinţa Camerei Deputaţilor din 10 martie 2009 27. 605/2008 Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 94/2008 pentru stabilirea unor măsuri privind punerea în circulaţie a paşapoartelor electronice, precum şi producerea altor documente de călătorie (PL-x 605/2008) – lege ordinară – Adoptat de Senat- 29.09.2008
Raport – Comisia pentru administraţie publică (Adoptare) – distribuit – 6.03.2008
Miercurea aceasta Senatul Romaniei va dezbate si vota in plen Ordonanta abuziva a Guvernului Tariceanu privind Pasapoartele Biometrice.
Conform propagandei si dezinformarii Ministerului de Interne, a Patriarhiei si a unor mijloace de presa “solutia” a fost gasita: Pasapoarte temporare.
Realitatea este ca acestea sunt valabile doar sase luni de zile si genereaza automat standarde duble.
Normal ar fi exact invers: ca Pasapoartele Biometrice sa fie primite doar in baza unei solicitari speciale iar romanii sa aiba si de acum inainte libertatea de a calatori fara a fi urmariti.
Practic se incearca, dupa doar 20 de ani de democratie incipienta, capturarea libertatii castigate atat de greu in decembrie 1989, dupa 45 de ani de dictatura.
Romani, aparati-va libertatea!
Senatorii care reprezinta, teoretic, poporul roman, trebuie sa raspunda. Pentru aceasta trebuie sa voteze in deplina cunostinta de cauza.
Aratati-le ca existam si nu suntem doar niste sclavi, mai mult sau mai putin fericiti. Fara noi, ei nu ar exista. Fara noi, fara prezenta noastra, alegerile europarlamentare nu vor exista.
Scrieti-le acum senatorilor si exprimati-va, in cateva cuvinte, dorinta voastra si speranta pentru viitorul acestei tari. Folositi materiale de aici, opiniile dvs, e-mailul si transmite-ti mai departe.
Senator roman, nu ma trada! Nu vreau sa fiu urmarit, nu vreau sa fiu spionat de nici un guvern al lumii, nu sunt infractor ca sa fiu amprentat, nu sunt terorist ca sa fiu insemnat!
Nu votati pentru Pasapoarte Biometrice, fara dezbatere nationala si fara Referendum! Iti va parea rau si tie si copiilor tai! Citeste, studiaza, informeaza-te!
Parlamentul României Camera Deputaţilor CANCELARIA PREŞEDINTELUI BUCUREŞTI, 06.03.2009 Domnului Victor Roncea Presedinte (fondator) al Asociaţiei Civic Media
Doresc să vă informez că solicitarea dumneavoastră a fost primită de catre Preşedintele Camerei Deputaţilor – Doamna Roberta Anastase. Memoriul împreună cu Avizul CES-ului European au fost direcţionate către Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale, cât şi către Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. În acelaşi timp, vă transmit aprecierea interesului arătat de dumneavoastră şi asociaţia pe care o conduceţi, pentru multe dintre temele de dezbatere ale societăţii româneşti şi vă amintesc faptul că, proiectul de consultare permanentă cu societatea civilă, este unul dintre cele mai importante proiecte ale Doamnei Preşedinte Roberta Anastase. Cu toata consideratia,
COMUNICAT DE PRESA: Patriarhia Romana nu sprijina initiative razlete contrare hotararii Sfantului Sinod Patriarhia Romana considera inoportuna decizia Primariei Capitalei care a aprobat – in ziua de 7 martie 2009 – includerea spatiului de la baza Dealului Mitropoliei ca loc de manifestare a persoanelor care nu sunt de acord cu pasapoartele biometrice. Respectand dreptul la libera exprimare, Patriarhia Romana considera totusi nejustificata manifestarea intr-un spatiu asociat cu Biserica Ortodoxa Romana din urmatoarele motive: -pasapoartele biometrice sunt eliberate de catre Directia Generala de Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, iar nu de catre Patriarhia Romana; -in ceea ce priveste adoptarea legilor Statului, organismul competent este Parlamentul, iar nu Patriarhia Romana; -Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane – conform hotararii 638/2009, adoptata in unanimitate in sedinta de lucru din 25 februarie 2009 – a lasat libertatea credinciosilor ortodocsi romani de a opta intre noul tip de pasaport biometric si