La exact un an de la incidentele petrecute la Manastirea Poiana Marului, Arhiepiscopia Buzaului si Vrancei revine asupra hotararii de a indeparta calugarii si a transforma asezamantul monahal in resedinta sa de vara. Am relatat pe larg atunci asupra protestelor credinciosilor, inclusiv prin filmari inedite (vezi documentarea mai jos). Iata ca ierarhul locului, controversatul Epifanie Norocel vrea din nou sa transforme minunatul asezamant ridicat cu truda de Parintele Macarie intr-o resedinta de protocol, cu maici pe post de servitoare pentru smecherii locului, in sutana sau fara, incalcand samavolnic Testamentul Cuviosului Vasile de la Poiana Marului. Sa nu-l lasam!
Primarii din comunele Chiojdeni, Jitia, Dumitreşti, Reghiu, Andreiaşu şi Nereju au trimis un memoriu la Arhiepiscopia Buzăului şi a Vrancei după ce ÎPS Epifanie Norocel a revenit asupra deciziei de a transforma mânăstirea de călugări de la Poiana Mărului în una de maici.
Localnicii, care au protestat vehement şi anul trecut, se tem că vor rămâne fără duhovnicul lor, stareţul Macarie Deşliu, cel care a pus bazele lăcaşului de cult şi a mai multor mânăstiri din împrejurimi. „Aceasta nu înseamna decât ura pe care o purtaţi acestui stareţ şi nu doriţi decât să semănaţi revoltă în rândul cetăţenilor. Noi ne solidarizăm cu ei”, se arată în memoriu.
Oamenii sunt hotărâţi să organizeze peste două săptămâni un miting de protest de proporţii în faţa Arhiepiscopiei, la Buzău scrie si Adevarul de Focsani.
Acesta este Comunicatul primarilor si credinciosilor pe care l-am primit azi:
Testamentul celui mai important om al Bisericii care a trait vreodata în partile Vrancei este calcat în picioare prin decizia episcopului Epifanie Norocel de a transforma Schitul Poiana Marului în manastire de calugarite. Fondat ca Schit si nu ca Manastire în 1730, pe pamîntul obtinut de la familia domnitoare Mavrocordat, ca resedinta spirituala pentru ansamblul de schituri din Vrancea si Buzau, Schitul Poiana Marului a fost randuit dintre începuturi ca asezamint monahal calugaresc, unde traiau monahi din Rusia, Moldova, Muntenia si Transilvania.
Pentru ca numarul calugarilor crescuse si erau „disensiuni” între monahii rusi si romani, pe tema limbii în care se oficiau sfintele slujbe, în anul 1764 Cuviosul Vasile de la Poiana Marului decide sa-si scrie Testamentul spiritual, din care aflam cum a decis separarea de buna voie a monahilor.
Monahii munteni au fost trimisi în tara Vrancei si au fondat Schitul de la Valea Neagra (Schitul Vrancei), iar monahii rusi au ramas la Poiana Marului. Simtind sfîrsitul aproape, Cuviosul a împartit cartile sfinte monahilor de la Poiana Marului si Valea Neagra si le-a dat celor doua Schituri hrisoave Domnesti. „(…) si dupa cum se cade, ca un parinte fiilor sai, adica fiilor mei cei sufletesti, parte munteneasca, le-am dat zestrea lor, adica am împartit averea mea fiilor mei, si rusilor si muntenilor, dupa cit am putut (…) si le-am dat si hrisoave de la domnul Moldovei”, scrie Cuviosul Vasile.
Testamentul se încheie cu un blestem care ar trebui sa-i dea de gandit episcopului de la Buzau. „Dar daca va îndrazni cineva a strica dupa moartea mea aceasta legatura si asezamînt al smereniei mele, sau va îndrazni sa faca tulburari si sminteli, unul ca acesta sa fie anatema, si partea lui, si locul lui sa-i fie în tartar împreuna cu Iuda vinzatorul”, conchide Cuviosul.
In semn de protest, credinciosii din judetele Buzau si Vrancea impreuna cu reprezentantii primariilor din Jitia, Chiojdeni, Nereju, Dumitresti, Reghin, Andreiasu vor face un miting in fata Arhiepiscopiei.
