Comentariul avizat al cititorului Alex Pandrea la articolul meu despre Goma, Basescu si Basarabia:
Exista nationalism românesc în Basarabia? Desigur. Si înca foarte mult. De ce? Fiindca exista si mai mult rasism rusesc amestecat si cu internationalism comunist. Si înca si mai mult mesianism ortodox rusesc. Vladimir Voronin spunea zilele acestea ca nu va admite rusofobie in R.M.. Si foarte bine va face… Dar românofobie (Voronin însusi a denumit, si de multe ori, tricolorul “steag fascist”, poporul român “popor de tigani”, iar România “stat imperialist”)? Dar rasism? Dar apartheid? Dar mesianism?
Cum se manifesta nationalismul românesc din Basarabia? Prin cultura. Cum se manifesta rasismul rusesc (mai ales cel comunist) în Basarabia? Prin ura. Cum se manifesta apartheidul în Basarabia? Prin umilirea economica, sanitara, educationala a bastinasilor de etnie româna, care locuiesc majoritar în zona rurala.
El se mai manifesta, dupa 27 august 1991, si prin faptul ca nenumarate fundatii rusesti deschid locuri de munca bine platite numai pentru rusofoni (“rabota dlea ruskoiazâcinih”), dar mai ales prin intoxicarea informationala.
La Chisinau se editeaza zilnic principalele ziare rusesti de la Moscova cu pagini locale, apar si o multime de ziare si reviste locale rusesti, iar posturile de radio “Russkoie radio”, “Radio Sanson”, “Avto radio”, “Hit FM”, “Retro FM”, “Serebreannii dojdi”, “Radio na semi holmah” si multe altele nu au nici un fel de concurenta în Basarabia din cauza frecventelor bune, a dotarii tehnice exceptionale si a salariilor mari pe care le primesc jurnalistii.
Chiar sa vrei sa scapi de televiziunile ruse, multe cu studiouri chisinaune (în care îsi monteza reportajele si jurnalistii de la Bucuresti), nu poti. Sunt bine dotate, au reporteri, analisti, realizatori si formatori de opinie profesionali, transmit fluxuri foarte bune de stiri, inclusiv reportaje on-line din cele mai instabile puncte ale Pamântului. Si, desigur, multe filme, dar nu titrate, ci dublate. Omul, animal media, ce sa faca? Consuma ce e mai bun si mai pe degeaba. Consuma, asadar, si multa românofobie ruseasca, injectata direct în subconstient.
Dar cum se manifesta mesianismul ortodox rusesc? Raspunsul îl gasim într-un citat dintr-un articol aparut zilele astea la Chisinau în media promoscovita : “…sub o forma de confederatie libera a tarilor ortodoxe (din care ar face parte si o Românie reîntregita!) în frunte cu tarul Rusiei…”. Paranteza cu “România întregita”, la care trebuie sa adaugam sintagmele “teritoriul Moldovei” si “mitropolitul României”, folosite recent de Alexei al II-lea într-un interviu, antifiletismul (adica lupta contra bisericilor ortodoxe etnice), cât si insistenta cu care este mediatizat termenul “Moldova” de catre polit-tehnologii rusi, arata ca scenariul “confederatiei libere de tari ortodoxe în frunte cu tarul Rusiei”, desi e vechi, e pus anume acum pe rol. Nu trebuie sa ne mire, asadar, insistenta cu care ideologii lui Vladimir Voronin (Mark Tcaciuc, Victor Stepaniuc, Oleg Reidman) propaga idea Moldovei Mari, a Moldovei Istorice care nu apartine României, a “dependentei totale a economiei moldovenesti de piata rusa” (nu doar de cea energetica) si a dominatiei înfumurate, ignorante, violente a moldovenismului prorusesc asupra românismului proocidental.