unul simplu temporar. In acest sens, ca organism executiv al Sfantului Sinod, Patriarhia Romana a intervenit deja la cele doua Camere ale Parlamentului pentru includerea intre prevederile eliberarii unui pasaport simplu temporar si motive de constiinta sau religioase. Prin urmare, Patriarhia Romana nu sprijina initiative razlete particulare si de grup fara consultarea si binecuvantarea ierarhului locului si se delimiteaza de manifestarile unor grupuri de presiune care – sub pretextul apararii drepturilor si libertatilor cetatenesti – au atitudini totalitare si incearca sa impuna dictatura propriilor convingeri asupra majoritatii opiniei publice. Mai mult, aceste grupuri se arata incapabile sa respecte hotararile Sfantului Sinod care, deodata cu obligatia de a apara credinta ortodoxa si demnitatea umana, are si datoria de a fi un factor al pacii sociale. BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE
PS: Ca Drept la replica la acest Comunicat am primit din partea “dictatorilor” ilustrata alaturata pe care o marchez cu “T” a la Catavencu. Fara comentarii! Deocamdata…
Gherghescu. Tovarasa Gherghesu. Alias Monica Macovei, membra a PCR din 1982, membra a GDS dintotdeaua.
Fisa de apreciere a Procuraturii Sectorului 1 al Capitalei RSR, din anul 1988: “Un rol important l-a avut (Macovei, n.r.) in actiunile privind persoanele a caror activitate nociva a fost pusa in discutie de organele de Militie. Cele 114 deplasari la sediul organelor de Militie si cele 18 verificari ale arestului”.
Smaranda Enache. Tovarasa Smaranda Enache. Vicepresedinte al PNL. “Co-Presedinte” Liga Pro Europa. Membra a Grupului pentru Dialog Social (GDS), fondat cu sprijinul lui Silviu Brucan dupa preluarea puterii de catre Frontul Salvarii Nationale (FSN). Venim in intampinarea cercetatorilor CNSAS si mai punem la dispozitie cateva acte care Smaranda Enache, ca si multi alti formatori de opinie mincinosi, spera ca nu mai exista. Ei bine, se inseala. Oferim opiniei publice, spre lamurire, una dintre caracterizarile tovarasei Smaranda Enache facute de Comitetul Judetean Mures al Partidului Comunist Roman, o nota informativa semnata de Smaranda Enache si o proba din publicistica ei dinainte de 1989, din “Steaua Rosie“, calauzitoare.
Materialul de mai jos, una dintre “Notele” semnate S. Enache, a fost transmis Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii in cadrul campaniei Civic Media “Voci curate”, spre verificare.
A, v-am zis ca Tatiana Alina Mungiu era sefa a Asociatiei Studentilor Comunisti (ASC) la UMF Iasi si si-a inceput cariera la organul UASCR controlat de Securitate “Opinia Studenteasca”, in timp ce tatal ei, Ostin Mungiu, se ocupa de studentii straini in calitatea sa de preşedinte al biroului de partid din Universitatea de Medicină şi Farmacie Iaşi?! (In foto alaturi de alt propagandist comunist notoriu din GDS: Sorin Iliesiu. Vezi CV-ul oficial plin de ode ceausiste, ajuns pe site-ul Preşedintele României, dupa ce s-a infiltrat prin intermediul lui Tismaneanu)
Incercand sa para utecistul perfect, Traian Ungureanu ataca din “aparare”:
„Susţin poziţia Alinei, dar o fac ţinând cont şi de a mea”, a explicat acesta. În opinia sa, „Alina (Mungiu – n.r.) face un exces de rigoare”, lista PDL-ului având „foarte multe nume de calitate”. „Elena Băsescu… n-am nimic cu ea. Ştiu despre ea ce ştiţi şi dumneavoastră: e tânără, n-are experienţă, este, dacă vreţi, lipsită de competenţă, e fiica tatălui ei, dar n-a furat şi nu poartă caltaboşi sau acţiuni la Rompetrol în geantă.”, afirma Ungureanu in temandu-se ca “ar fi culmea şi mi-ar părea rău ca discuţia creată în jurul Elenei Băsescu să aibă un singur efect: absenţa de pe listă a Monicăi Macovei şi a Alinei Mungiu”. Iar EvZ trateaza ipocrizia Tatianei Alinei Mungiu Pipidi din postura “impartial”- jignitoare: daca Elena Basescu refuza sa intre in mocirla “societatii in civil” si nu vrea sa comenteze falsitatea Tatianei Mungiu e catalogata cu subtitlul “AROGANTA”.