Pentru toti credinciosii din judetele mentionate mai sus si din toata tara, Manastirea Poiana Marului reprezinta un lacas sfant cu o spiritualitate puternica iar staretul Macarie, al doilea ctitor al manastirii, este un simbol al credintei. Batran, cu barba ninsa, cu glasul bland, parintele Macarie ii binecuvinteaza pe toti credinciosii care vin la manastire. Pentru el cel mai important lucru este faptul ca fiecare om pleaca din manastire cu sufletul schimbat si cu nadejde.
Sase primari fac scut in jurul staretului Macarie de la Poiana Marului
Pentru prima oara dupa 1989, primarii din comunele Chiojdeni, Jitia, Dumitresti, Reghiu, Andreiasu si Nereju s-au ridicat in mod oficial impotriva politicii duse de IPS Epifanie Norocel, Arhiepiscopului Buzaului si Vrancei, care incearca din 2009 sa schimbe traditia multiseculara a Manastirii Poiana Marului. Cei sase primari au trimis un memoriu Arhiepiscopului, prin care-l acuza pe IPS Epifanie Norocel ca sminteste credinciosii din cele sase localitati prin incercarea de a-l indeparta cu forta pe calugarul Macarie de la Poiana Marului si de a aduce in locul acestuia maici din judetul Buzau. Mai mult decit atit, primarii Neculai Noaptes, Serban Pirlogea, Sandu Crintea, Macovei Raduta, Ionel Budeanu si Ion Pauca l-au amenintat in scris pe Arhiepiscop ca se vor alatura protestului locuitorilor din cele sase comune in cazul in care Arhiepiscopul nu va tine cont de doleantele credinciosilor din Vrancea. Si mai grav, primarii il ameninta pe Epifanie cu un miting chiar in fata Arhiepiscopiei. “In cazul in care nu veti tine cont de doleantele noastre, va asiguram ca vom participa alaturi de cetateni la manifestarile lor pasnice, la un miting pe care il vom organiza in fata Arhiepiscopiei, la care speram sa se alature toti credinciosii din judetele Buzau si Vrancea. Ati creat o stare de nemultumire generala in rindul populatiei si ne este greu sa credem ca o vom putea stapini, atit noi cit si dumneavoastra”, spun cei sase primari in memoriul catre IPS Epifanie Norocel.
“Ne solidarizam cu cetatenii si vom sta ca o stavila”
Memoriul primarilor din Chiojdeni, Jitia, Dumitresti, Reghiu, Andreiasu si Nereju este de fapt un rechizitoriu nemilos la adresa IPS Epifanie. Niciodata pina la aceasta data alesii locali din Vrancea nu au mai adresat conducatorului spiritual al Arhiepiscopiei cuvinte atit de grele si de categorice, acuzindu-l deschis pe Arhiepiscop ca face politica sectantilor daca-l indeparteaza pe duhovnicul Macarie si aduce maici. Si pentru a da greutate celor scrise acestia adauga ca vor sta ca o stavila in fata IPS Epfanie si a politicii acestuia de a-l schimba pe Macarie. “Dupa ce ca ne confruntam cu o situatie grea in comunele noastre din cauza resurselor de bani, si starea de nemultumire a populatiei este mare, acesta fiind singurul lucru care ne mai lipsea. Manastirea Poiana Marului este locul unde locuitorii comunelor noastre merg pentru a se ruga si a se bucura de spiritualitate si rangul acestei manastiri prin destoinicul staret Macarie Desliu. (…) El este duhovnicul multor cetateni din comunele noastre si chiar noi, primarii, apelam la sfatul lui. (…) Aceasta nu inseamna decit ura pe care o purtati acestui staret si acestei manastiri si nu doriti decit sa semanati nemultumiri si revolta in rindul cetatenilor din comunitatile noastre, care sint hotariti sa apere pina la sacrificiu aceasta manastire si pe vietuitorii ei. Noi ne solidarizam cu cetatenii nostri si vom sta ca o stavila in fata dumneavoastra spre a nu ne strica linistea in comunele noastre”, scriu, amenintator, primarii, in Memoriul adresat IPS Epifanie.
