Un comic al ecranului (mic) francez isi bate joc de romani, ca neam, asimilandu-i cu o natie care devine tot mai mult una europeana. Este ca si cum saltimbanci mediocri de pe la televiziunile “nationale” de la Bucuresti (avem si noi de-alde astia, nu doar francezii) i-ar prezenta pe Urmasii lui Voltaire, Hugo si De Gaulle (doar) sub chipul unor magrebieni ori sud-saharieni, si ei, de altfel, cetateni francezi. Ne place, ne-ar placea sa credem ca asemenea glume inepte si ofensatoare nu sunt ce-i trebuie “Frantei profunde”. Care, dupa cum se vede, are nevoie, ea insasi, a se lamuri asupra propriei identitati nationale. Dovada ca un ministru a initiat o dezbatere nationala asupra chestiunii.
Ca dezbaterea e viu controversata si nu si-a prea atins scopul, a recunoscut-o chiar ministrul, dar ea a prilejuit unui sondaj de opinie sa extraga concluzii interesante. Identitatea nationala franceza este realitate pentru 82 la suta din cetatenii tarii, chiar daca asupra ei se exercita presiuni puternice. Identitatea nationala e solicitata intens negativ de, cred francezii, imigratie, pierderea valorilor, diversitatea culturala si etnica, dar si de forte si tendinte politice. Cel putin asa considera cei antrenati in respectivul sondaj de opinie.
Si atunci, ce-i de facut, care sa fie actorii si institutiile care trebuie sa contribuie la valorizarea identitatii nationale? Pentru cetatenii Frantei, salvatorii fiintei lor nationale sunt – sau ar trebui sa fie – in primul rand scoala (80 la suta), apoi familia (61 la suta), istoria (44 la suta), cultura, limba si traditiile (38 la suta). Prin ce se singularizeaza Franta intre natiunile lumii? Oricine in lume va recunoaste aceasta natiune, inainte de orice, prin limba, cultura, libertatea de exprimare, istoria sa.
“Franta profunda” ramane, de cateva secole, aceeasi natiune orgolioasa de identitatea sa nationala si de valorile ei emblematice, pe care le apara cand sunt pangarite. In aceasta primavara, cei din Lille au reactionat cu indignare cand un palc de lesbiene, gay, bi- si trans-sexuali (LGBT- cum li se spune) au infasurat cu fasii de panza roz si lozinci desuchiate de-ale lor statuia Ioanei d’Arc, iar cei din Nisa au procedat la fel de maniosi fata de decizia unui fel de juriu care a premiat o fotografie ce-l infatisa pe un individ cu pantalonii in vine care se stergea la fund cu tricolorul francez (Nota mea, VR: La fel cum au procedat homosexualii de la Catavencu cand l-au batjocorit pe Mihai Viteazul!).
Asadar, cariatidele natiunii: scoala, familia, istoria, cultura, limba. Francezii le apara si prin autoritatile statului, si in strada, cand cineva se atinge de ele. La noi? Sa le luam pe rand.
La noi, profesorii ies si ei in strada, dar pentru a afirma demnitatea scolii si calitatea programelor educative, ca si statutul, din ce in ce mai precar, al dascalului. Drept care, dar si pe fondul saracirii populatiei, pe scoala nu se mai pune mare pret, iar copiii, mai ales cei de la tara, nu mai au putinta sa mearga la carte. Din tara fruntasa in Europa la numarul de absolventi universitari am ajuns una dintre cele mai analfabete de pe continent, dar si – atentie! – cu un numar record de doctori, doctoranzi, masteranzi cu stiinta in cap pana la genunchiul broastei.
Coeziunea sau intemeierea unei familii au de infruntat sfidari materiale si imorale grave; programele de tipul Prima casa sunt picaturi intr-un ocean al imposibilitatii de a intemeia un camin tanar si expedientele de acest tip merg mana-n mana cu prozelitismul sau ingaduinta fata de convietuirea, pana la casatorie, intre homosexuali, casatorie care, zic unii, ar trebui legalizata, caci asa ar fi, mai nou, si trendy, si “europeneste”.
Istoria e rastalmacita sau persiflata, interzisa sau eliminata treptat din disciplinele scolare; un oarecare se da drept urmas al lui Stefan cel Mare, Vlad Tepes e, in perceptie de Ev Mediu, aceeasi capetenie sadica de semintie ciudata ce salasluieste intr-un tinut lugubru care n-ar putea deveni european decat daca ar intra sub obladuirea Coroanei Sfantului Stefan . Pana si bietul Mihai I se trezeste cu nu stiu ce urmas ce nu stie o boaba romaneste dar care se iteste pentru a revendica un virtual tron al Romaniei. Monumentele istorice, siturile arhelogice, Sarmizegetusa, Rosia Montana, Rasnovul, Branul, casele vechi din Bucuresti se duc de rapa sub ochii nostri. Autori harnici si aplicati ne invata ca istoria Romaniei este una a tradarilor de tot felul sau una a loviturilor de stat. Sau o istorie pe care ne-au facut-o mereu altii. Am fi, cu alte cuvinte, un popor de rame, de mancurti, de mutanti, de alieni, de acerebrali.