Ungureanu, plecat cu voie in excursie “de lucru” la BBC pe vremea lui Ceausescu, mai descopera acum, cand e dat afara de la Cotidianul dupa ani de hamaila, ca ziarul care l-a platit bine atata timp “trădează o bună practică a dezinformării”, “se teme de opinia liber exprimată”, “da cenzurii aparenţa principiilor”, “işi intoxica cititorii”, comite fraude, sustine ideile politice “numai din interes”, “e ruda prost scrisă a defăimării şi desăvârşirea ipocriziei”, e “un paravan”, etc. Si incheie apoteotic si “Intact” (se muta la Voiculescu?!), in asa-zisul editorial Cotidianul şi onestitatea se despart cu “mizeria morală nu poate multiplica decât mizeria morală”.
Pai si el, asa cum e, ce e? Nu un “multiplicator” de cea mai joasa speta?
Problema este alta. Atat Ungureanu cat si Macovei cat si Alina Mungiu fac parte din aceeasi cloaca: Grupul pentru Dialog Social (propriu si personal).
Coaliţie murdară la Iaşi între Dan Cârlan şi Alina Mungiu
Liderul PD-L Iaşi, Dan Cârlan, a anunţat că va propune Biroului Permanent Judeţean al filialei să susţină candidatura Alinei Mungiu-Pippidi la alegerile europarlamentare. Biroul Permanent Judeţean (BPJ) al PD-L Iaşi a votat vineri, în unanimitate, nominalizarea Alinei Mungiu-Pippidi la alegerile europarlamentare. Mungiu-Pippidi este candidat unic al filialei, pedeliştii ieşeni nedesemnând nici un candidat de rezervă. Preşedinta Societăţii Academice Române a declarat că o eventuală candidatură a sa pentru Parlamentul European se va face exclusiv ca propunere venită din partea PD-L Iaşi. Alina Mungiu-Pippidi a condiţionat candidatura sa de respectarea din partea PD-L a criteriilor de integritate ale Coaliţiei pentru un Parlament Curat. Cel care a propus-o pe „integra“ Mungiu, cunoscută în Iaşi pentru trecutul său comunist, este însă un personaj pe măsura Alinei Mungiu, cel puţin la fel de pătat.
Recent, Mungiu scria că Traian Băsescu a dezamăgit-o, comparându-l cu un primar sicilian, dar şi cu Ceauşescu, adăugând că „Băsescu ar fi pe aproape de punctul în care liderii încep să se creadă providenţiali şi o binecuvântare de la Dumnezeu pentru poporul lor“. Dan Cârlan însă nu a „dezamăgit-o“, deşi acesta a dansat, braţ la braţ, cu Iacubov în avalizările cu cântec din Moldova, deşi acelaşi Cârlan este binecunoscut pe plan local pentru jonglerii financiare de răsunet. Prea-curatul Cârlan a fost acuzat că a înşelat o firmă turcă cu cecuri fără acoperire, a făcut credite girând cu bunuri pe care le-a închiriat apoi unei firme a rudelor sale, a emis bilete la ordin nule în valoare de 1.500.000 de dolari etc.
