Un intelectual de stanga, dar in primul rand intelectual, profesorul Claude Karnoouh pare indragostit de Romania la cat timp a petrecut in tara noastra. Antropologul a fost citat de Ziaristi Online in contextul accentuarii politicii secesioniste maghiare in Romania, in articolul Claude Karnoouh: Autonomia “Tinutului Secuiesc” ar crea un ghetou » care reproduce un fragment din cartea sa “Duşmanii noştri cei iubiţi”, capitolul “Transilvania: iarăşi si dintotdeauna”. Claude Karnoouh s-a nascut in martie 1940 la Paris, unde si-a facut si studiile superioare. Din 1959 si pina in 1965 a urmat studii de stiinte (fizica si chimie) la Sorbona, iar din 1966 pina in 1969 studii de stiinte umane (filosofie, antropologie sociala, sociologie si lingvistica) la Universitatea Paris X Nanterre. Incepand din 1970 este membru al Centrului National de Cercetare Stiintifica din Franta (CNRS) si a predat, de asemenea, la Universitatea Paris X Nanterre, Sorbona, INALCO, Universitatea din Gand (Belgia), Charlostville (Virginia, SUA), Urbino (Italia), ELTE (Budapesta). Ganditorul francez a fost profesor la Babes-Bolyai si in prezent este profesor invitat la Universitatea Nationala de Arte Bucuresti (fosta Academie, fostul Institut de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”).
Claude Karnoouh are darul de a spune lucrurilor pe nume. El este cel care a zgariat urechile fine ale dilematicilor afirmand transant: “Intelighentia romåna are de demult un sens al slugarniciei exceptional de bine dezvoltat”. Tot el este cel care a radiografiat secta lui Tismaneanu in doua propozitii: “Pe scurt, toţi aceşti parveniţi care îşi cântă acum profesia de credinţă anticomunistă, servindu-şi stăpânii în calitate de lachei cu normă întreagă, joacă un rol capital în proiectul de amnezie naţională. Ei sunt la microfon pentru a face uitate originile părinţilor lor, altfel spus, pentru a ascunde nivelul social de unde au provenit ei şi felul în care au fost obţinute aceste transformări sub egida regimului comunist” [Revista Cultura].
De aceea, pentru a-l prezenta mai bine cititorilor nostri, am considerat benefic sa-i publicam si parerile despre societatea romaneasca – pe langa cea despre ghettoizarea maghiarilor -, dupa cum sunt lansate, verde-n fata, intr-un interviu acordat in luna ianuarie Cristinei Bobe de la HotNews. Prezentam aici cateva extrase edificatorii:
“Problema in Romania nu este numai aceea ca tiganii nu sunt integrati, ci faptul ca legea nu este aplicata si de romani. Aici statul de drept nu exista”
“Din anumite puncte de vedere mi se pare mai interesant in Romania decat in Franta. Discutiile cu studentii sunt mai interesante, chiar daca studentii sunt un pic tacuti. In Franta este prezent un conformism atat de dreapta, cat si de stanga care este extrem de plictisitor. In ultimii 30-35 de ani, in Franta, s-a instituit un fel de autocenzura. Pe anumite teme, ideile care se vehiculeaza ajung sa fie destul de penibile. Spre exemplu, in filosofie, ceea ce este legat de Heidegger. La un moment dat se vorbea la curs despre Heidegger, iar din sala s-a ridicat un student si a spus: “Este interzis sa vorbiti aici despre un ganditor nazist!”. Eu l-am dat afara, iar el s-a dus sa faca plangere la seful departamentului.
La fel se intampla cu aceasta cale de gandire germana, cum ar fi in filosofia politica cu Carl Schmitt. Nu trebuie sa vorbim despre istoria ideilor legate de comunismul real sau fascismul italian. Intotdeauna este cineva care vrea sa te opreasca sa vorbesti. Faptul ca are o idee opusa nu este o problema. Fiecare are ideile lui. Insa faptul ca cineva incearca sa te opreasca sa vorbesti devine din ce in ce mai penibil. (…)
Aici, [in Romania], anticomunismul este o gargara. Singurii anticomunisti nu sunt deloc prietenii mei politici, dar sunt anticomunisti adevarati: legionarii, greco-catolicii si catolicii maghiari. (…) Nu sunt prietenii mei politici, insa faptele lor trebuie sa le recunoastem.
Anticomunismul astazi este lipsit de importanta. Adeptii lui se plang poate ca nu au actionat atunci cand trebuiau sa actioneze. Istoria a trecut. Au ratat momentul istoric. Un moment istoric ar fi fost greva din Valea Jiului sau revolta din ‘87 de la Brasov.
Oamenii care au facut adevarate crime in perioada comunismului nu mai sunt in functii cheie pentru ca ei nu mai sunt in viata. Perioada cu adevarat criminala a regimului comunist din Romania este perioada Dej, nu cea a lui Ceausescu.