Parintele Macarie se roaga sa ramina la Poiana Marului
In timp ce pe Aleea Episcopiei din Buzau se cauta o modalitate prin care valorile sa fie indepartate si chiar ascunse sau uitate, la Poiana Marului domneste linistea si grija fata de aproape. Parintele Macarie nu isi face griji pentru ziua ce urmeaza, singura lui neliniste exprimata este cea fata de cei patru calugari pe care ii are in obladuire. “Nu stiu care este explicatia de vor sa ma mute la Monteoru. Au venit in urma cu doua saptamini cu o decizie sa ma mute si sa aduca maicile de la Cirnu, judetul Buzau. Calugarii unde or sa mearga?”, se intreaba staretul de la Poiana Marului, Macarie Desliu. Parintele simte ca la Poiana Marului este casa lui, locul unde legatura cu cele sfinte este mai puternica. “Eu vreau sa ramina asa cum a fost. Vor sa ma duca unde nu imi e cu voia. La Monteoru ma mai retrag dar aici simt ca este harul meu”, a mai spus Macarie. Parintele isi aduce aminte cu nostalgie cum a ajuns imediat dupa Revolutie in curtea Manastirii cu 430 de lei in buzunar. Din 1990, de cind este staret la Poiana Marului, a construit un paraclis, citeva chilii, a reparat un pavilion, a ridicat un gard de piatra ce masoara 400 de metri, a adus lumina pe stilpi de ciment si a facut un lac de peste. De asemenea, la Dealul Sarii a construit un schit pentru maici, la indemnul Celui de Sus, dupa cum ne-a spus. “Am simtit acum doi ani de la Sfintul Duh si am facut schitul la Dealul Sarii”, spune parintele. La fel, Manastirea de la Monteoru a fost construita tot sub indrumarea si grija parintelui Macarie. “Banii au fost din donatii de la credinciosi si din cresterea si vinzarea animalelor”, spune duhovnicul. Cu toate ca nici maicutele de la Cirnu nu vor sa vina la Poiana, Epifanie Norocel se incapatineaza si incearca sa treaca peste dorinta tuturor, a enoriasilor, a staretului Macarie, chiar a vointei intemeietorului Schitului Poiana Marului – Cuviosul Vasile si nu in ultimul rind a maicutelor.
Enoriasii se opun vehement
Dupa ce 20 de ani a muncit sa repare, sa construiasca si sa aduca oamenii mai aproape de Dumnezeu, parintele afla ca mai marii Episcopiei il vor in alta parte. Interesul in acea zona este legat, cum era de asteptat, de bani. Donatiile care ajung acolo nu au un control strict de la Buzau, astfel ca IPS Epifanie simte probabil ca in vremuri de criza Poiana Marului poate fi un sprijin financiar, iar asezamintul are oarece proprietati. In urma cu aproape un an, cind s-a incercat prima data stramutarea parintelui Macarie s-a conturat ideea pastrarii parintelui ca duhovnic si numirea unei maici starete. Pastrarea harului la Poiana avea sa aduca venituri care sa fie controlate de Episcopie, dupa cum spun oamenii din zona. Oamenii s-au adunat atunci din cele doua judete, s-au opus vehement ideilor IPS Norocel si au protestat la intrarea in Manastire, lipsind doar un semn ca protestul sa degenereze in scandal. Si de aceasta data, populatia si-a exprimat deschiderea pentru sprijinirea parintelui, astfel ca in cazul in care Buzaul insista sa il mute pe parinte, oamenii nu vor ezita sa protesteze din nou. De aceasta data insa, credinciosilor li s-au alaturat autoritatile locale din sase comune. Am trait sa vedem cum rapacitatea unora din Arhiepiscopie