„Dalmaţianul“ Cârlan – omis pe lista Coaliţiei (ne)curate a lui Mungiu
În 2004, Coaliţia pentru un Parlament Curat, invocată de Mungiu, a înaintat conducerii Alianţei DA o listă cu nu mai puţin de 21 de liberali şi democraţi care nu aveau ce căuta în parlament, deoarece nu îndeplineau criteriile de integritate care să le permită să aspire la un fotoliu de senator sau deputat. „Lista ruşinii“ era, însă, incompletă lăsând pe dinafară numele unor persoane mai mult decât controversate pentru contraperformanţe politice sau afaceri dubioase. Cap de listă era chiar concetăţeanul şi susţinătorul de azi al Alinei Mungiu, Dan Cârlan, care încălca mai multe criterii de integritate. Acesta este şi traseist politic, el trecând de la PNL la PD înaintea alegerilor locale, şi are şi afaceri dubioase. Cu toate acestea, pe vremea când se ocupa cu „validarea morală“ a candidaţilor politici, Societatea Academică Română l-a omis pe Dan Cârlan de pe lista sa cu „dalmaţieni“. Am căutat chiar în arhiva ziarului „Curentul“ şi, pentru reîmprospătarea memoriei publice, punem la dispoziţie o selecţie de date care vin să demonstreze cât de „curat şi uscat“ este Dan Cârlan.
Trecutul dubios al Cârlanului
Povestea lui Dan Cârlan începe în anii ’91 – ’92, când a demarat o afacere cu textile şi confecţii. La un moment dat, era înglodat în datorii şi avea probleme cu fiscul. Sediul lui a luat foc într-un mod misterios şi în incendiu au ars toate actele contabile. Datoria către stat nu a mai putut fi cuantificată, în schimb, Cârlan şi-a încasat banii pentru despăgubire de la Asigurări. Cârlan a fost implicat şi în finanţarea echipei de fotbal Politehnica Iaşi, în fotbal fiind remarcat printr-un imens scandal de corupţie. Dacia Unirea Brăila era în luptă pentru promovarea în divizia A cu FC Bacău, echipa lui Sechelariu, Iacubov şi Hrebenciuc. Cârlan a făcut un târg cu ei şi s-a angajat „să-i ardă“ pe cei de la Brăila pentru o anumită sumă de bani. Cârlan i-a sunat pe cei din conducerea clubului de la Brăila şi le-a propus ca la meciul de la Iaşi să facă un blat în urma căruia Poli ar fi cedat meciul pentru Brăila. Cei de la Brăila au muşcat şi au fost de acord, urmând să-l contacteze pe Cârlan să-i dea banii. Cârlan s-a dus între timp la poliţie şi i-au înscenat preşedintelui de la Brăila intenţia de mită. Echipa din Brăila a fost depunctată şi a promovat FC Bacău. Imediat după lucrătură, Cârlan a obţinut de la Bancorex un credit de peste 2 milioane USD, garantat de FPP II Moldova, unde jupân era Iacubov. Banii nu i-a mai restituit niciodată.
Mânării cu bilete la ordin
La FPP II Moldova se afla controversatul om de afaceri Corneliu Iacubov, devenit celebru pentru avalizările cu dedicaţie. Dan Cârlan a emis două bilete la ordin în valoare totală de 1,5 milioane de dolari. Cu ajutorul acestor bilete avalizate în 1996 de FPP-ul condus de Iacubov, Cârlan reuşeşte să ia de la Bancorex un credit care, neachitat la timp, a generat o creanţă totală de 2.116.761,52 de dolari. După fuga lui Iacubov din ţară, în 1998, SIF Moldova (succesoarea FPP II Moldova) a contestat, pe calea opoziţiei la plată, cele două bilete la ordin emise de Dan Cârlan. În urma probatoriului administrat, Judecătoria Iaşi a dispus exonerarea de plată a SIF Moldova, ca urmare a constatării nulităţii biletelor la ordin. Nici măcar consultantul de prestigiu PriceWaterhouseCoopers, angajat de către AVAS, n-a mai reuşit să găsească o soluţie viabilă de recuperare a datoriei.