Daca tinem cont de faptul ca actualmente în Basarabia, cu 3,5 milioane de vorbitori de limba româna, nu se vinde nici un ziar românesc, nici o revista (macar culturala) româneasca, ca nu exista nici un magazin de carte românesc (iar cea ruseasca ajunge pentru 10 milioane de oameni) sau de CD românesc, cum se apara saracul român din Basarabia contra acestei invazii naucitoare de gazeta, carte, revista, radio, televiziune, CD rusesc ? Se apara si el cum poate. Se apara singur. Se apara cu firea lui româneasca. Se apara cu traditia lui româneasca, cu hora, cu doina, cu arhitectura “casniciei lui sedentare” (A. Russo), cu Stefan cel Mare, cu Eminescu si cu “Tatal nostru”. Se apara cu limba lui cea româna. Ce îi mai ramâne sa faca ?
Taranii români vorbesc la Piata Centrala din Chisinau cu “domnule”, “doamna”, în timp ce rusii (si ucrainenii, evreii, gagauzii, bulgarii, adica rusofonii) folosesc în adresare termenii ridicoli, umilitori ai epocii sovietice “mujcina”, “jenscina”,
“devusca”.
Românul spune: “Nu Va suparati, doamna, cât costa ceapa?”. Rusul “Po ciom luk?”
Dar cel mai important criteriu al “nationalismului românesc” din Basarabia este faptul ca absolut toti românii vorbesc perfect limba rusa, iar rusii, practic toti, desi traiesc în Basarabia de zeci de ani, nu vor sa învete nici macar “buna ziua”. Si ei, rusii, marea majoritate veniti în Basarabia dupa 1945 pe roluri de comisari, ofiteri NKVD si functionari de toate nivelele, reprezinta doar 6 la suta în structura demografica a Basarabiei, primesc cele mai mari pensii si au dreptul la cea mai solida protectie sociala.
Si mai interesant este faptul ca si rusii de la Moscova (în special politrucii din massmedia, chiar si cei democrati) din 1989 încoace nu au mai vorbit de bine românii din Basarabia. Numai de rau. Daca e sa ne luam dupa massmedia rusa, apoi românii sunt cel mai înapoiat popor de pe Pamânt. Tonul discursului oficial si neoficial rusesc este atât de urât, încât presa de la Chisinau s-a întrebat de nenumarate ori: “De ce urasc rusii atât de tare poporul român?” Recent, pâna si un site prorusesc din Basarabia a pus (cu bataie lunga) întrebarea cu privire la “românofobia ruseasca”. Ar fi bine sa-si puna aceasta întrebare si generalii din politica româneasca.
Pe 21 martie 2006 massmedia rusa (www.kreml.org) a lansat un nou proiect pentru Basarabia – “Novaia Moldova”. Acest proiect scoate completamente Basarabia din contextul ei european si românesc, asa de parca ar fi vorba de o enclava rusa din sud-estul Europei, orienteaza devenirea Republicii Moldova spre îndepartarea de UE si NATO (România nici nu este pomenita) si spre dependenta totala a Basarabiei de piata energetica rusa si ofertele de pe piata muncii din Rusia.
Este un necrutator proiect rasist, îndreptat contra etniei majoritare din R.M. (de 80%), împotriva pacii si stabilitatii europene. Fiindca, cum am aratat si în alta parte, zona de contact a Europei cu “pusta rusa” si Orientul înca multa vreme va destabiliza situatia social-politica în Europa daca nu se va stabiliza hotarul ei de sud-est, care acum trece tocmai prin Basarabia cea româneasca.
Acest hotar (practic o jumatate din distanta dintre Marea Baltica si cea Neagra) are doar o singura sansa pentru a fi bine întarit: reunificarea neconditionata a Basarabiei cu România în baza votului Sfatului Tarii din 27 martie 1918, a Tratatului de la Paris din 28 octombrie, 1920 si a votului Senatului SUA din 28 iunie 1991. O fi, asadar, nationalist poporul român din Basarabia, dar atâta timp cât anume acest popor sta pe linia întâi a hotarului civilizatiei europene, nationalismul lui este, de facto, manifestare culturala europeana, bun simt european, reduta întarita europeana. Iar daca Europa nu vede acest lucru, în ce se transforma Basarabia? În lacrima de sânge a României.
Ce se mai stie de nationalismul romanesc in Basarabia de Alex.Pandrea
COMENTARIU. Ce se mai stie de nationalismul romanesc in Basarabia, lacrima de sânge a României
March 5th, 2009
VR No Comments »