a reusit sa sminteasca nu numai credinciosii de rind, dar si autoritatile locale. Dupa refuzul Sfintului Sinod de a numi la Focsani un episcop vicar pe placul sau, acest rechizitoriu greu de digerat al primarilor ar putea sa insemne inceputul sfirsitului pentru un episcop care a transformat episcopia intr-o mosie personala si slujitorii Bisericii – preoti si ieromonahi – in sclavi. Ca de obicei, reporterii nostri nu au putut sa ia un punct de vedere oficial de la Arhiepiscopie cu privire la acest subiect, intrucit nimeni din conducere nu ne-a raspus la telefon. Ziarul nostru va urmari insa cu atentie subiectul si va reveni cu amanunte. (Daniel GIRLEANU, Valentin MUSCA / Ziarul de Vrancea)
Fragment din Testamentul Cuviosului Vasile de la Poiana Marului
“(…) Facind eu acest Schit, anume Poiana Marului, si traind eu citava vreme cu fratii mei, cu rusii, au inceput a veni frati, si romani si rusi, si atitia au venit incit s-au inmultit fratii, mai multi fiind munteni decit rusi. (…) Si am dat fiilor mei care sint de parte munteneasca, partea lor, cartile cele ce trebuiesc bisericii si odajdiile cu orinduiala lor si icoanele cele mari cite patru, si le-am dat si hrisoave de la Domnul Moldovei (…) Dar daca va indrazni cineva a strica dupa moartea mea aceasta legatura si asezamint al smereniei mele, sau va indrazni sa faca turburari si sminteli, unul ca acesta sa fie anathema, si partea lui si locul lui sa fie in tartar impreuna cu Iuda vinzatorul. Si am scris eu insumi cu a mea mina adevarat. Nevrednicul Staret Vasile in schitul Poiana Marului, 1764, Ghenarie, 3”. (Sfintul Staret Vasile de la Poiana Marului, Introduceri in Rugaciunea lui Iisus si isihasm, Editura Deisis, 2009, pp. 233-235)
Pentru documentare: EXCLUSIV. Filmari inedite de la hartuirea Maicilor de la Carnu de catre pseudo-preotii Episcopiei Buzaului si Jandarmerie. Satenii le apara VIDEO
PERSOANA DE SPRIJIN a DSS Epifanie batjocoreste Testamentul Cuviosului Vasile de la Poiana Marului. ANATEMA: “locul lui sa fie cu Iuda vanzatorul”
DICTATURA controversatului Epifanie Norocel asupra maicilor de la Carnu si monahilor de la Poiana Marului. PRIMARII AMENINTATI DE EPISCOPIA BUZAULUI
EXCLUSIV Ce s-a intamplat cu maicile de la Manastirea Carnu evacuate de Episcopia Buzau pentru a fi transformate in cameriste la Poiana Marului VIDEO
SCANDALUL DE LA POIANA MARULUI: Opt primari i-au cerut Episcopului de Buzau sa nu provoace rascoale taranesti. ASCULTA Interviul Online
EPIFANIE Norocel vrea sa transforme Manastirea de la Poiana Marului intr-o pensiune turistica
ALERTA Episcopia Buzaului incearca indepartarea Parintelui staret Macarie si risipirea monahilor de la Manastirea Poiana Marului. Sa nu-i lasam! VIDEO
Staretul Macarie este un adevarta apostol al Nemului Romanesc.
Episcopul Norocel Epifanie este un inalt prelat bisericesc care din pacate nu face cinste bisericii ortodoxe romane. “el” scriu cu litere mici sa arat micismul acestui om care poarta din pacate straie bisericesti.
Va redau mai departe diverse articole si opinii despre Episcopul Epifanie Norocel:
– Articol preluat din ziare online “Nu este prima dată cînd Episcopul Buzăului şi al Vrancei dă dovadă de astfel de “gusturi” costisitoare în legătură cu maşinile din parcul auto al Episcopiei.