Ceea ce este cu adevarat periculos este faptul ca Liiceanu, Plesu etc. isi pot etala dizidenta, in timp ce dizidenta adevarata era in timpul lui Dej. Unde erau Marius Oprea, Liiceanu, Patapievici, Plesu, Mihaies in anii ‘70-‘80? Cine crede ca Meditatia Transcendantala a fost o disidenta? A fost ceva monden si o capcana organizata de Securitate ca sa le produca teama intelectualilor. Nu a fost nimic altceva. De ce nu am auzit nimic despre ei atunci cand eram in Romania in anii ‘70?
(…)
Faptul ca astazi intalnim putini oameni care mai pastreaza o credinta autentica este o urmare a modernitatii, fie comunista, fie capitalista. In Europa de Vest este acelasi lucru. Biserica este in cadere. Capitalismul propune si el o religie care are ca element central consumul. Prin consum este implinit raiul pe pamant. Pana cand va tine aceasta credinta, nu stiu! Pana cand vom crapa.
(…)
Poporul roman este rasist, ca orice alt popor, numai ca popoarele din Vest tac, pentru ca se tem. Oamenii nu sunt curajosi. Aici integrarea tiganilor ar putea fi simpla. Ea ar putea fi facuta prin forta culturala. Prin forta au fost integrati in Franta taranii in cadrul republicii centralizate. Cei care nu isi trimiteau copiii la scoala erau pedepsiti.
Partial este vina guvernului dumneavoastra. A primit foarte multi bani din partea Uniunii Europene pentru a-i integra pe tigani prin mai multe mijloace si nu le-au facut. Bineinteles ca o mare parte dintre tigani sunt greu de integrat pentru ca acesti oameni au un simt extraordinar de dezvoltat al libertatii lor. De ce fura din cand in cand tiganii? Fiindca nu vor sa lucreze. Dar de ce nu vor sa lucreze? Fiindca nu vor sa fie alienati. Asta este respectabil. Numai ca traim intr-un sistem european unde munca este o valoare. Atunci tiganii traiesc intr-un sistem extrem de arhaic care nu corespunde cu valorile societatii actuale europene.
Trebuie organizate niste scoli, iar copiii tiganilor trebuie sa fie siliti sa mearga la scoala. Cei care in momentul de fata refuza sa faca asta nu sunt destul de pedepsiti. E impotriva rasismului. Cineva incearca sa ii faca pe tigani sa fie ca orice cetatean respectabil, spunand totodata ca este tigan. Poti spune “eu sunt tigan si manager sau mare actor” etc.
Toleranta? Eu nu stiu ce este toleranta. Eu cunosc numai case de toleranta. Toleranta moderna a luat un sens stupid. Acum se practica toleranta analfabetismului, toleranta relativismului general. Singurul sens in care toleranta are valoare este acela in care este exprimata in preambulul Edictului de Nantes. In acest preambul se intalneste modelul teoretic si practic al tolerantei.
Ce inseamna toleranta? Faptul ca tiganii pot face orice, fiindca in momentul in care vei semnala anumite nereguli, te vor acuza de rasism. Acesta este un joc pervers. Am vazut in Moldova un deal plin de case care aratau ca niste palate. Toate aceste case erau legate la electricitate ilegal. L-am intrebat pe primar: “Domnule, pai ce faceti in sensul acesta?”. Primarul mi-a spus ca nu poate face nimic. Daca face ceva, un reprezentant al tiganilor va merge la Bruxelles si va spune ca romanii sunt rasisti. Exista o mica minoritate foarte bogata intre tigani, care se joaca foarte bine cu legile din Uniunea Europeana, astfel incat sa beneficieze de toate avantajele, fara sa aiba nicio datorie civica. Daca ii atingi in vreun fel, ei spun: “Ah, sunteti rasisti!”. In conditiile acestea cum altfel poti realiza intergarea decat prin forta? Daca nu te supui regulilor statului roman esti pasibil de puscarie. Aceasta este egalitatea fata de lege.