Afacerea cu Michael Nseir
Cârlan a schimbat firmele de la an la an, pentru a scăpa de datoriile la stat şi de reversul ţepelor date unor furnizori de materii prime. Pe una din firmele sale avea în patrimoniu o clădire, un teren şi diverse utilaje. Toate au fost mutate de pe o firmă pe alta, chiar dacă erau puse sub sechestru de către Finanţe. Când a ieşit senator, a vândut clădirea şi terenul lui Michael Nseir, „colonel“ de origine siriană. Acesta din urmă a cumpărat de la AVAS o fabrică, fiind ajutat chiar de către Cârlan. Fabrica nu se mai putea vinde, deoarece la o licitaţie precedentă câştigase o firmă care se afla în litigiu cu AVAS. Pentru intervenţia lui Cârlan, arabul a cumpărat la suprapreţ clădirea şi terenul respectiv, 8 hectare de teren, şpaga fiind mascată în vânzare-cumpărare. Apoi, Nseir s-a apucat de dărâmat, a vândut terenul şi a încasat peste 10 milioane. Nseir a fost implicat alături de băiatul lui Solcanu în devalizarea Terom, unde au fost băgaţi doi arabi la înaintare (de către Hrebenciuc). Michael Nseir a cumpărat de la ei mai multe hale şi terenuri pe care a plătit oficial 10% din valoare şi vreo 30-40% la negru. Nseir a cumpărat, astfel, mai bine de un sfert din terenurile Terom SA Iaşi, la preţ de maidan. Pe nouă hectare de teren şi două hale care se întindeau pe alte trei hectare, sirianul a plătit doar 1,7 milioane de euro. Afacerea a ridicat mari semne de întrebare deoarece activele cumpărate erau sub sechestru. Pentru a se putea vinde, procurorul, omul lui Solcanu, a ridicat pentru câteva zile sechestrul judiciar şi halele au fost vândute. Prejudiciul adus a fost undeva la vreo 50 milioane de euro. Arabii lui Hrebenciuc au fugit din ţară cu două zile înainte de emiterea mandatelor de arestare. Nseir a mai făcut şi alte afaceri profitabile cu Dan Cârlan, de la care a cumpărat şi terenul fostei fabrici de confecţii Lynx, aflat în proprietatea familiei Cârlan. Şi această afacere a lui Cârlan este legată de un alt mare scandal, o ţeapă trasă unei societăţi turceşti.
Cecuri fără acoperire
În anul 2001, societatea Gap Guneydogu Tekstil San Vetic AS a încheiat cu SC Lynx SRL Iaşi, reprezentată de Dan Cârlan, o convenţie comercială pentru livrarea de mărfuri de către prima societate în folosul celei de-a doua. Numai că, aşa cum au susţinut Kamer Sahin şi avocata Luana Pintilie, reprezentanţii companiei turceşti, Dan Cârlan „a intenţionat de la bun început să nu plătească contravaloarea facturii“. Constatând că debitorul Lynx SRL nu-şi respectă obligaţiile de plată, păgubiţii l-au convocat pe Cârlan, după trei ani în care acesta s-a tot fofilat, la sediul cabinetului de avocatură Luana Pintilie, pentru negocieri în vederea stingerii debitului de 33.500 de euro, reprezentând 27.500 de euro contravaloarea facturii şi 6.000 euro, cheltuielile de judecată.
Acuzat de fals şi înşelăciune
La 5.04.2002, Dan Cârlan a recunoscut debitul şi a emis mai multe file de cec prin care a reeşalonat plata datoriei, dar oficialii Gap Guneydogu Tekstil San Vetic AS au avut parte de o surpriză de proporţii: cecurile au fost refuzate la plată de către Banca Comercială Ion Ţiriac (BCIT) SA din cauza lipsei disponibilităţilor de cont, ceea ce, conform art. 215 alin. 4 C.p. şi art. 84 alin. 1 pct. 2 din Legea asupra cecului nr. 59/1934, constituie infracţiune. Compania Gap Guneydogu Tekstil San Vetic AS a sesizat organele de poliţie pentru a-l cerceta pe Dan Cârlan pentru comiterea infracţiunilor de emitere a unui cec fără a avea autorizarea trasului, emitere a unui cec fără a avea disponibil în cont emiterea unui cec cu dată falsă şi înşelăciune în convenţii. Scris de George Roncea www.curentul.ro Vezi sihttps://www.romaniamurdara.ro/