In fruntea Ministerului Culturii, ca si la Educatie, s-a aflat un sir de personaje mai degraba incompetente, iresponsabile ori rau intentionate, intre care, pana nu demult, un ministru mai degraba al Cacariselii. El a emis zicale memorabile cum ar fi, de pilda, “Cine este ministru nu are importanta”, iar actualul ministru se numeste Hunor Kelemen. Pentru mai marele Institutului Cultural Roman “radiografia plaiului mioritic este cea a fecalei”. Eminescu nu mai este omul integral al spiritualitatii romanesti ci o fosila culturala stanjenitoare, iar mari artisti ai ultimei jumatati de veac sunt “expirati” iremediabil compromisi.
Limba romana a ajuns “decat” un teren in care se “implementeaza” constructii ilogice si agramatisme. Pe la televiziuni se vorbeste, si prin publicatii se scrie, “deci”, in romgleza. In spatiul public se vorbeste, “deci”, tot mai mult, nu romana, ci “ca si romana”. Dar limba nationala, subtilitatile ei, poate, pot lucra, in momente istorice decisive, ca forta istorica de neoprit. In urma cu doua decenii, est-germanii care manifestau pe strazile Dresdei si Berlinului scandau “Wir sind ein Volk” (Suntem un popor), nu “Wir sind das Volk” (Suntem poporul). Din aceasta nuanta, de particula gramaticala, s-a declansat procesul de neoprit al reunificarii natiunii germane, la care nu sperau atunci nici cei mai cutezatori oameni de stat de la Bonn.
In timp ce identitatea nationala devine loc de aruncat gunoaie pentru frustrati, interesati, iresponsabili, destarati, alti ipocriti, sau tot ei, se prefac ca-si bat capul sa gaseasca un brand bietei tari. “Of…neamul nevoii”, ar fi soptit cu naduf Eminescu, pentru a ne mai aminti inca o data de acest blestemat brand de tara.
Corneliu Vlad
Aici in Portland – Oregon ,primarul este hommo
stiut inainte de-a fi ales . In ura unui scandal
aparut in presa privind “activitatea sex” cu partenerul
sau …(care era minor sub 18 ani ‘ascunzind acest lucru
pe timpul campaniei electorale )dat in vileag chiar de catre
“baiat” …initiativa cetatenilor de-al scoate din functie
cu alegeri anticipate nu au reushit pentru ca nu au “strins ”
destule semnaturi (33.000) . Specific ,au fost doua demersuri la interval de 8 luni …neatingind cota necesara ….intru-un oras cu 600.000
de locuitori !Cam asha stau luctrurile pe aici …cu jude0o – crestinii
nostri …care merg in “rai ” duminica shi restul saptaminii in – YAD – !
Apreciez faptul ca “munciti ” serios de-a ramine pe primul loc
al blogistilor – ziaristi – !
Tot inainte pe aceiashi cale …libera shi independenta !
Jan Dinu – Portland – USA
„Ca urmare a aşezării geografice(;), a resurselor naturale, şi, mai ales(;), a celei mai mici densităţi (populaţionale n.n.) din Europa, România n-a fost niciodată stat absolut independent(;). Indiferent care a fost; puterea tutelară s-a comportat la fel: agreând şi colaborând cu un anumit tip de Român şi ţinând la distanţă sau ordonând represiune pe alt tip de Român. Tipul de Român repudiat de toate puterile tutelare este naţionalistul cu convingeri imposibil de corupt şi patriotul refractar la operaţii transacţionale. Aceste însuşiri de intelect şi de caracter sunt considerate a fi periculoase şi deci o vinovăţie cu care nu se colaborează şi care se pedepseşte dacă iese din anonimat. Exact invers, tipul de Român agreat de toate puterile străine care au tutelat şi care au controlat România: fără convingeri politice, căldicel în comportament şi adaptabil în colaborări, cameleon în politică, tranzacţionist în afaceri(;), oportunist în relaţii şi, întotdeauna, de partea Puterii şi cu utilitate pentru Putere”.* Şerban Milcoveanu
pai sa le dam drepturi si zoofililor si necrofililor.