Mult discutata achiziţionare a limuzinei de lux, de la finele anului trecut, a golit visteriile instituţiei de peste 100.000 de euro. Maşina vizată de episcopul Epifanie Norocel este un model al mărcii germane Mercedes. Apropiaţii săi au încercat să achiziţioneze limuzina încă de anul trecut, însă modelul nu era pe placul lui. Epifanie Norocel are 76 de ani, împliniţi pe 14 decembrie anul trecut, iar dacă ar fi fost mulţumit de modelul prezentat de “subalterni”,l-ar fi putut considera drept cadou de ziua sa. Pretenţiile lui Epifanie i-au deranjat pe mulţi dintre preoţii vrînceni şi buzoieni. Epifanie Norocel este unul dintre cei opt episcopi ai B.O.R. suspectaţi de colaborare cu securitatea. Se pare că dosarul său de la CNSAS, în care se dezvăluia numele de cod al episcopului, dar şi activitatea sa de spionaj în folosul securităţii, a fost distrus, imediat după 1989. Într-un final, episcopul a obţinut de la CNSAS o adeverinţă prin care se infirmau acuzaţiile de colaborare cu securitatea, însă au rămas, în continuare, multe semne de întrebare cu privire la veridicitatea actului emis de CNSAS. Se vede treaba că unii-s prea înalţi pentru a fi atinşi de criză şi îşi permit maşini luxoase, în timp ce cetăţenii de rînd de abia îşi pot achita taxele şi ratele la bănci”
– Din consiedratiile unui credincios ortodox:
“Am citit cu stupoare, nu imi vine inca sa cred ce se intampla. La prima auzire, pentru ca prima data am auzit de acest eveniment neplacut, am crezut ca este dor o gluma. Stiindu-mi bucuria si reactia care ma cuprind la auzul unor astfel de vesti, cineva apropiat imi da de veste. Nu apucasem sa vad ziarul si inca nu credean, deh, sunt unul dintre urmasii lui Toma Necredinciosul . Imediat intru fuga sa navigez .una din placerile marunte ale vietii acum imi dau seama cat de mica, in comparatie cu deliciile oferite de acest personaj, epifanie .iertata sa- mi fie lipsa de politete nu-I pot scrie numele cu majuscula si nici frate nu-l pot numi .nu stiu daca as putea avea un astfel de frate in ale credintei .sa nu vorbesc de stapan cum inca ii place sa-i fie auzit la urechea sfanta cu care alta data asculta ca sa informeze pe altii .asta ca sa mai spuna cineva ca in secolul XXI nu mai exista stapani si sclavi(i-as sugera , asta in cazul in care lingaii si aplaudacii citesc cele de mai sus si de mai jos a citeasca stihira a 5- a din slujba inmormantarii mirenilor, daca nu a avut aceasta curiozitate pana acum) .de asemena nici parinte nu-l pot numi ar insemna ca vocatia mea de fiu sa fie ratata intru totul si parca nu as vrea sa fiu fiul unui astfel de parinte nu stiu de ce, poate ma va ierta Dumnezeu. Se spune ca primul pas in castigarea unui razboi este sa nu-ti subestimezi adversarul .nu e un razboi aici, e mai mult o lupta, o lupta interioara, pe care fiecare crestin o duce in viata de zi cu zi. La aflarea unei asemenea vesti nu ai cum sa nu te incerce dracul (care , apropos, a inceput sa zideasca biserici!), care drac? Oricare dintre ei, numai al invidiei nu al neascultarii, al razbunarii, al urii, al dispretului, al lehamitei, al silei, al scarbei, al judecarii aproapelui(nu e chiar asa de aproape, avand in vedere cate si ce ziduri il despart de noi, cei multi si prosti, asa cum ne crede el. De ce oare????????), poate si un pic al urii, dar numai al invidiei nu am ajuns la concluzia ca oricat de sarac si de neputincios, si de neajutorat ai fi nu poti sa invidiezi un astfel de om, mai ales intr-o situatie ca aceasta. Cum sa poti invidia pe cineva caruia, la auzul ispravii i-au urat : sa isi rupa gatul in ea, sa intre in primul stalp si multe altele .in loc sa-I ureze sa o stapaneasca sanatos cata rautate in lumea asta(asta zice cornoratul din stanga mea si rade copios, asa cum si el, personajul sinistru o face, oridecateori are prilejul mai ales de fii lui duhovnicesti sau nu, de care ii place atat de mult sa-si bata joc la modul cel mai injosotitor si umilitor cu putinta. Mi-e teama sa cred acelasi daimon al inspiratiei ma incearca si pe mine acum ) imi sopteste ingerul, din drepata un cuvant din scriptura nu aruncati margaritarele voastre inaintea porcilor ..mi-e