Cercetatoarea Emilia Corbu, doctor in Istorie (Univ. Bucuresti, 2004), ne pune (din nou) pe ganduri, de data aceasta in privinta unei manifestari care se desfasoara luni la Hotel Hilton – Athenee Palace si care se va incheia, aflam din program, cu vizitarea unor “obiective spirituale” (asa ceva numai la comunisti mai auzeam, ca expresie de tip bolsevic, de “new speak”). Tot ciudat este si titlul ales pentru manifestare: “Primul simpozion de martirologie”. Sensul este dublu (*), la fel ca fetele organizatorilor: de-o parte a monedei o fundatie crestina – “Sfanta Irina”, de cealalta o… companie de teatru – “Dan Puric”. Cum criza ar putea bloca intr-o zi conturile sponsorilor, oricat de durabila ar fi dezvoltarea lor, n-ar strica ca cele doua entitati sa se contopeasca. O mica problema, care, sunt convins, va fi depasita cu usurinta, va ramane alegerea numelui: Fundatia Crestina Sfantul Puric sau Compania de Teatru Sfanta Irina?
PRIMUL SIMPOZION DE MARTIROLOGIE
de Emilia Corbu
Am aflat că săptămâna viitoare va avea loc la Bucureşti la Hotel Hilton, primul simpozion de martirologie organizat de o fundaţie creştină (“Sfanta Irina”) şi o companie de teatru (“Compania Dan Puric”). Vor participa 200 de specialişti din care probabil unii teologi şi alţii specialişti în diverse domenii. Iniţiativa este necesară în sensul în care publicul larg cunoaşte puţin din faptul că fenomenul martiriului este fundamental în Biserica Ortodoxă. Ar fi lăudabilă în măsura în care problema martirilor din temniţele comuniste ar fi plasată într-un context teologic şi istoric mai larg.
Eu nu am fost invitată şi oricum zilele acestea sunt la Sesiunea Naţională de Comunicări Ştiinţifice ,,Pontica,,. Fiind o iniţiativă privată e dreptul lor să invite pe cine vor. Dar m-aş bucura dacă printre participanţi s-ar afla arheologii din care unii mai sunt în viaţă, care au descoperit basilice creştine şi sfinţi martiri. Aproape toate osemintele martirilor din Dobrogea au fost descoperite de arheologi. Ei au fost primii care în urma cercetărilor au sesizat Biserica, chiar şi în timpul comunismului, şi au afirmat public că au descoperit oseminte de martiri.
Ar fi obligatoriu dacă la acest simpozion ar participa şi mărturisitori ai temniţelor comuniste. Probabil că unii vor fi invitaţi.
Şi tot probabil că la acest simpozion se va hotărâ organizarea unui Centru de Martirologie, o mai veche dorinţă a celor doi organizatori exprimată încă de anul trecut. Acest centru va fi panortodox şi dacă mă uit mai bine în lista participanţilor şi ceva ecumenic.N-aş vrea să am viziune de sibilă dar parcă văd că asta va ieşi, în final. Adică o listă de zeci de semnături celebre pentru înfiinţarea unui Centru de Martirologie. În toată istoria Bisericii Ortodoxe nu a existat un astfel de centru. De ce ne-ar trebui acum!?
Eu sunt mai modestă. Nu cred că un centru ar determina Sf. Sinod să ridice ruşinea de pe umerii poporului român. Vorbesc de ruşinea nerecunoştintei, adică nerecunoaşterea jertfei pentru Hristos a celor care au suferit în temniţele comuniste.