Integrarea populatiei minoritare intr-un sistem centralizat cere autoritate, fara sa fie o atitudine criminala. Daca statul reprezinta din punct de vedere institutional legea, atunci legea trebuie sa fie respectata. Problema in Romania nu este numai aceea ca tiganii nu sunt integrati, ci faptul ca legea nu este aplicata si de romani. Aici statul de drept nu exista. Societatea civila este o saga aici. Grupul de Dialog Social este o gargara. Este un Grup de Monolog Social. Membrii acestor grupuri nu au avut niciodata o actiune adevarata de dialog. “
Sursa: Ziaristi Online
Vezi si PAMFLETUL NEGRU (II). Filosoful Constantin Barbu despre genii dar si despre Plesu si Liiceanu. Fotografii literare despre origini tiganesti, plagiate si Securitate
Problema tiganilor este strict problema lor, dar din pacate au stricat imaginea Romaniei peste hotare. Un popor care rataceste de colo, colo cu greu poate fi integrat intr-un sistem unde regulile si legile statului trebuiesc recunoscute si respectate. Ori tiganii nomazi nu doar ca au legea lor dar refuza sa recunoasca legile statului unde se aciueaza, basca sa se mai integreze. Sunt si tigani , ca asta e adevarata lor denumire si nu romi, ca doar nu sunt urmasii Romei sau stramosii romanilor (asta ca o mica paranteza dar foarte necesara), care s-au adaptat si traiesc civilizat.
Se dau bani grei pentru ca tiganii sa…ce? Cine ii opreste sa-si trimita copiii la scoli? Nimeni! De ce politia nu ia masuri cand vede tiganii ca cersesc, mai ales odraslele lor, iar parintii, unii buhaiti de tigari si rachiu ieftin, asteapta pe la colturi sa contabilizeze prada? Unde este, atunci, protectia copilului? De cand au ajuns copii sa-si “intretina” parintii din cersit? Astia se mai pot numi parinti? Bulibasa lor ce face? Sta incarcat cu kilograme de aur si danseaza manele din buric, iar daca i se cere sa respecte legea sau sa faca ordine in satra ameninta cu drepturile omului. Majoritatea tiganior au trait dintotdeauna asa si au fost fericiti. Pe astia vrea UE sa-i integreze. Spor la treaba!
Morala:Tiganii trebuiesc luati asa cum sunt si ajutati cu masura. Cine doreste respect trebuie la randul lui sa respecte.
Integrare cu forta armelor? Individul e un jeg.
Victore tot ce am scris in anteriorul comentariu e adevarat. Orice jegos de prisofor de antropologie sociala merita pocnit: promovarea ideilor toxice ale scolii de la Frankfurt, ale lui Boas, Freud, Marcuse, Saul Alinsky echivaleaza cu tradarea de tara si ar trebui pedepsite conform codului penal.
Individul e un jeg.
Ai inteles gresit. E vorba de “armele” culturale!
Nu vreau sa ma contrazic. Dar mie imi trasneste a mars prin institutii.
Apropos de “teleptuali si tremurici” de stanga dar mai ales teleptuali. Orice chestie care poate parea favorabila din partea astora este de fapt o cursa si se intoarce impotriva ta.
Cu astia nu poate exista nici un fel de dialog.Sunt perversi si periculosi.
Arme culturale:
– tiganii nu vor integrare. Tiganii vor sa fure, sa omoare, sa violeze, sa-i alunge pe romani.
– romanii nu vor integrare. Romanii nu vor sa fie omorati, batuti, jefuiti, violati.
Ce propune tremurici? Integrare fortata. Ca profesorul de bune maniere pentru tigani batut de acestia pana la inconstienta la o scoala din Murgeni, jud Vaslui sau profesoara violata de tigani la o scoala din Constanta. Odata crescuta populatia tiganeasca in scoli cine si-ar mai trimite copii sa fie terorizati de tigani?
Nu poate exista integrare. Segregarea odata incalcata, deportarea sau secesiunea devin singurele optiuni pe termen lung! Probabil ne vor blestema stramosii de atata lasitate in fata unui invadator atat de josnic.
:)))) bravo victor, ai ajuns sa citezi comunisti, care ce altceva ar putea spune despre anticomunisti decit ca sint niste parveniti care nu cred in ce fac, pentru ca, nu-i asa, pentru un comunist e imposibil sa inteleaga anticomunismul altfel decit in termeni de sinecuri si conspiratii tenebroase. uite, te-ar putea interesa cel fel de om e Claude, ce fel de trecut, prietenii si pareri are, dar banuiesc ca foarte multe s-ar schimba, exista totusi destule lucruri pe care le aveti deja in comun. te las singur sa le descoperi.
prin urmare, cred ca un om ca el nu este pur si simplu calificat moral sa emita pareri despre Patapievici, Liiceanu si Plesu. Nu spun ca nu ar trebui sa o fac, spun doar ca silul sau antenistic, de care te simti atit de apropiat in unele subiecte, ar trebui sa conving fiecare om de buna credinta sa il ignore si sa il ia in deridere. aici intra si cei care il iau in serios.
Ha, ha, ha! Nimeni nu-l aproba pe jegul de Karnoouh ca persoana sau discurs! Era vorba de batalia dintre doua jeguri: Karnoouh si Tismaneanu. Unul vrea sa controleze stanga, altul “dreapta”. Ambii au aceeasi sorginte. Si voi sunteti fraierii jegului No 2 🙂 🙂 🙂