sila, lehamite, scaraba, greata sa mai continuii m-e teama ca sunt prea multe de spus si cum din prisosul inimii vorbeste limba cred ca ar trebui sa stau cu zilele in fata tastaturii .si sa scriu, sa scriu, sa scriu. Mai adaug doar cateva fragmente, ratacite, luate de ici de colo cu referire la acelasi sinistru personaj P. S. Epifanie Norocel, Întîistatatorul Episcopiei Buzaului si Vrancei, a instituit în Eparhia pe care o conduce un adevarat imperiu sclavagist. Peste 80 de slujitori ai Bisericii din Vrancea si Buzau au devenit dupa 1989 “sclavi”, ca pe timpul cînd preotii erau legati de glie, pe mosiile unor boieri si nu aveau dreptul sa paraseasca pamintul. Acesti preoti si familiile lor traiesc din mila credinciosilor, pentru ca Episcopul Epifanie fie le-a luat partial sau chiar tot salariul pe care-l primeau de la stat, sub pretextul incalcarii unor canoane bisericesti, fie le-a creat parohii, adica le-a dat locuri de munca, dar nu le-a asigurat si salariu. În cazul celor carora li s-a ridicat salariul, preotii au ajuns sa puna zalog pe la banci chiar biserica, pentru a putea plati darile catre stat – somaj, pensie, asigurare de sanatate – si a nu ajunge pe drumuri la batrinete. Reprezentantii Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Vrancea afirma ca ridicarea salariului, ca mod de sanctionare, nu trebuie sa se produca în mod abuziv, ci procentual. Este posibil ca salariul sa fie diminuat, dar procentual, începînd cu 5%, 10%, 15%. Nu poate fi luat salariul unei persoane si dat alteia , ne-a spus Victoria Diaconu, inspector sef la ITM Vrancea. Totusi, inspectorii de munca trebuie sa verifice daca preotii isi primesc salariile potrivit contractului de munca. Conform articolului 10, punctul 3, din Legea 289/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor din Romania, “statul sprijina, la cerere, prin contributii, în raport cu numarul credinciosilor, cetateni romani si cu nevoi reale de subzistenta si activitate, salarizarea personalului clerical si neclerical apartinînd cultelor recunoscute”. Cu alte cuvinte, daca da statul, statul sa ia, nu Episcopia, întrucît banii vin de la stat, nu de la Episcopie Daca preotul simplu de la tara primeste de la statul român în jur de 500 de lei pe luna, salariul episcopului poate ajunge la 6.000 de lei, în conditiile în care preotul are familie, iar Episcopul traieste ca un nabab într-un Palat Episcopal, unde totul este platit din contributia parohiilor. Daca preotilor li se ia acest buget de la stat, nu le ramîne decît sa puna ipoteca pe biserica sau sa porneasca la cersit pentru a aduna bani sa-si creasca plozii si sa plateasca pentru pensie, somaj si asigurari sociale. Despre acesta drama preotii nu vorbesc de frica, prietenii nu fac publica aceasta situatie de rusine, protoiereii de teama sa nu-si piarda postul, credinciosii din indiferenta, iar noi, asa zisa societatea civila, trecem ca levitul pe lînga sarmanul cazut între tîlhari. Asa arata, din nefericire, Eparhia Prea Sfintului Epifanie Norocel, dupa un sfert de secol de dictatura religioasa. Bref, in anul 2008, sîntem în plin sclavagism religios si ne întrebam de ce bisericile sînt goale, intelectualii fug de Biserica, crîsmele sint pline, elevii nu mai merg la orele de religie, casele de rugaciune ale celorlalte culte forfota de credinciosi, iar tinerii nostrii nu vor sa mai auda de Biserica stramoseasca…
.senzatia care ma cuprinde acum este aceasta: imaginati-va un borcan de untura, pus la pastrat peste care dai peste cativa ani nici nu apuci bine sa-l desfaci la gura ca ii simti mirosul ranced, putred, ucigator de scarbos apoi cand il deschizi vezi cum colcaie niste viermi grasi prin el, in huzur, fara lipsa, fara grija .asa senzatie o ai cand deschizi usa(daca se deschide, pentru ca a pus lacat pe portile episcopiei) imobilului din aleea episcopiei nr.1 ..RUGATI-VA PENTRU EL(cei care aveti taria si puterea sa o mai faceti) pentru ca nici EL NU STIE CE(MAI) FACE .SAU POATE CA DA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! “
…Exact cum spune Sf.Vasile de la Poiana Marului…Locul celui care a comis ”vanzarea”asta este cu Iuda vanzatorul!