Continuarea la Emilia Corbu Blog
Nota mea: Trebuie sa o dezamagesc pe doamna dr Emilia Corbu. Conform programului, la “Simpozionul de martirologie” nu este invitat sa vorbeasca absolut nici un fost detinut politic. Iar intrarea este permisa doar cu invitatie. Care ar fi atunci diferenta dintre acest demers si cel al “anticomunistilor” lui Tismaneanu de la GDS? Poate or fi pe lista de invitati si batrani legionari – cati au mai ramas -, dar daca lipsesc dintre vorbitori tocmai ei, fostii detinuti politici, cei care au fost martirizati si au trait alaturi de sfintii inchisorilor, inseamna ca e ceva necurat la mijloc (daca nu chiar coada tartorului). E bine, totusi, ca vor fi acceptati ocnasii regimului bolsevic, in sala, ca aplaudaci. Sa nu-i faca de rusine pe organizatori in fata venerabililor invitati. Iata vorbitorii oficiali, dupa cum sunt prezentati pe internet de purtatorii de trena ai “maestrului Puric” (vezi Video mai sus):
“P.S Sofian Braşoveanul („Martiriul-mărturie de credinţă şi iubire şi cale spre Înviere”); Pr. Prof. Dr. Georgios Metallinos („Fenomenul neomartirilor, importanţă teologică şi naţională”); Prof. Dr. Rubin Dominic („Martirajul, de la Maccabei la lagăre: reflecţii pe tema mărturiei Iudaice şi Creştine”); Prof. Dr. Tristram Engelhardt Jr. („Scandalul martirajului: Murind în dreaptă închinare şi dreaptă credinţă”); Dr. Dmitry Avdeev („Martirajul creştin: aspecte psihologice ale neînfricării”); Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc („Sângele martirilor, sămânţa creştinismului”); Corinna Delkeskamp-Hayes („Martirajul: Provocarea de a se confrunta cu păcatul”); Sebastian Moldovan ( „Originile sacramentale şi morale ale martiriului”); Sorin Lavric („Nevoia de martiri“); Mircea Gelu Buta („Martirajul preotului Pop Augustin din Mijlocenii Bârgăului”); Dan Puric (**) („Conştiinţa martirică”)
A doua zi, participanţii vor vizita unele obiective spirituale”.
(*) SIMPÓZION, simpozioane, s. n. 1. (În antichitate) Continuare a unui banchet cu cântece, dansuri si discutii variate. 2. Discutie organizată, pe baza unor scurte expuneri asupra unei teme literare, filozofice, stiintifice etc. de actualitate, purtate de câtiva vorbitori în fata si cu participarea publicului. [Pr.: -zi-on. – Acc. și: simpozión] – Din ngr. simpósion, germ. Symposion.
Sursa: DEX ’98
(**) “Cu voia dvs, ultimul pe lista…”
Am scris nota de mai sus in mare graba inaintea unei deplasari. Ar fi fost mai multe de spus si daca timpul imi va permite, voi reveni asupra subiectului.
Nu am pomenit simpozion care sa se desfasoare cu usile inchise. Cui se adreseaza de fapt? Este un subiect care ar trebui sa intereseze intregul popor roman.
Multumesc!
Chiar va rog!
Da, e incredibil!
am poposit absolut intamplator la acest simpozion si nu mi s-a parut nimic dubios. am ascultat prelegerile unor oameni destepti si pe deasupra si ortodocsi, care au tinut sa multumeasca in mod deosebit si smerit(Prof. Dr. Tristram Engelhardt Jr.)celor din sala, micii parti din lumea crestina romaneasca, ca s-a tinut flacara credintei celei drepte aprinsa ca sa o descopere dumnealui. daca nu ati ajuns acolo poate ca nu a vrut Dumnezeu!!! sau poate cineva de acolo nu va merita?????
au fost invitati toti cei 53 de arhierei ai sf. sinod, nu s-au invrednicit sa vina decat vreo trei. ???????????
Daca ati fost acolo probabil v-ati uitat si pe podium (sau mai bine zis scena?). Ati vazut vreun detinut politic acolo?
Comentariile sunt de prisos!
bre, dar inteligent mai esti. daca ai fi citit cronica, si sigur ai citit-o, la Claudiu – dusmanul tau inchipuit de-o viata, ai fi vazut domnule cine a vorbit.
pacat de energia pe care ti-o pierzi.
pacat de cei pe care ii influentezi cu acest venin.
n-ai fost acolo sa vezi tot ce am vazut, n-ai fost acolo s-auzi tot ce-am auzit… BUG Mafia iti dededededica melodia: n-ai fost acolo… Victore!
Ba, tocmai, ca am fost acolo! 🙂
Locul fostilor detinuti politici era la tribuna, nu in sala, ca auditoriu! Nu credeti ca au ascultat destul 70, 80 sau 90 de ani?! Nu credeti ca merita sa stea la loc de cinste, acolo unde trona Sfantul Puric, langa o icoana de o factura indoielnica, necanonica si din care lipseste izbavirea sufletelor chinuite? Sunteti cazuti intr-o secta, domnilor! Treziti-va!
Dragilor,
Aceasta minciuna numita “Simpozionul International de Martirlologie” a fost o mare cacealma.
Au invitat niste “personalitati” precum Rubin Dominic, care a avut curajul intr-o tara ortodoxa si intr-o tara care s-a nascut asa nu a imprumutat acest “trend” asa cum au facut-o multi convertindu-se la ortodoxie, deci a avut tupeul sa spuna ca: “Zelea Codreanu a inventat o grupare pseudo-crestina si neo-pagana, punandu-se pre sine in locul lui Hristos.”
Apoi “Maestrul” (mesterul intr-ale mascarelei) Dan Puric a “dat” cuvantul in sala unui fost detinut politic din Basarabia (a dat cuvantul – ei bine el nu era in masura sa faca asta) si tot el fiind “agresat” de ce spunea batranul a oprit cuvantarea multumind fals.
Ce pot sa spun conchizand aceasta interventie: a fost o apa de ploaie sau o frectie penetranta la piciorul de lemn. Fiecare a luat cuvantul dar fara a vorbi, fiecare a incercat sa zica ceva dar nu a spus nimic…
Printre invitati au fost prezenti Pr. Prof. G. Methalinos si Dimitri Avdeev care de fapt au fst adusi in acest cadru ca sa ia ochii credulilor.
Martirii acolo au fost mai uitati ca oricand, necontand faptul ca langa masa de prezidiu se afla o icoana foarte frumoasa realizata prin mana maicilor de la “Diaconesti”. (Icoana, era o reprezentare a sfntilor de neam roman si cateva fragmente din chinurile celor care au suferit intru Hristos si pentru neam. Aici este singurul loc unde nu sunt de acord cu dvs, domnule V. Roncea)
Trebuie facut ceva!
Petru Parvu
Parinte Parvu, aveti dreptate! In privinta icoanei o sa explic de ce este gresita, dupa opinia mea (si nu numai a mea), intr-un articol, in curand.
Doamne ajuta!
Felicitari! E bine ca ii criticati pe masonii astia ordinari pe care nu ii intereseaza destinul tarii ci distrugerea trecutului si viitorului ei!
Dan Puric, avocatul apararii Bisericii Ortodoxe Romane si al comunistilor si securistilor in comunism:
“Un suflet de martir este un suflet nevinovat. Un om care îşi realizează nevinovăţia este un om curat. El vede viaţa altfel. Oricare dintre noi poate să devină martir sau să devină criminal. Depinde de gradul de credin…ţă în Dumnezeu. Oamenii cu mare credinţă în Dumnezeu şi cu dar de la Dumnezeu au reuşit să fie martiri. Ceilalţi, săracii, au căzut. Este o lucrare a răului. Torţionarii sunt oameni care au căzut. Noi nu-i considerăm o altă clasă politică, asta e gândire occidentală. Noi îi considerăm creştini căzuţi în mâna răului, pentru că numai aşa au putut să facă ce au făcut.”
Mentionez ca sunt fan Dan Puric, insa asta nu ma va impiedica niciodata sa imi privesc idolul cu ochii atat de larg deschisi incat sa fiu prima care sa realizeze cand soclul acestuia incepe sa se clatine.